Era veckomenyer tack!
Imorgon ska det veckohandlas och innan det måste veckomenyn vara klar så jag vet vad vi ska handla och denna vecka har jag bara kommit på en rätt, så jag behöver inspiration. Så hur ser er veckomeny ut!
Imorgon ska det veckohandlas och innan det måste veckomenyn vara klar så jag vet vad vi ska handla och denna vecka har jag bara kommit på en rätt, så jag behöver inspiration. Så hur ser er veckomeny ut!
Har ingen veckomeny, men om jag skulle göra en skulle jag försöka få in soppa, fisk, kött och fågel. Sen kan man ju lägga till potatis, bulgur, couscous, pasta, bönor, linser osv.
Läste en tråd igår som handlade om skolmat, och har sedan dess varit sugen på kebabgryta, så jag skulle nog ha kebabgryta på menyn iallafall mums!
Den här veckan äter vi fiskgratäng, köttbullar med potatis och sås, älgskavsgryta, köttfärssås med spagetti, hemmagjord pizza, kycklinggryta och så en dag blir det på restaurang :)
Mån: korvstroganoff och ris
Tis: fiskgratäng med potatis
Ons: Spaghetti o köttförssås
Tors: Kycklinggryta
Fre:Taccos
Jag brukar plocka recept från www.vardagsmaten.se/ och www.coop.se/Recept--mat/Veckans-Middagar/ samt www.ica.se/billigaveckan - oftast är det 2-3 recept på varje som verkar spännande och då har man plötsligt mat planerad för tio dagar.
kylskåps och frysrens innan semesterresan :)
Tror det blir något sånt här
Måndag. korvgryta med champinjoner, lök, bacon och annat gott. Ris till
lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/09/en-utrist-falukorvs-askungeforvandling.html
Tisdag lasagne
lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/07/hemmafruar-och-lasagne.html
Onsdag ostgratinerad löksoppa och bröd
Torsdag lax på saltbädd med pressad potatis och röd romsås
Fredag kycklinggryta med heta korvar och vindruvor i dijoneisås
Lördag hemgjorda hamburgare
söndag Musslor och vitt bröd till förrätt
lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/08/fredagsmys-och-heta-musslor-pa-tu-man.html
ugnsbakad torsk med parmaskinka och mozzarella till varmrätt
På ett ungefär
Måndag: Citronlax med gnocchi och smörstekt broccoli
Tisdag: Köttfärs- & linsröra med couscous och en klick gräddfil
Onsdag: Pesto- & mozzarellapasta
Torsdag: Kycklingquesadillas, guacamole och tomatsallad
Fredag: Familjens favorittallrik
Lördag: Morotsbiffar, råstekt potatis med en kall örtsås och sallad till
Söndag: Hel ugnsgrillad kyckling, currysås, ris och morotsstavar
Så kommer vår vecka se ut, men det finns en bra tråd annars med fullt med veckomenyer/matsedlar här: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m51026253.html
Förlåt bilderna blev lite stora, skulle ha förminskat men hann skicka iväg
Måndag: Grillade kycklingspett med stekt potatis
Tisdag: Fiskpanetter och potatismos
Onsdag: Pastagratäng med kyckling, vitlök och sparris
Torsdag: Rester (vi har barngympa mellan fem och sex, så fort ska det gå!!)
Fredag: Familjemiddag hos mina föräldrar, mest troligt tacos, ibland får min mamma psykbryt över alla tacomiddagar, så hon drar till med något annat.
Lördag: Risotto med sparris och babyspenat, grillad benfri fläskkotlett och mangosalsa
Söndag: Räknas till nästa vecka, så det är oplanerat ännu!
Vi planerar bara vardagsmåltiderna, så här ser det ut den här veckan:
Måndag Pasta med het zucchini och riven parmesan
Tisdag Bläckfisk med ris, wokande grönsaker och sweet chilisås
Onsdag Pasta med salamiröra (9 åringen lagar mat)
Torsdag Tunnbrödsrulle
Fredag Blåmusslor kokta i chili, vitt vin, vitlök, vårlök och en skvätt grädde, äts med nybakat bröd
vilken bra tråd! Favoritar!
Tisdag: En variant av Fried Rice :)
Onsdag:Stuvade makaroner och köttbullar
Torsdag:Pasta gratäng, (med massvis av vitlök:))
Fredag: KycklingPaj :)
Denna vecka:
Söndag: Hemmagjord pizza med diverse kylskåpsrester (blev lite tomater, lite skinka, lite fetaost, lite kyckling)
Måndag: Potatisbullar med bacon
Tisdag: Het tomatsoppa med chorizo och kikärtor
Onsdag: Falukorv i ugn med hemmagjort potatismos
Torsdag: Ugnspannkaka (det är den där barngympan klockan fem igen, alltid snabb mat på torsdagar)
Fredag: Middag hos mina föräldrar, som alla fredagar.
Lördag: Limemarinerad kyckling och potatisgratäng
Vi gör vår matsedel i google docs, så kan både jag och maken kolla den när vi är på jobbet eller whatever. Ifall man skulle glömma bort något. Vi har också en inköpslista på Coop via deras app som vi delar, så då kan man kolla den när man är på väg från jobbet och se om den andre satt upp något där som inte är förkryssat, så handlar man det
Mandelblomman, vilka fantastiska rätter du lagar!!! Imponerad!