• Indianica

Lära sig att knyta skor?

Mina barn har ännu inte lärt sig att knyta skorna (8- och 9-år) De har mest haft stövelmodell vintertid eller kardborre och alltid kardborrar på sina springskor. Nu börjar jag få smått ångest då jag känner att det här är ju en jäkla handikapp, eftersom de ju inte kan ha vilka skor som helst och när de blir lite äldre kanske det är smått pinsamt med kardborreskor?

Jag har gett sonen ett par skolgympaskor med skosnören så han ska få träna sig och han säger att det funkar på skolgymnastiken med dem, men jag har sett honom knyta hemma och det blir väldigt löst och efter en kort stund sladdrar snörena omkring..

Köpte nu nya höstspringskor till dottern som fick världens utbrott, då det är skosnören på dem (jobbigt och svårt tydligen!) och de har därför fått bli skolgympaskor, så ska jag köpa nya uteskor- med kardborrar!

Jag vill ju inte utsätta henne för skosnören på dagarna omd et är så jobbigt, men hur tränar man de bäst egentligen om de inte har det på sig dagligen? Ska man typ träna en stund hemma varje dag eller hur gör man bäst? Hur gjorde ni?

Jag har hört att barnens klasskompisar mest har kardborreskor och att de som har skosnören inte kan knyta dem så bra, utan att fröknarna får rycka in....det känns ju inte bra?! Men som sagt, hur tänker ni andra kring detta? Jag själv kunde knyta skorna när jag var fem år och hade alltid skosnören på mina skor, men nuförtiden är ju kardborrar så pass vanligt...

• Svar på tråden Lära sig att knyta skor?
  • Sous

Låt dem ha kardborrband om de vill, skulle jag säga. När de väl vill ha ett par skor med snören är de säkert fullt kapabla att lära sig knyta dem på en kvart. Du behöver nog inte ha ångest för den sakens skull =)

Jag lärde mig knyta skorna i ungefär den åldern, mest för att jag ville kunna knyta rosetter i andra sammanhang, men hade nog inga snörskor alls förrän i mellanstadiet. Jag hade dålig finmotorik och tyckte helt enkelt att det tog för lång tid att knyta snören.

• Tant Green

Det blir ju svårare och svårare att hitta skor med kardborreband när de börjar få större storlekar, så visst är det praktiskt om de klarar båda delarna, så man får mer att välja bland.

Min dotter fick ett par snörskor som hon tyckte var så vansinnigt snygga, men jag sa att hon inte fick ha dem på dagis förrän hon klarade att knyta dem själv. Då blev hon väldigt motiverad att lära sig, så hon övade varje dag tills det funkade. Men sen när de skorna inte passade längre så ville hon inte ha några nya snörskor för att det är enklare med kardborreband Så det går ju när de väl vill... 

• 010306

Äldsta tjejen lärde sig när hon var 8 år för då fick dem ingen hjälp att knyta sina skridskor längre i skolan så det vart väll lite press för henne då, hoppas samma sak ska peppa lillasyrran hennes nu.Nu när hon är snart 10 år har ingen i klassen kardborreskor längre . Så de kanske kommer med åldern snart att hon vill lära sig?

• Aniko

Öva under helgen eller när ni inte har brått. När barnen blir tonåringar är det nog töntigt att ha kardborrar på skorna så förr eller senare bör de lära sig knyta skorna.

Min åttaåring kan inte knyta men det är ju för att han alltid haft kardborreskor. När jag var i hans ålder hade jag kunnat knyta i flera år men på den tiden var man ju tvungen att lära sig, det fanns inga skor utan snören nästan

• Indianica
    Aniko skrev 2011-09-07 11:05:33 följande:
    Öva under helgen eller när ni inte har brått. När barnen blir tonåringar är det nog töntigt att ha kardborrar på skorna så förr eller senare bör de lära sig knyta skorna.

Min åttaåring kan inte knyta men det är ju för att han alltid haft kardborreskor. När jag var i hans ålder hade jag kunnat knyta i flera år men på den tiden var man ju tvungen att lära sig, det fanns inga skor utan snören nästan
    Ja, vi får nog öva på helgen. Vi har ju nu ett par skosnlreskor att öva på
  • Indianica
    010306 skrev 2011-09-07 10:40:29 följande:
    Äldsta tjejen lärde sig när hon var 8 år för då fick dem ingen hjälp att knyta sina skridskor längre i skolan så det vart väll lite press för henne då, hoppas samma sak ska peppa lillasyrran hennes nu.Nu när hon är snart 10 år har ingen i klassen kardborreskor längre . Så de kanske kommer med åldern snart att hon vill lära sig?
    Tyvärr får hon hjälp med att knyta skridskorna av sina tjejkompisar i klassen. Men vi ska börja träna på helgerna, då kan hon ju också fixa sina skridskor själv i vinter
  • Tow2Mater

Oj, jag som har trott att min nu treåring ska kunna knyta sina skor om kanske ett år. .. Jag har kanske för stora förväntningar... men jag har redan köpt ett par med snören han kan fippla med, dock har han kardborreskor till dagis för att underlätta för fröknarna.

• skånegås

Jag lärde mig också när jag var 5. Ville ha ett par jättesnygga skor, med snören. Mamma villkorade det att jag var tvungen att lära mig knyta då och jag tränade en hel kväll så kunde jag sen.

Dottern var kring 7 när hon lärde sig. Tränade flera veckor... och fick till en början hjälp att knyta på gympan av fröken. Sonen 7 år nu lärde sig i måndags kväll. På första försöket då han upptäckt att han får skavsår av sina gympaskor och de enda extra vi hade var dotterns gamla... Så det är olika...

Det lättaste sättet är ju att göra två öglor- en på varje snöre och sedan knyta en vanlig enkel knut av dem (som den man gör innan rosetten..)

Svar på tråden Lära sig att knyta skor?