• Akire01

Sex sätter igång förlossning ?

Jag har kollat runt på forum och även pratat med min barnmorska om detta med att ha sex om man vill få igång sin förlossning. Det beror på hur livmodertappen ser ut för din del. Jag är nu undersökt och min tapp är nästan helt borta, mogen och mjuk och har öppnat mig ett par centimeter. Vi hade sex för ca 1½ timma sedan och nu får vi se om det har någon verkan. Annars var det bara en kul grej. 

Jag är väldigt nyfiken bara, har det fungerat för någon av er?
    Skriv lite kort om det fungerat, hur länge tog det ex osv?

Har barn sedan innan och vi har aldrig provat något "sätta igång" grejs. Tror ändå innerst inne att barnet kommer när det är redo för det. Men vi ville testa detta nu! Nu återstår det att se om det fungerar för oss! 

• Svar på tråden Sex sätter igång förlossning ?
  • olandstoken

Vi hade sex innan vattnet gick förra gången. Typ på fm och sen gick vattnet vid 21 eller nått. Men om det har med varandra och göra vet jag inte direkt Fick inga värkar, men hade värkar lite från och till fram under helgen (vattnet gick på fre) och sen fick jag riktiga värkar på söndagnatten

• Akire01

Nej men precis. De kan man ju inte veta. Men det är ju lite lustigt att många som haft sex och sedan har det startat. Eller är det en ren jävla slump för ALLA som haft sex och sedan fått ungen 1-2 dygn efteråt? 

• Wööörmi

Jag har läst en artikel om just detta...
    Det står att det finns ett endorfin i sperman som man kan använda för att sätta igång en förlossning...men att halten i själva sperman är på tok för liten för att hjälpa till på traven ;) 

• Pulmona

Jodå, är man mogen och klar för en förlossning så kan sperman och livmoderns sammandragningar starta en förlossning.

Finns risk för missfall skall man inte ha sex, varför om det inte har någon påverkan på förlossningen?

• Akire01
    Wööörmi skrev 2011-09-07 11:36:30 följande:
    Jag har läst en artikel om just detta...
    Det står att det finns ett endorfin i sperman som man kan använda för att sätta igång en förlossning...men att halten i själva sperman är på tok för liten för att hjälpa till på traven ;) 
    Ja den mängden kommer man nog aldrig upp i tror jag. Om man inte ligger i som kaniner. Men vilken höggravid orkar det? Och jag är ganska säker på att en kille inte kan komma kanske 13 gånger på raken! ;)
  • Akire01
    Pulmona skrev 2011-09-07 11:39:15 följande:
    Jodå, är man mogen och klar för en förlossning så kan sperman och livmoderns sammandragningar starta en förlossning.

Finns risk för missfall skall man inte ha sex, varför om det inte har någon påverkan på förlossningen?
    Exakt! Det sa barnmorskan min förut också. Och i mitt fall är jag ju det och det skadar inte att testa som sagt. 

Jo men risken för missfall är väll i tidigare gravididitet? Eller?

Vad menar du med det sista du skrev? :)  
  • Pulmona
    Akire01 skrev 2011-09-07 11:42:57 följande:
    Exakt! Det sa barnmorskan min förut också. Och i mitt fall är jag ju det och det skadar inte att testa som sagt. 

Jo men risken för missfall är väll i tidigare gravididitet? Eller?

Vad menar du med det sista du skrev? :)  
    Jag menar att OM inte sex kan påverka barnets "utfärd" på något sätt så borde man inte förbjuda sex vid risk för missfall/förtidig förlossning.

Nu gör man det eftersom det finns bevis på att det har en påverkan. Så jo, sex kan visst starta en förlossning.

Ang att missfall bara kan ske i början av graviditeten. Det stämmer inte. Det är vanligare tidigt i graviditeten, färre efter vecka 12 men den händer. Men fostrets "utstötning" får olika namn under graviditeten. Det är missfall/spontan abort. Sen sent missfall. Sen döfött när barnet skulle kunnat leva. Lever barnet men kommer tidigt så är det en prematur förlossning. Sen finns det 3 "grader" av prematura barn.
  • Fru Ynghagen

Personligen tror jag inte att det fungerar. Har aldrig fungerat på någon utav mina graviditeter, inte ens då tappen varit mogen. Men det är ju alltid spännande, och kan få upp hoppet en liten stund! Dessutom så är det ju mysigt :)

• Akire01
    Pulmona skrev 2011-09-07 11:55:05 följande:
    Jag menar att OM inte sex kan påverka barnets "utfärd" på något sätt så borde man inte förbjuda sex vid risk för missfall/förtidig förlossning.

Nu gör man det eftersom det finns bevis på att det har en påverkan. Så jo, sex kan visst starta en förlossning.

Ang att missfall bara kan ske i början av graviditeten. Det stämmer inte. Det är vanligare tidigt i graviditeten, färre efter vecka 12 men den händer. Men fostrets "utstötning" får olika namn under graviditeten. Det är missfall/spontan abort. Sen sent missfall. Sen döfött när barnet skulle kunnat leva. Lever barnet men kommer tidigt så är det en prematur förlossning. Sen finns det 3 "grader" av prematura barn.
    Jo vet det finns olika missfall. Fick själv ett för 1½ år sedan. Men jag fattade det som att du menade att sex kunde riskera missfall nu i sen graviditet. Förlåt. Men de kanske de kan också? 

Vi får hoppas våran bebis reagerar på detta (den är förbannad just nu) .. 
  • Akire01
    Fru Ynghagen skrev 2011-09-07 11:59:09 följande:
    Personligen tror jag inte att det fungerar. Har aldrig fungerat på någon utav mina graviditeter, inte ens då tappen varit mogen. Men det är ju alltid spännande, och kan få upp hoppet en liten stund! Dessutom så är det ju mysigt :)
    Ja, men alla tror ju olika som tur är :) Vi har inte testat någon utav de andra gångerna heller så kan inte uttala mig. Många vänner det fungerat för. Så why not liksom :)
Svar på tråden Sex sätter igång förlossning ?