• litenplutt

Nattjobb

Fler än jag som är nattarbetare? Jag jobbar 21-08. Hur påverkas ni och hur får man ihop alla rutiner? Jag äter Max 2 mål / dygn knappt de och har svårt och sova... Max 4h efter varje natt=| Nu när man är gravid är ju iaf maten ännu viktigare men jag hinner ju inte med alla mål. Hur ställer sig eran chef till att ni jobbar natt, hur länge osv? Jag jobbar dessutom på ett boende där de förekommer våld.. Känns mindre kul med magen längre fram. Än så länge är jag bara 3+5 gången så väldigt färskt. Har inte ens tala om de för chefen eller personal än.

• Svar på tråden Nattjobb
  • jamenvisst

Jobbar natt jag med. Så sjukt trött! Nu är kl endast 01:40 men käns snarere som runt 05, så hemskt att vara så trött! Och så detta illamående, usch! Jag är i v 8 och hoppas så det vänder! Mina arbetskompisar vet, dricker ju inte kaffe längre så det var inte så svår gissat Flört ska träffa chefen ang annat när jag är i v 14 så då ska jag ta grav med! Annars så blir det två mål mat nattetid samt frukost när jag kommer hem! Arbetar 21-07

• Emmacornelia

Är i v 27 och jobbar natt.

Första Natten brukar maten bli som vanligt. Äter frukost med sonen, åker hem och vilar. Äter lätt lunch vid ca 2 innan hämtning, sen middag ihop.

Därefter blir det ofta nån tallrik fil eller liknande mitt i natten. Frukost när jag kommer hem på morgonen innan jag somnar. Sen brukar det bara bli frukt eller liknande innan hämtning av sonen och därefter middag.

Jag sov dåligt i början av graviditeten, sen blev det bättre. Nu vaknar jag ett par gånger för att kissa, men det hade man ju garanterat gjort nattetid med. Jag sover mellan ca 7-15

• litenplutt

Ni är duktiga med maten. Jag äter frukost och middag skärpning på mig tror jag. Mår illa o känner suget på mat hela tiden men när jag väl försöker vänder de sig nästan i magen. Och som en av er skrev man är så hemskt trött... Mer än vanligt. Jag gör inte så mycket under passet och det gör de hela inte enklare. Tur man har Mob så man kan glida in på nätet:) + spela spel på Mob. Vad jobbar ni med?

• jamenvisst

Jag arbetar som SSK, med väldigt varierande nätter. Ibland är det fullt upp hela tiden, de nätterna brukar gå bra. Ibland är det för lugnt, viket blir sååå segt!

• litenplutt

Har era bm sagt någe om just nattjobb? Jag va på inskrivning med min förra grav. Men fick sedan missfall... Men iaf hon tyckte inte alls att nattjobb va någe jag skulle ha längre fram... Lite därav min fråga hur era chefer gör. Bm hade jobba i Norge tidigare och där blev man inte långvarig på natten. Hon tyckte de va konstigt att Sverige inte alls står på samma "platå". Jag vill ju jobba så länge jag orkar medans bm ville skriva ett intyg om ett önskemål om omplacering..

• Kat91

Är gravid i v.30 nu och har jobbat natt hela tiden. Det har varit olika tungt olika perioder.

Jobbdagar äter jag pyttelite frukost när jag går upp oavsett tid oftast mellan 15 & 17. Sen blir det middag 18 - 20 nångång beroende på när jag kom upp.
    Jobbar sen mellan 21.30 & 07.30 och äter då en medhavd matlåda med riktig mat. Det har varit absolut nödvändigt för min överlevnad, jag som aldrig åt nånting på nätterna innan jag blev gravid :P
    Går sedan och lägger mig direkt när jag kommer hem utan att äta eller nåt.

De dagar jag jobbar blir det bara jobb, sömn och hunden - inget annat. Förut behövde jag inte alls lika mycket sömn som nu men det är bara att acceptera. Hellre sova bort hela dagen och slippa vara skittrött på nätterna.

Nu jobbar jag bara två veckor till, sen tar jag föräldraledigt sista tiden till bf.

• Riley

Jobbar natt och fick radet att tala om for mina chefer sa snart som mojligt nar jag blev gravid  sa att de kan gora en riskbedomning - risk assessment har i England, nu vet jag inte om det funkar likadant i Sverige... Om de inte vet att du ar gravid och ngt hander som kunde undvikits (du namnde vald) sa kan de inte hallas ansvariga. Har ar det sa att de far inte forsatta dig i en riskabel situation och maste anpassa ditt arbete darefter.

