• knäckehäxa

är det verkligen så himla farligt att tömma kattlådan???

ja som frågan lyder:
    är det verkligen så farligt att tömma kattlådan när man är gravid??

har läst flera stycken som skriver att dom inte vågar och att deras sambo/partner gjort det för att dom verkligen inte 'får' osv osv.
    jag tycker det låter väldigt överdrivet!
    bara man tvättar händerna noga efteråt eller kanske använder plasthandskar.
    ELLER???

• Svar på tråden är det verkligen så himla farligt att tömma kattlådan???
  • AJN

När jag var gravid så sa min svägerska att det inte var bra att tömma kattlådan pga av baktierier som finns i kattens avföring (literia) tror jag närmare bestämt att det var..

Första barnet och jag tog det bokstavligt och bad sambon tömma lådan, plus att doften från kattgrusen gjorde mig så kräkf ärdig just då..

Allra bäst är väl att fråga BM, någon om dom borde väl veta Glad

• minismurfen

så länge du inte får skit någonstans så e d ju lugnt, men ha plasthandskar å munskydd om du måste tömma, bara för å va säker....

• Barbabok

Nej det är det inte!
    För att riskera att smittas av toxoplasmos måste katten vara bärare, samt att du måste äta bajset, dvs det måste in i din kropp! Vid normal handhygien kommer det inte att vara någon fara alls.

• Barbabok

Glöm inte att det kan finnas i otillräckligt uppvärmt kött, bär och sallad också.

• nemo1

Det är absolut inte farligt om du inte tänkt äta bajset.

• LinneaJosie
    Barbabok skrev 2011-09-06 20:51:26 följande:
    Nej det är det inte!
    För att riskera att smittas av toxoplasmos måste katten vara bärare, samt att du måste äta bajset, dvs det måste in i din kropp! Vid normal handhygien kommer det inte att vara någon fara alls.
    Fan också, kan man inte ens äta kattbajs längre? Blir galen på dessa kostråd för gravida.

*wink*
  • Alexandra77

Katter blir ju immuna efter genomgången infektion och kan då inte sprida smittan, immuniteten är livslång, så risken att din katt ska sprida toxoplasma just när du är gravid är ju liten + att du som nån skrev måste äta bajset. Många människor är ju immuna mot toxoplasma, vi har haft det utan att ha märkt av det och fått en livslång immunitet och då kan vi inte smittas längre. Dom flesta får ju det av otillräckligt upphettat kött, inte av katten.

• Alexandra77
    AJN skrev 2011-09-06 20:49:36 följande:

När jag var gravid så sa min svägerska att det inte var bra att tömma kattlådan pga av baktierier som finns i kattens avföring (literia) tror jag närmare bestämt att det var..

Första barnet och jag tog det bokstavligt och bad sambon tömma lådan, plus att doften från kattgrusen gjorde mig så kräkf ärdig just då..

Allra bäst är väl att fråga BM, någon om dom borde väl veta Glad

Inte "literia" utan toxoplasma är det folk är rädda för. Katter sprider inte listeria.
  • karaoke

Hade ingen aning om detta, men man skulle ju tro att det inte torde vara nå fara.

Svar på tråden är det verkligen så himla farligt att tömma kattlådan???