• Skrippo

Att kissa och bajsa efter förlossningen

Hej

Fick barn för 2 dagar sen. Fick enl. BM milda bristningar. Sydde två yttre ( nedåt) och 3 inre stygn. Har kunnat både kissa och bajsa efetr förlossningen och har inga problem att hålla tätt. Men jag tycker det är svårt att knipa av kissstrålen, kan möjligen sakta in det lite. Samt att knipa av bajset. Hittar liksom inte kontrollen över musklerna.
    Hur har det varit för er? Nån som upplevt samma? När kommer det tillbaka? Gör det det?  
    Gjorde ni något för att träna eller bättra på?

Tacksam för svar!!   

• Svar på tråden Att kissa och bajsa efter förlossningen
  • Krake

Ta det lugnt, du kommer att hitta det igen. Det har bara gått två dagar! Jag minns inte exakt hur det var, men lite skumt var det absolut. 

Tänk på att inte träna på att knipa av strålen. Det ska man bara göra som test enstaka gång. Fråga din BM om när du kan börja göra knipövningar. Först skulle jag ta det lite lugnt och vara glad av att du verkar funka så bra som du gör!

Moster, inte monster.
  • Skrippo
    Krake skrev 2011-09-06 22:01:03 följande:
    Ta det lugnt, du kommer att hitta det igen. Det har bara gått två dagar! Jag minns inte exakt hur det var, men lite skumt var det absolut. 

Tänk på att inte träna på att knipa av strålen. Det ska man bara göra som test enstaka gång. Fråga din BM om när du kan börja göra knipövningar. Först skulle jag ta det lite lugnt och vara glad av att du verkar funka så bra som du gör!

Tack för att du delar med dig!
  • Flisan79

Fick nr 3 förra måndagen och fick inte en enda bristning. Bm sa dock att underlivet skulle vila en vecka innan man började med knipövningar.

Med de andra 2 har jag nog inte kunnat knipa någon stråle första månaden så ta det lugnt

• Aniko

Jag har läst att det kan upp till 3 månader tills dina knipmuskler funkar igen! Det stämmer rätt så bra på mig. Jag knep enormt efter förlossningen för 4 månader sedan men inget hjälpte kändes det som. Nu verkar jag vara helt återställd igen där nere

• Skrippo

Tack för att ni delar med er!
    Nån mer som vill dela sina erfarenheter? 

• Aniko

Min bm visade jättebra knipövningar för mig på efterkontrollen och hon hjälpte mig också att hitta rätt muskler.

Knepet är att göra dem så pass ofta att det blir en vana som man inte ens tänker på att man gör. Jag vet inte om jag gör dem fortfarande faktiskt har inte tänkt på det.

• Veritaslux

Det är helt normalt att det tar ett tag att hitta musklerna! För mig var det exakt likadabt, men mycket gick tillbaka helt av sig själv. Du kandock börja knipa försiktigt, men förvänta dig inga jätteresultat med en gång. Jag var rädd att jag var "evigt" förslappad men efter bara någon vecka eller två utan särskilt mkt knip (lätt att glömma med liten) kändes allt nästan normalt. Jag är dock lite försvagad och har nu börjat jobba lite mer med knipövningarna!

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • snooslove

Vet att det nog tog 1 månad för mig att kunna kontrollera det där igen :).. Så det är helt normalt, vet att jag tyckte det kändes hel skumt :D.. Och tänkte NEJ har jag fått något problem med mina muskler så jag kommer inte kunna hålla tätt och sånna saker men de kom sakta men säkert tillbaka :).. 

Bloggar på  www.mammatillnelly.blogg.se

• Minnie7

Fem månader sedan. Kan inte heller knipa av strålen och ibland inte riktigt bajset. Har blivit bättre där bak dock. I början hade jag knappt någon känsel i rumpan alls. Jag är remitterad till en uroterapeut för jag tycks inte hitta rätt knip. Så- blir det inte bättre tills efterkontrollen så be om att få kniphjälp.

• Alcea

Jag kommer inte ihåg hur det var med kisseriet, men jag kommer ihåg att jag hade svårt att kontrollera bajsandet i kanske en vecka eller så. Inte så att jag bajsade på mig, men jag hade inga stora marginaler när det var dags att gå på toa, om man säger så. Efter kanske två veckor kände jag mig nästan som vanligt i underlivet.

Svar på tråden Att kissa och bajsa efter förlossningen