• FrökenL

det finns nån typ av riskbedömningar här i svergie också .. Om det förkommer våld ska man inte behöva arbeta, chefen ska veta om sånt.. och om inte kan man vända sig till facket.

jag är inte gravid, men heller ingen hejjare på att äta när jag jobbar natt.. Äter frukost på jobbet vid 4 på morgonen, men sover jag tills jag vaknar, ibland 4 timmar ibland 6 det är olika.. har jag ro i mig själv sover jag längre.. men är det stökigt hemma och jag vet att det behövs städas eller att min sambo är hemma kan jag knappt sova alls..  Sen äter jag middag och sen blir det inge mer.. ibland kan jag unna mig nått gott till kaffet jag dricker när jag börjar kl 21 ..

• litenplutt

Jag ska absolut ta det med mina chefer jag har bara inte tagit mig tid. Facket pratar bara om att dem har stadgar men det är inte regler så allt ligger på min chef... Att avgöra när och hur.

• Mirella85

hej! jag hoppar in här lite. jag är gravid med mitt första barn och är nu i vecka 34
    har jobbat natt 12natt alltså från 18-06 ända fram tills v32. Jag har sökt om havandeskap penning i med jobbar som väkare och utsätts för våld i mitt yrke. så har min chef gärna sett mig jobba men som sagt jag vill inte utsettas för missfall pågrund av våldet i mitt yrke så har prata med min chef och vi besluta att han avskrev mig från att jobba nu. Som då har skickat till försäkrningskassan och dom godkännde det så nu går jag hemma.

du kan bli avskren från jobb vilken  vecka som där din chef förklara och riskbedömer och anser att det här för hotfullt för dig att jobba under tiden du är gravid. jag vet flera av mina kollegor som har fått gå redan v12 på grund av våld o hot risken på jobbet men det är bara din chef som kan förbjuda dig att jobba.

men du kan alltid söka vanlig havandeksap med från 60dagar innan beräknad BF
     och där kollar dom på hur tyngt jobb du har och det är samma pappaer som det där din chef kan fylla i att du inte får jobba kvar.

BF den 27 okt <3
  • Mirella85
    Mirella85 skrev 2011-09-09 14:50:34 följande:
    hej! jag hoppar in här lite. jag är gravid med mitt första barn och är nu i vecka 34
    har jobbat natt 12natt alltså från 18-06 ända fram tills v32. Jag har sökt om havandeskap penning i med jobbar som väkare och utsätts för våld i mitt yrke. så har min chef gärna sett mig jobba men som sagt jag vill inte utsettas för missfall pågrund av våldet i mitt yrke så har prata med min chef och vi besluta att han avskrev mig från att jobba nu. Som då har skickat till försäkrningskassan och dom godkännde det så nu går jag hemma.

du kan bli avskren från jobb vilken  vecka som där din chef förklara och riskbedömer och anser att det här för hotfullt för dig att jobba under tiden du är gravid. jag vet flera av mina kollegor som har fått gå redan v12 på grund av våld o hot risken på jobbet men det är bara din chef som kan förbjuda dig att jobba.

men du kan alltid söka vanlig havandeksap med från 60dagar innan beräknad BF
     och där kollar dom på hur tyngt jobb du har och det är samma pappaer som det där din chef kan fylla i att du inte får jobba kvar.

glömde till lägga man e grymt trött i början av sin graviditet spelar ingen roll om du jobbar natt el dag.
    jag sov skit dålig nu i slutet då jag jobba natten men det var bara att bita ihop sen sova när man kunde.
    graviditeten i säg kan göra så man inte sover fast man jobba dag. jobba lite dag för se om det funka bättre för mig vilket det inte gjorde hade samma problem där.
    mot illamåande finns det åksjukstabletter man kan ta och äta regelbundet o ofta men lite mat åt gången brukar hjälpa. det är med olika vad som hjälper så bästa är att prova sig fram. illlamåendet o tröttheten brukar vara fram tills v15 sen blir det bättre   
    BF den 27 okt <3
  • misoo2

Jag har bett om att få byta mina nätter mot dagpass. Jobbar i vården .Jag kan inte hålla mig vaken på nätterna helt enkelt och mår pyton. 

• Mirella85
    misoo2 skrev 2011-09-13 21:09:25 följande:
    Jag har bett om att få byta mina nätter mot dagpass. Jobbar i vården .Jag kan inte hålla mig vaken på nätterna helt enkelt och mår pyton. 

ja, man ska göra det som känns bäst för en själv.
    BF den 27 okt <3
Svar på tråden Nattjobb