• Anonym (Larvigt blyg)

Handla som privatperson från företag-företagsbutik

Hej!

Larvig fråga att vara blyg för egentligen, men jag känner mig så osäker och rädd.

Hur kan man göra för att handla som privatperson från ett företag som bara säljer till företagskunder?

Hade jag kunnat handla från nånannanstans hade jag självklart gjort det, men nu finns inte den möjligheten.

De säljer exkl. moms. Hur vet man vad momsen blir?

Hjälp :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-07 06:40
    Nej, jag VÅGAR INTE ringa/mejla och fråga dom. =/

• Svar på tråden Handla som privatperson från företag-företagsbutik
  • ManMa

Kan du köpa via ditt jobb? Att beställning och faktura går till jobbet, så får du hålla koll på posten och själv betala räkningen innan fakturahanteringen/ekonomen gör det (Om du har ett jobb så klart).

• Triple Trouble

Vågar du skriva här så vågar du maila och fråga

• Susanne905

Äsch, det är väl inga problem att maila eller ringa, varken telefonen eller datorn bits mig veterligen.

Är det en affär enbart inriktad mot företag får ofta inte privatpersoner handla..

• Anonym
    Anonym (Larvigt blyg) skrev 2011-09-07 06:40:04 följande:
    Hej!

Larvig fråga att vara blyg för egentligen, men jag känner mig så osäker och rädd.

Hur kan man göra för att handla som privatperson från ett företag som bara säljer till företagskunder?

Hade jag kunnat handla från nånannanstans hade jag självklart gjort det, men nu finns inte den möjligheten.

De säljer exkl. moms. Hur vet man vad momsen blir?

Hjälp :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-07 06:40
    Nej, jag VÅGAR INTE ringa/mejla och fråga dom. =/
    Det är ju svårt för någon annan att veta vad just det företaget har för policy och om företaget är villiga att göra undantag (om det är möjligt att göra undantag?). Återstår för dig att ta reda på den informationen själv, chansa och göra en beställning eller att låta bli att handla.
  • Anonym
    ManMa skrev 2011-09-07 06:45:02 följande:
    Kan du köpa via ditt jobb? Att beställning och faktura går till jobbet, så får du hålla koll på posten och själv betala räkningen innan fakturahanteringen/ekonomen gör det (Om du har ett jobb så klart).
    Gör INTE så, det kommer bli knas i momsredovisningen för företaget och du riskerar att åka på förmånsbeskattning.

Starta en enskild firma och handla genom den, hitta motsvarande produkt någon annanstans eller ring och fråga.
  • Anonym (my)

De flesta företag som bara säljer till företag brukar ju kräva att man har ett registrerat företag för att få handla där.
    Och att man då har "registrerat" sitt företag hos det företag man handlar hos, lite som en kundklubb, så har man ett kort, som man visar / drar när man handlar där så alla ens inköp hamnar på en lista (för att bla skatteverket ska kunna undersöka att du inte fifflar osv).
    Och moms då lägger du på 25%, alltså om den kostar 100:- / exkl mom så blir det 100+25% som du betalar i kassan.

Så tror det kan bli svårt att handla på ett sådant ställe som privatperson, är det något speciellt du vill handla som inte finns någon annanstans?

Svar på tråden Handla som privatperson från företag-företagsbutik