• mmn1

Tips på VARMA vinterstövlar/skor

Jag har ingen aning om vad jag ska köpa för vinterskor i år då de jag hade tänkt köpa till dottern har utgått :(

Dottern har smala/normala fötter och skorna bör finnas från storlek 25 och uppåt. Det skulle vara till stor hjälp om ni kan komma med förslag på varma vinterskor så jag vet vad jag ska kolla efter.

• Svar på tråden Tips på VARMA vinterstövlar/skor
  • Shasti

Kamik kamik kamik! Jag är frälst efter att förra året ha provat först ullfodrade Viking, Sen Kuoma, Ecco, med enkla eller dubbla ullsockar och tom extra ullsula i, och dotter hade ISKALLA fötter varenda gång hon kom hem och var ständigt sjuk. Till slut beställde jag hem en modell Kamik från USA för ner till -50 grader och med en massa hich-tech faderullan i och då hade dottern äntligen varma fötter!

I år har jag beställt en modell Kamik från Tyskland som är ny och som också är ner till -50 och som tom verkar bättre än förra årets eftersom de är bra mycket lättare. Dessutom blev det billigare med frakt än det hade varit att köpa Kamik i Sverige, och de som funkar ner till -50 c säljs inte ens här. Det är alltså "sämre" modeller men ändå dyrare.

Så mitt råd är att gå in på hemsidan kamik.com, kolla ut en modell du vill ha, läsa om den, och sen googla på var de finns billigast och vad frakten blir. Jag har köpt mina på Amazon, förra året på Amazon.com och i år Tyskland Amazon.de

• anyXX

Funkar Kamik i slask också?

V i har kört superfit och de har varit väldigt bra. min dotter har också rätt smala fötter.  

flicka 2008 & pojke 2010
  • Shasti

Kamik funkar i slask. Vi hade Viking med ullfoder o xtra ullsula i förra året. Iskalla fötter.

• Ziggystardust

Sorel snow commander funkade hos oss, de är även vattentäta. Lite tunga dock. Nu ska jag kolla Kamik!

• mmn1

Tack för era tips. Vi har haft viking innan och varit såå nöjda, men de tog bort modellen som vi haft tidigare och det sabbade mina planer. Hade turen att vinna ett par helt nya på tradera idag som jag inte hoppas ska bli för stora. Men jag ska kolla närmre på kamik om det är så att viking stövlarna  inte passar.

• Betram

Något tips på vilken modell av Kamik man ska ha och funkar dom till barn som inte har smala fötter?

• An1977na

Jag köpte ett par BOGS classic till min son, de tål ner till -30 grader. Köpte dem i en jaktbutik nere i Ullared.
    100%vattentäta och varma. Min son har stora fötter och hög vrist.

• Shasti
    Betram skrev 2011-09-08 08:37:12 följande:
    Något tips på vilken modell av Kamik man ska ha och funkar dom till barn som inte har smala fötter?
    De har en extra vid modell på vissa som heter "wide". Jag har haft de varmaste, förra året GrizzlyX (finns inte på deras hemsida i år men finns fortfarande att köpa) och i år ShadowX. Det är viktigt med x-en för de visar att det är de varmare, finns samma utan x också . ShadowX:en fick jag hem igår och de verkar helt underbara. Själva skon nertill är inte av gummi utan nåt annat vattentätt vilket gör dem jättelätta, myket lättare än GrizzlyX-en var. Här köpte jag dem: http://www.amazon.de/Kamik-ShadowX-NK8195-Unisex-Stiefel/dp/B003KTMK8I/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1315470241&sr=8-2

Jag skulle göra så att jag tittar på deras modeller på hemsidan, väljer ut de man vill ha och googlar på var de finns billigast. I år kostade mina bara 850:- MED frakt från Tyskland när en "sämre" modell kostar 999:- ¨på Åhlens.
  • veh

Får jag skjuta in en fråga till Ninhursag: Hur visste du vilken storlek du skulle ha? Är de stora, små eller normala i storleken?

• Alisa
    An1977na skrev 2011-09-08 10:11:45 följande:
    Jag köpte ett par BOGS classic till min son, de tål ner till -30 grader. Köpte dem i en jaktbutik nere i Ullared.
    100%vattentäta och varma. Min son har stora fötter och hög vrist.
    Behövdes några ullsockor i eller fungerade de utan?
  • Shasti

Veh - de är ganska små i storlek o man rekommenderar ju ca 1,5 cm extra för vinterskor så en storlek större än man har i övriga.

Svar på tråden Tips på VARMA vinterstövlar/skor