hur länge ska man koka knäcken
Jag kokar o kokar...
45 min nu.
fast jag hade bara vit baksirap, det kommer väl inte gå??
Jag kokar o kokar...
45 min nu.
fast jag hade bara vit baksirap, det kommer väl inte gå??
vit baksirap kommer nog inte funka nej..
Jag kokade ca 1h nu senast... varför skulle det inte gå med den sirapne?
nää faan, vad kommer jag att baka då??
vad blir fel?
1 timme låter länge tycker jag! Jag kokade nog inte min mer än 30 min och den blev STENHÅRD! Du får nog göra kulprovet för att veta när den är klar.
Har ingen aning om det funkar med baksirap, jag provade med mellangrädde förra året och det blev inge bra... Det är väl bara att testa!
1/2 dl grädde
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl sirap
1 msk smör
blockchoklad
Blanda allt utom chokladen i en kastrull. Låt koka upp och sedan sjuda tills smeten klarar kulprovet.
dra kastrullen från värmen och lägg i ca 20 g av chokladen. Rör om tills den har smält. Häll upp i en oljad form och ställ kallt. Dela sedan i bitar och doppa dem i smält choklad.
Detta e vad jag gör...det blir lite mjukare saker...
Jag fäljer alltid detta recept
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap (inte vit)
2 dl strösocker
hackad skållad mandel
Kokar den i en gjutjärnsstekpanna tills dess den börjar bli mellanbrun, testar med kulprovet innan jag häller i mandeln. Sen skedar jag upp den. Tar ca 30-40 minuter.
Jag kokar 1 h, men så gör jag en stor sats med, 3 dl av allt
Men varför funkar dte inte med vit baksirap?? Vad skiljer den mot vanlig sirap?
jag undrar det oxå..
jag har iaf kokat klart nu o hällt upp i form, ska bara svalna o sen skäras i bitar.
känns nu som värsta försöket!!
Vi gjorde knäck i mikrovågsungnen senast, det blev hur bra som helst och det tar ca 8-10 minuter. Man lägger smeten (inte så mycket i taget) i en glasskål, in i mikron och sätt igång.
Men man får hålla kolla på det, för det kan lätt koka över, men då öppnar man bara dörren så sjunker det undan snabbt.
Mumsigt!
Jag kokade min i 1 ½ timme igår. Den blev ok, men hade kunnat koka lite till. Släpper nääästan från formarna.
Dom blev jättegoda!! alltså vit baksirap funkar!!
koktiden varierar, det går fortare att göra i en panna med vid botten än i en kastrull på minsta plattan...
jag brukar köra i stekpannan
Bara 20 minuter tog det nu,brukar ta mer,och ska ta 45 minuter,men den var klar då,och blev seg,blev nog lite mer sirap i kan jag tänka...