• MHK

    Coxitis simplex, ngn med erfarenhet?

    Har en son på 2 1/2 år. Nu har han haltat i en månad. Fick besked på att remiss är mottaget och väntetiden är ca 2 månader. Först tänkte jag på växtvärk men nu funderar jag på om det inte kan vara Coxitis simplex? 
    Någon med erfarenhet? Blir det bra efter behandling? Vad får man för behandling?

     


    Stolt tvåbarnsmamma, vill ha fler
  • Svar på tråden Coxitis simplex, ngn med erfarenhet?
  • Hillbilly

    Vår dotter har haft det två gånger. Senast i helgen. Men det har gått över på ett par tre dagar. Första gången var vi in på ultraljud men det syntes inget. Ingen behandling någon av gångerna. Vet bara att barnet ska vara stilla vilket är skitsvårt. Annars kan man bli inlagd och få ha benet i höftsträck...

  • MHK
    Hillbilly skrev 2011-09-06 21:45:02 följande:
    Vår dotter har haft det två gånger. Senast i helgen. Men det har gått över på ett par tre dagar. Första gången var vi in på ultraljud men det syntes inget. Ingen behandling någon av gångerna. Vet bara att barnet ska vara stilla vilket är skitsvårt. Annars kan man bli inlagd och få ha benet i höftsträck...
    Vår son kan inte vara stilla en halv minut. Men går det bort av sig själv när de växer? Alltså växer det ifrån det?
    Stolt tvåbarnsmamma, vill ha fler
  • axelbus

    Min dotter har haft det tre gånger varav att ena gången kunde hon inte röra benet minsta lilla utan att gallskrika. Den gången ultraljudades det. Det får väldigt ont när det är en höftledsinflammation. Så det låter inte som Coxitis simplex. Då det med största sannolikhet rör sig om ett virus finns ingen behandling, utan det får självläka under vila. Den som en gång fått det har en större risk att få det igen.

  • Hillbilly

    Tycker inte heller det låter som att det är det... Ring och få läkartid. Det kan ju vara nåt annat. Som sagt så har man fått det en gång så är det lättare att få det igen. Men det är ju ett virus som kroppen läker ut på några dagar. Inte månadsvis.... Kolla upp det...

  • MHK

    Absolut, ska ta honom till läkaren imorgon. Jag kommer inte acceptera att han ska halta 2 månader till. Detta é ju grymt mot ett barn. Han kan inte säga var det gör ont men han säger att han har ont. 


    Stolt tvåbarnsmamma, vill ha fler
  • MHK

    Det började för ett år sedan.Men det kom bara ågra dagar. Ochsen va det borta helt.Dagiset säger att han plötsligt började halta och nu har det gått en månad sedant det började.Han kommer till mig varje natt kraftigt haltande och e ledsen.Imorgon kommer jag begära akut röntgen.Han kan verkligen inte ha det så här stackaren.


    Stolt tvåbarnsmamma, vill ha fler
  • MHK

    Har ringt VC och fick tid på en gång hos vår husläkare. Han kommer skicka iväg honom på akutröntgen så fort han ser hur han haltar, det tvivlar jag inte på. Har inte kunnat sova ett dugg och känner mig extremt ledsen över detta. 


    Stolt tvåbarnsmamma, vill ha fler
  • MHK

    Kom hem för en timme sedan.Helt slut.Ringde tidigt till Vc och fick en tid hos vår familjeläkare som misstänkte höftinfektion. Fick remiss til röntgen sedan barnakuten.Först röntgen sedan ultraljud av höfterna sedan barnakuten.Läkaren kom inte fram till ngt utan han tog en massa provee och


    r
  • MHK

    Prover och ska skicka oss en tid där han får mer tid att titta på honom.Växtvärk e det inte och höftledsinfektion e det inte, undra vad det kan vara


    Stolt tvåbarnsmamma, målet é stolt fyrbarnsmamma
  • MHK

    Nu väntar vi på en ny tid, hoppas den kommer snart. Känns hemskt att de sonen halta hela tiden. Den é inte kraftig haltning längre utan man ser att han haltar för varje steg. Han har inte ont och ingen feber. Har läst lite på nätet att det kan vara någon sort av infektion, och de visar sig endast via blodprov och inget annat. Hoppas det é det. 


    Stolt tvåbarnsmamma, målet é stolt fyrbarnsmamma
  • MHK

    Äntligen kommer vi träffa en läkare imorgon för att få svar på varför sonen haltar. Tänk att vi har fått vänta i en å en halv månad på detta läkarbesöken och det é ju klart att sonen inte haltar mycket nu eller inte alls. 


    Mamma till O 2009, H 2011, målet é stolt fyrbarnsmamma
  • Josefiiin85
    MHK skrev 2011-09-28 21:12:05 följande:

    Äntligen kommer vi träffa en läkare imorgon för att få svar på varför sonen haltar. Tänk att vi har fått vänta i en å en halv månad på detta läkarbesöken och det é ju klart att sonen inte haltar mycket nu eller inte alls. 


    Fick ni veta va det var ? Samma för oss en månad snart o utredning pågår.
Svar på tråden Coxitis simplex, ngn med erfarenhet?