• Anonym (besviken)

Bemötande på inskolning (förskola)

Hur har ni som föräldrar blivit bemötta på förskolan när ni har börjat inskolning med (första) barnet?

Vi bor på en liten ort, där "alla känner alla". Två av personalen på förskolan är dock inte från orten och är därmed okända för oss som föräldrar.

Förra veckan var vi till förskolan och hämtade E's schema, då kom en av de två okända och tog emot oss i hallen på fs och presenterade sig (kan kalla henne P1).
    Vi gick in på fs medan hon hämtade schemat åt oss.
    Inne i lokalen satt två till ur personalstyrkan, en utav dem var okänd (P2) för oss men kom ej fram och hälsade eller presenterade sig. (Hon var inte upptagen med andra uppgifter)

Igår började inskolningen.
    P1 tog emot oss i hallen och visade in oss i det första rummet där E började leka.
    Ingen ur personalen har visat oss runt i lokalen eller berättat om deras verksamhet.
    Vi har fått noll information om vad E ska ha med sig (extra kläder, regnkläder o.s.v)

Ingen har berättat om hur deras dagar ser ut med rutiner, exempelvis samling, utevistelse, lunch, vila osv.

Ingen ur personalen har kommit fram och sagt att "det är jag som tar hand om E's inskolning".

Eftersom det är vårat första barn så vet jag inte hur en inskolning brukar gå till, men jag hade gärna haft en träff med en personal som informerat oss föräldrar om deras verksamhet och att vi hade haft möjlighet att ställa eventuella frågor.
    Samt att denna personal sedan tog hand om själva inskolningen.

Hur har det gått till på eran förskola?
  • Svar på tråden Bemötande på inskolning (förskola)
  • Anonym (förskollärare)

Där jag arbetar har vi gruppinskolningar dvs upptill 6 barn i varje grupp som inskolas samtidigt. Vi har inte en speciell person som har hand om inskolningen, utan alla pedagogerna har ett ansvar. Barnen inskolas till gruppen, inte till en viss person.

Om inskolningen börjar på hösten blir föräldrarna kallade till föräldramöte i slutet på maj där de får information om förskolan, förskolechefenoch pedagogerna berättar om hur vi arbetar och visar runt föräldrarna och de kan ställa frågor. En vecka innan inskolningen börjar erbjuds föräldrarna inskolningssamtal då de får komma och träffa en eller flera pedagoger som ska vara på avdelningen där barnen skolas in. De får då i lugn och ro berätta om sitt barn.

Rent sunt förnuft säger väl att man som pedagog hälsar på nya föräldrar och barn, det är en självklarhet för mig. Föräldrarna ska ju lämna det käraste de har och de måste ju också bli trygga med pedagogerna.

• Anonym (besviken)

Tack för ditt svar!

• Issej

Hej!
    håller på just nu och inskolar min pojk också och hans förskola är ungefär som den du beskriver...gör besviken är jag. Inte ordning på något.. 

• Anonym (en till besviken)

Hej!
    Vi började vår inskolning med vår tjej igår också och det är precis som du beskriver. Nu har vi iofs skolat in storasyster några år innan så lite koll hade vi iaf pga det. 
    På hennes tid fanns det alltid en pedagog ur gruppen som gick med och var med henne hela tiden. Vilket skapade trygghet hos barnet. Nu flänger det runt 4-5 st pedagoger så barnen borde inte bli annat än förvirrad dom här första dagarna. Vi fick även en rundtur samt info om vad som var bra att ha med till dagis. Inte denna gång.

Nej, jag är mycket besviken på inskolningen som är denna gång! Men själv har jag inte mage att säga något heller... :/

• Eisa

Vad rörigt det låter. På våran förskola skolas max två barn in samtidigt och de har en särskild inskolningsfröken de får massa ensamstid med. Sen får de successivt introduceras med andra pedagoger och barn.
    Jag har inte upplevt det som att sonen blev särskilt fäst vid inskolningsläraren mer än första veckan. Däremot har ju hon ett särskilt band till honom nu. "Åh tänk, jag skolade in honom "

• tjoohalia

jag kan ju svara med att det inte är så på mina barns förskola.
    har precis skolat in yngsta sonen (stora har hoppat upp en avdelning)
    och inskolningen gick till likadant både i år och förra året.

i maj eller juni blev vi kallade till informationsträff med äldsta sonen, tror inte att vi blev
    det med yngsta eftersom vi redan kände till förskolan då.
    första dagen på inskolningen var ca 1,5timma med information från personalen
    (vi fick även brev under sommaren där det stod tider och tips på kläder, hur det är med
    sjukanmälan och massa andra saker) under den här 1,5timman så berättade personalen
    vilken av dom som har "huvudansvar" för vilka barn. alltså, dom delar ju på ansvaret men
    just under inskolningen har dom ett par barn var, dom sitter även vid deras bord när dom äter.
    barnen fick bekanta sig lite med personalen och dom olika rummen och dom berättade hur inskolningen
    skulle gå till.
    de första dagarna var det lite kortare dagar (även för oss som bara har 6h/dag) och det var föräldern som gjorde
    allt, matade/bytte blöja/hade ansvar för sitt barn.
    nu skiljer sig våra inskolningar lite just på grund av våra två söner, äldsta älskade förskolan från första stund
    och hade gått att lämna själv första dagen, det var aldrig några problem, medan yngsta är rädd för
    andra människor och tog lite längre tid på sig.

men vi började att träna att lämna Ludvig (yngsta sonen) med personalen och dom tog över lite mer
    varje dag och tillslut kunde vi lämna honom. dom första dagarna han var själv ringde dom när han
    hade somnat och informerade om hur det hade gått och att han sov. (det gjorde dom med äldsta sonen också)

personalen informerade också om hur deras rutiner är första dagen (som den som skolade in sen också fick se såklart) och berättade hur dom arbetar för att barnen ska lära sig att göra så mycket som möjligt själva (plocka fram sina kläder ur skåpet, bre smörgås osv) det var ju inte aktuellt för alla barn, inte för våran yngsta iallafall.

vi är jättenöjda med våran förskola, ja småbarnsavdelningen iallafall. från äldsta sonens avdelning har vi inte fått någon information men dom hade en "egen inskolning/överskolning" innan sommaren och vi föräldrar behövdes ju inte där direkt. tycker det är synd att alla inte är nöjda med förskolan (eller om det bara är inskolningen) men förstår att du/ni blir besvikna. det hade jag också varit.  

• Anonym

Men...frågade ni inte om detta när ni var där? De trodde kanske att ni redan visste hur allt funkar på förskolan.

• Anonym (besviken)

Samtidigt som jag tycker att det är skönt att inte vara ensam, så är det ju hemskt att vi är flera som är missnöjda med inskolningen!

Googlade runt lite och hittade den här sidan:
    www.vimedbarn.se/inskolning.html

Ett 'välkommen till förskolan-brev hade varit trevligt att få!
    Här fick vi bara hem en lapp 'accepterar ni platsen?', 'kontakta personalen för inskolning'.

Svar på tråden Bemötande på inskolning (förskola)