Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Alicia 72

FIX skalkläder, Lindex?

Hej!
    Jag undrar om någon har erfarenhet av FIX barnkläder från Lindex?`
    Vi har alltid haft PoPs skaljacka och byxa men i årets model har de tagit bort möjligheten att spänna åt i midjan med kardborrband och min smala tjej kan då inte ha dem.
    Dessutom har vi inte varit nöjda med vattentätheten i framförallt jackan. Är hon ute en timme när det regnar så har det gått igenom jackan och hon är blöt.
    FIX kläder ska ju också ha 10000 vattenpelare men de kändes som mer avstötande. Var liksom prassligare och lite glansigare och hårdare i tyget. Att de dessutom kostar halva priset jämfört med PoP gör att det känns värt att prova.
    Eller är det bara att krypa till korset och införskaffa galonkläder för sånt regnväder som vi har i stockholm idag (konstant hällregn)? Jag avskydde det själv som barn (kommer fortfarande ihåg känslan). Det blir som en ångbastu om det är varmt och leder kyla när det är kallt. Men visst - de håller regnet utanför.

Vad är era erfarenheter? Finns det tillräckligt vattentäta funktionskläder?

Alicia

• Svar på tråden FIX skalkläder, Lindex?
  • cicci85

Jag har haft Fix skalkläder till lillen ochh de har funkat utmärkt. Han har aldrig blivit blöt igenom. Jag brukar spraya kläderna med impregnering efter tvätt oxå.

• Alicia 72
    cicci85 skrev 2011-09-07 10:31:34 följande:
    Jag har haft Fix skalkläder till lillen ochh de har funkat utmärkt. Han har aldrig blivit blöt igenom. Jag brukar spraya kläderna med impregnering efter tvätt oxå.
    Bra idé med impregneringen! Ska bli noggrannare med det! Men då har han alltså kunnat vara ute i spöregn i timtal utan att det jackan blivit fuktig på insidan?
    En fråga - har du haft PoPs att jämföra med?

Det aningens tråkiga med FIX skalkläder är att de, i alla fall denna säsong, inte finns i andra färger än KOLSVART!

Alicia
  • Emma 02

Jag har tidigare bara kört på POp men provade i våras med FIX och jag är mycket nöjd!

Sonen håller sig torr regniga dagar som denna....helt klart prisvärda kläder! 

• cicci85
    Alicia 72 skrev 2011-09-07 10:47:25 följande:
    Bra idé med impregneringen! Ska bli noggrannare med det! Men då har han alltså kunnat vara ute i spöregn i timtal utan att det jackan blivit fuktig på insidan?
    En fråga - har du haft PoPs att jämföra med?

Det aningens tråkiga med FIX skalkläder är att de, i alla fall denna säsong, inte finns i andra färger än KOLSVART!

Alicia

Har inte haft PoPs men och han har inte blivit blöt trots iaf en timme i regn. Tråkigt med svart! Vi har en blå/grön-rutig från förra säsongen till 6-åringen, jättefin!
  • Alicia 72
    Emma 02 skrev 2011-09-07 10:53:12 följande:
    Jag har tidigare bara kört på POp men provade i våras med FIX och jag är mycket nöjd!

Sonen håller sig torr regniga dagar som denna....helt klart prisvärda kläder! 
    Ahh, vad bra! Ska genast åka och köpa! Även om det bara finns i svart....
  • Alicia 72
    cicci85 skrev 2011-09-07 10:57:14 följande:
    Har inte haft PoPs men och han har inte blivit blöt trots iaf en timme i regn. Tråkigt med svart! Vi har en blå/grön-rutig från förra säsongen till 6-åringen, jättefin!
    Låter jättebra! De kändes som sagt mer täta än PoPs då PoPs skalkläder är så oerhört mjuka i tyget.

Alicia
  • Lumo

Fix är skitbra. T o m negativa dagmammor har helt ändrat åsikt. De är även lertåliga o lättavtorkade! Min son har aldrig blivit blöt trots ösregn!

• Alicia 72
    Lumo skrev 2011-09-07 11:51:14 följande:
    Fix är skitbra. T o m negativa dagmammor har helt ändrat åsikt. De är även lertåliga o lättavtorkade! Min son har aldrig blivit blöt trots ösregn!
    Åh vad glad jag blir!! Har i min galonvägran hängt kvar vid PoP men som sagt - inte varit riktigt nöjd. Och snordyrt!

Ska ge mig iväg i eftermiddag och köpa! Funderar även på att prova vinterkläder i form av FIX skidjacka och skidbyxor där. Något vi också haft från PoP förut. Förvisso har de varit bättre tycker jag men varför betala det dubbla om FIX är lika bra?
    Någon i tråden som har erfarenhet av skidjackan/byxan?

Alicia
  • minSaile
    Alicia 72 skrev 2011-09-07 11:55:13 följande:
    Åh vad glad jag blir!! Har i min galonvägran hängt kvar vid PoP men som sagt - inte varit riktigt nöjd. Och snordyrt!

