• Anonym (orolig...)

p-ring, för länge!!

hejsan..

Jag använder p-ring som skydd och nu den sista råkade jag glömma av så den satt i i ca 2 månader... Hun funkar de då, ger den fortfarande skydd mot graviditet eller finns de risk att jag blivit gravid under den tiden??

Någon som vet??

Behöver veta snarast!       

• Svar på tråden p-ring, för länge!!
  • Anonym (Miriam)

Kul att det finns fler med dåligt minne. P-ringen har gett skydd ändå, fast kanske inte lika mycket. Ta ut den, se om du blöder, ta graviditets test om du inte gör det.
    Beställ tid för att sätta in hormonspiral, bättre, när man har svårt att komma ihåg. Och dessutom till skillnad mot p-ringen östrogenfritt, samt en säkrare metod. Man kan ha hormonspiral fast man inte varit gravid, om man har tillräckligt stor livmoder. 
    Annars får du börja ha p-ringslarm på mobilen, skriva i almanackan, utnämna din kille till p-ringskoll-ansvarig. Att han helt enkelt får sköta det.

• Anonym (orolig...)

hur lång tid efter det att man tagit ut den börjar de blöda? som sagt minnet är inte bra... brukar inte de börja ganska omgående...??

• Hi5

För mig tog det 3 dagar innan det började blöda, så ge det 3-4 dagar.
    Om du funderar på hormonspiral eller stav, så testa först minipiller. Jag har haft både stav och spiral, men att inte ha östrogenet gjorde att jag blödde mer eller mindre konstant under hela perioden jag hade staven/spiralen, dvs under de 6 månader som jag stod ut med att vänta på att det skulle rätta till sig.
    P-spruta funkar liknande. 

• Anonym (Miriam)

Med hormonspiral blöder man mindre. Funkar inte att testa med minipiller. Olika saker ändå.
    Men se till att skydda dig med kondom från och med nu. Invänta blödning. Blöder du kan du ju sätta in nästa ring sju dagar efter du tog ut den här. Lämna in använda ringar på Apoteket . Även om de funkar i brännbart är det förödande om de på nåt sätt ändå hamnar i vatten. Extremt hög koncentration av hormoner i dem, även om man tar upp rätt lite. Och hormoner i naturen ÄR en miljökatastrof. 

• nenapena

Jag har också p-ring men jag har beställt att jag får ett sms få fort den ska ut och när det ska sättas in. Gå in p deras hemsida och fixa det så slipper ni glömma  =) (sök bara på p-ring på google så kommer det upp)

Ja det finns chans att du kan vara gravid.
     Den tappar sitt skydd ganska snabbt om man har inne den längre än man ska.

• Anonym

är P ring bra sydd ? jag funderar på det har ni beverknningar ?

• nenapena

Jag tycker att  det är det bästa preventivmedlet jag provat. Den har lägst doser med hormoner förutom kopparspiral och man har en jämn menscykel.

• Anonym (Miriam)

Nej, p-ring har inte så låg hormondos. Dessutom två hormoner.
    Hormonspiral har däremot låg dos,av ett hormon, kommer snart en ny hormonspiral med ännu lägre hormonhalt. 
    Man har absolut ingen menscykel alls med kombinerade hormoner. Kroppen är jämnt fejkgravid  och sen har man en bortfallsblödning när kroppen inte får de syntetiska hormonerna. 
    Ingen ägglossning, ingen mens! Egna systemet helt utslaget! 

• Anonym

när kommer den nya hormonspiralen ?

• Anonym

Jag hade p-ring ett tag. Tyckte det var helt underbart, funkade helt fantastiskt! Fram tills jag skaffade pojkvän med en penis på kanske nån cm över genomsnittet. Inte gigantisk dock. Fick ett sånt fruktansvärt sår på grund av att huden i mitt underliv blivit så tunn av för mkt hormoner på samma ställe så att säga. Lägg till en urinvägsinfektion på det och tadaaaa, det var ett helvete.

• Anonym (Miriam)

Vet inte när den nya hormonspiralen blir godkänd och kommer ut på marknaden. Är väl bara att fråga Bayer Schering som har reklamsidan www.preventivmedel.nu
    Men ett annat sätt att få en hormonspiral med lägre hormonhalt är om man redan har en och sen inte byter efter fem år. Inga problem att göra så. Fast Bayer tjänar mindre förstås. 
    Nåt bra med hormonspiral jämfört med p-piller är att den tillverkas i Finland, där de har bra miljöregler.
    P-piller är ju en miljökatastrof även vid tillverkning... inte bara när hormonerna kissas ut i naturen. 

Svar på tråden p-ring, för länge!!