• 7stjerna

Vad ska jag göra med alla äpplen? (mjöliga)

Nu står det påsar i köket med massor av äpplen och jag tänkte att det var dags att göra något av dem (om det finns något som passar). Men vad? 

Det är ganska små mjöliga äpplen.. Vad brukar man göra av sånna?

Vill gärna göra något som jag kan frysa in. Har googlat med hittar nästan ingenting.

Så kom med tips nu! 

• Svar på tråden Vad ska jag göra med alla äpplen? (mjöliga)
  • 7stjerna
    viseversa skrev 2011-09-07 12:12:02 följande:
    äppelpaj? äppelmos?
    Mos tänkte jag definitivt testa men alla recept hade så grymt mycket socker i. Fast det kanske är så det måste vara? 

Blir väl paj i slutändan om inget roligare dyker upp :) Tänkte att det kunde vara kul att testa något nytt. 
  • viseversa
    7stjerna skrev 2011-09-07 12:14:53 följande:
    Mos tänkte jag definitivt testa men alla recept hade så grymt mycket socker i. Fast det kanske är så det måste vara? 

Blir väl paj i slutändan om inget roligare dyker upp :) Tänkte att det kunde vara kul att testa något nytt. 
    Ja det är ju massa socker i äppelmos. tror inte det kommer smaka bra annars. Man ska inte tro att äppelmos är nyttigt ;)
  • Lady Namárië

Mjöliga äpplen blir bäst som äppelmos, tycker jag. Jag brukar skala och klyfta och frysa in i lagoma påsar att ta fram och göra paj av, men just de mjöliga blir det ju inte så mycket kvar av egentligen.

Har du inget musteri i närheten?

So say we all
  • Crea Diem

Du behöver inte ha i så mycket socker som det står i recepten om du fryser moset. frys i små förpackningar så att allt går åt när du tinar det. Det går att göra helt osötat om du vill!

• BuoBä

Om du fryser in moset kan du sockra mindre.

Mamma brukar frysa in äppelmos i plastmuggar. (Stoppa muggarna i påsar när moset är fruset.) Det blir lagom mycket att tina till en middag. Eller att äta med mjölk som kräm.

• Sarisan

vi brukar oxå göra äppelmos helt sockerfri .fryser in i portionspåsar och tinar då den mängd som behövs.
    Sen kan man klyfta upp dem och frys in oxå, ta fram och göra äppelpaj i vinter eller nåt....

Vi har oxå grymt mycket äpplen, (säkert gett bort 5 ica kassar fulla redan ... )

• 7stjerna

Tack så hemskt mycket för tipsen! Då ska göra göra det. Mos med mindre socker och frysa direkt :) Även frysa in klyftor för senare bruk :)

• Trinis

Äppelkaka är ju också så gott, eller äppelmuffins, går ju jättebra att frysa

• lollsanT

Äppelgelé är gott om man gör stek tex. Eller göra och ge bort som julklapp till någon äldre som redan har allt. Det brukar vara poppis 
    Gjorde äppelsaft också. Det blev riktigt gott. 

Svar på tråden Vad ska jag göra med alla äpplen? (mjöliga)