Ska ge mig iväg i eftermiddag och köpa! Funderar även på att prova vinterkläder i form av FIX skidjacka och skidbyxor där. Något vi också haft från PoP förut. Förvisso har de varit bättre tycker jag men varför betala det dubbla om FIX är lika bra?
    Någon i tråden som har erfarenhet av skidjackan/byxan?

Alicia
    Har haft mkt Pop men köpte i våras Fix skaljacka och skabyxor och är väldigt nöjd. Nu har dottern aldrig haft jackan i ösregn men har inte upplevt nåt negativt med dessa och mkt bättre i pris än PoP.

När det gäller Fix vinterkläder...nu så kom iallfall Fix overall nästan näst sämst när det gällde vattentäthet även om det är 10 000. Skidjackan och byxorna var inte med i testet men kan tänka mig att dom är i samma kvalite som overallen. Däremot så fick Kappahls Kax jättebra betyg och kom tredje bästa plats och kostar bara 699. Lite info där bara då jag hade tänkt köpa Fix från början men ändrade mig. 
  • Alicia 72
    minSaile skrev 2011-09-07 12:05:04 följande:
    Har haft mkt Pop men köpte i våras Fix skaljacka och skabyxor och är väldigt nöjd. Nu har dottern aldrig haft jackan i ösregn men har inte upplevt nåt negativt med dessa och mkt bättre i pris än PoP.

När det gäller Fix vinterkläder...nu så kom iallfall Fix overall nästan näst sämst när det gällde vattentäthet även om det är 10 000. Skidjackan och byxorna var inte med i testet men kan tänka mig att dom är i samma kvalite som overallen. Däremot så fick Kappahls Kax jättebra betyg och kom tredje bästa plats och kostar bara 699. Lite info där bara då jag hade tänkt köpa Fix från början men ändrade mig. 
    Åh, tack för info!! Vet du så här på rak arm vad Kax har för vattentäthet?`Om de också har 10000 så kanske man ska prova dem?

Alicia
  • minSaile
    Alicia 72 skrev 2011-09-07 12:08:43 följande:
    Åh, tack för info!! Vet du så här på rak arm vad Kax har för vattentäthet?`Om de också har 10000 så kanske man ska prova dem?

Alicia
    yes också 10 000...den som kom på första plats var Reima (1790kr), sen Pop skaloverall (men där så var värmen dålig) och så Kax
  • Alicia 72
    minSaile skrev 2011-09-07 12:12:32 följande:
    yes också 10 000...den som kom på första plats var Reima (1790kr), sen Pop skaloverall (men där så var värmen dålig) och så Kax
    Ja, så har jag då varit och shoppat.
    Kan berätta följande:

Lindex har inte fått in några skaljackor i år men alla vinterkläder så de tror inte att det kommer några ???
    Köpte dock skalbyxorna.
    Kappahls skalbyxor/jacka har bara 5000 i vattenpelare.

Köpte en HellyHansen som är i supertunt tyg men sägs stå emot 10000 vattenpelare. Lite dyr dock - 699 någon som har erfarenhet av HH?)

Kan också meddela att efter utflykten som dagis haft i dag så kollade jag om ett barns skaljacka från Everest
    (3000 vattenpelare) var fuktig på insidan. Icke - snustorr. Kollade min dotter PoP skaljacka (10000 vattenpelare) plaskblöt.
    Summa summarum är alltså att ¨3000 vattenpelare från Everest är vattentätare än 10000 från PoP.

No more säger jag!

Alicia
  • Alicia 72
    Alicia 72 skrev 2011-09-07 17:00:49 följande:
    Köpte en HellyHansen som är i supertunt tyg men sägs stå emot 10000 vattenpelare. Lite dyr dock - 699 någon som har erfarenhet av HH?)
    Köpte jackan på XXL Sport som skyltade med att den hade 10000 vattenpelare.
    Kollade på Helly Hansens hemsida för att läsa lite mer om jackan och hittade exakt samma jacka. MEN den har bara 5000 vattenpelare?!?! Det tycker jag är alldeles för lite för 700:-

Vad 17 ska jag köpa då?
    Känner att jag börjar bli lite OT jämfört med trådstarten men har någon något tips så tar jag tacksamt emot det!

Alicia
  • Lucky

Jag tycker att fix vinterbyxor var toppen förra vintern, efter 3h i blötsnö i pulkabacken var de inte ens fuktiga inuti! Har köpt ett par till denna vinter oxå och hoppas de är lika bra i år!
    Min dotter har pops skaljacka och hon har aldrig blivit blöt! Blir ditt barn blöt på kläderna innanför eller är det bara jackan som känns fuktig på insidan? Om man inte impregnerar skaljackor så blir yttertyget blött och då blir jackan som fuktig och kall på insidan! Har själv en skaljacka och jobbar på i ut och skur och har tex idag varit ute i regn från 8.30-16(med korta turer in) och jag blir inte blöt på innekläderna men jackan känns fuktig och kall på insidan...
    Så det barnet med en Everest jacka kanske hade en ny jacka som stöter ifrån regnet på utsidan...
    Min dotter har ett helly Hansen ställ och var torr efter iaf 2,5h i hällregn idag!

Svar på tråden FIX skalkläder, Lindex?