Jag va arbetslös när jag fick reda på min graviditet. jag hade dock fått svar från ett företag som bad mig komma på gruppintervju.. som sedan slutade med att jag gick vidare i alla 3 steg som de krävde för att få jobbet, och blev tillslut provanställd. Under tiden sa jag ingenting om min graviditet, jag tyckte inte att det var deras ensak just då, även om det kanske vore "schyst" att säga det så ville jag spara på nyheterna.
Första dagen på min provanställning berättade jag för min chef hur det låg till. Jag drog en vit lögn och sa att "jag inte visste förs än efter alla intervjuer". Resten är individuellt, men MIN chef har visat sig vara den underbaraste på jorden och gratulerade och ställde massa frågor kring graviditeten.
Vi kom fram till att jag skulle få visa vad jag gick för de 6 månaderna jag var provanställd och om hon tyckte om det jag prestera så skulle hon ge mig en fast tjänst som väntade på mig efter mammaledigheten. Det var 6 TUFFA månader ska jag säga, men det var helt klart värt mödan.
Jag jobbar i butik och får iof bara deltidstjänst då endast cheferna har heltidstjänst. Så hennes beslut att behålla mig kan ju berott på det också.
Hur som helst! Jag tycker att du ska söka på, som jag gjorde, nappar någon och du får gå på intervju så säg ingenting om graviditeten. Sen när du väl fått beskedet att de vill ta in dig för provanställning så tycker jag att du kan berätta! På så vis visar det sig om de vill ha dig för dina "skills" eller om de dömer dig för graviditeten och väljer att bara slänga bort dig. Och är dem de sistnämnda tycker jag inte att det låter som ett företag man vill jobba i, jag menar hur ska det gå sen med VAB och när du vill dra ner på tider pga barnet?
Lycka till!!