• Anonym (rådvill)

olika synsätt

Jag och min sambo har olika syn på uppfostran och vi bråkar mycket.Jag har 2 barn 8,13 år han har en på 10.Jag vill att barnen ska bli självständiga individer dvs ta sig till och från skolan,träningar,städa sina rum,packa skolväska,gympa väska,träningskläder,vattenflaskor ,hämta nåt att dricka,hälla upp dricka själv,bre mackor själv mm listan kan bli lång på vad jag tycker de ska kunna vid den här åldern de är i och jag tycker att det inte är orimliga krav jag ställer.men min sambo däremot tycker att han ska fixa det mesta av det där åt sin son som är 10,villket ställer till problem för mig med mina barn.Min sambo blir sur när jag säger till att hans son ska göra,packa mm.Han tycker att det är petetesser som han uttrycker det.Om barnen städar sina rum så tycker jag att man dammar under saker och inte runt,man dammsuger under sängen,man lär de från början hur man gör.Men som sagt vi tycker olika,jag tycker inte vi kan göra olika på hans och mina barn,men det är så det görs just nu för jag orkar inte bråka.Han curlar och det blir problem vad ska jag göra?

• Svar på tråden olika synsätt
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Om ni har mycket bråk om barnuppfostran så kommer det att tära på ert förhållande. Därför är det viktigt att ni kan försöka komma överens om en gemensam hållning. Jag tror att ni båda behöver kompromissa och gå varandra till mötes. Ni behöver noga lyssna på varandras argument och vilka mål ni har med uppfostran. Det är också viktigt att ni båda tänker på att uppfostran inte skall ta över utan det är viktigt att man mår bra och har roligt tillsammans i en familj. Det behöver finnas tolerans och flexibilitet, kanske olika lösningar för olika barn. Allt kan inte göras helt lika. Du och din sambo behöver prata igenom detta ordentligt så att ni har en gemensam hållning i olika frågor. Om ni bråkar inför barnen blir det inte lättare. Det krävs mycket förhandling i familjer nuförtiden. Barnen kan ju också vara med och bestämma en del.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden olika synsätt