• faffner

Stressrelaterat kissande

Hej!
    Jag skulle behöva lite hjälp känner jag. Vi har tre katter och den senaste månaden har vår honkatt börjat kissa på olämpliga ställen, exempelvis vår fåtölj som vi nu måste slänga. Vi har tagit henne till veterinären och fått veta att det allra troligast är en stressrelaterad blåsinflammation.

Vi har gjort det mesta som stått i tipsen vi fick med oss hem - skaffat fler kattlådor, satt ut vatten på fler stället, skaffat nya leksaker, aktiveringsleksaker och så klart själva också spenderat mer tid med katterna. Det var bättre ett litet tag, men nu verkar problemet ha kommit tillbaka. Hon har även fått smärtstillande under den här perioden, men det verkar inte hjälpa.

Antagligen beror stressen på en av de andra katterna, eftersom han och honkatten inte riktigt kommer överrens.

Har någon varit med om det här och hur kan man lösa det? Honkatten är väldigt speciell (lätt störning pga. att hon troligen blev tagen från sin mamma vid 5-6 veckors ålder, hon är upphittad sommarkatt och beteendet stämmer in på en sådan störning). Eftersom hon är så pass speciell är jag inte helt säker på att hon skulle gå att omplacera speciellt enkelt heller.

• Svar på tråden Stressrelaterat kissande
  • nemo1

Är alla kastrerade? Togs det urinprov hos vet? Det finns medicin mot stressblåsa, ska bara komma på vad den heter så får jag återkomma.

• faffner
    nemo1 skrev 2011-09-07 18:12:32 följande:
    Är alla kastrerade? Togs det urinprov hos vet? Det finns medicin mot stressblåsa, ska bara komma på vad den heter så får jag återkomma.
    Alla är kastrerade ja, och hon har ätit medicin som hjälpte tillfälligt, men problemet har kommit tillbaka. Jag vet att man eventuellt kan ge katten antidepressiv medicin? Inget urinprov togs eftersom veterinären ansåg att stressblåsa var mer troligt, och det tror jag med nu eftersom besvären försvann under en period och sedan kom tillbaka. Det verkar inte vara urinvägsinflammation.
  • faffner
    arianne03 skrev 2011-09-07 20:15:52 följande:
    Hur gamla är alla katterna? Hur länge har ni haft dem?
    Hanarna är 5 och 6 år och honan tror vi är ungefär 3 år gammal. Hon är en upphittad katt som troligen var utslängd sommarkatt. veterinären berättade att katter runt 5-årsåldern har mognat mentalt och kan få lite förändrat beteende och vi funderar på det är det som har hänt, då hon ofta hamnar i bråk med en av hanarna i synnerhet. Hanarna är bästa kompisar medan hon är lite utanför. hon kan inte riktigt prata kattspråk heller och beter sig inte speciellt "kattigt" överlag.

Vi har haft katterna tillsammans i snart 3 år och honan har varit mer eller mindre utanför hela tiden.
  • nemo1

Jag tycker att du ska be om ett ultraljud av blåsa och urinvägar och även ett urinprov. Då kan man se om blåsan är inflammerad och ge medicin för det. 

• faffner
    nemo1 skrev 2011-09-07 21:58:55 följande:
    Jag tycker att du ska be om ett ultraljud av blåsa och urinvägar och även ett urinprov. Då kan man se om blåsan är inflammerad och ge medicin för det. 
    Ja, blåsan konstaterades vara inflammerad hos veterinären, men eftersom det inte är bakteriellt kan man bara ge smärtstillande och mycket vatten + blötmat. Den måste läka ut av sig själv, och den gör inte det om inte källan till stressen försvinner. och i det här fallet är det ganska uppenbart de andra katterna. Så det är därför vi funderar på om det kanske inte är snällast mot henne att låta omplacera henne som ensamkatt hos någon. Det känns jättejobbigt, men man måste ju tänka på djurens bästa.
  • faffner

Hej! Jag tänkte uppdatera lite i tråden. Vi har införskaffat fler kattlådor, fler leksaker och vi ger alla tre katterna extra uppmärksamhet och minst en halvtimmes lek varje dag. Vi har börjat blöta torrfodret  - snart ska vi gå över till att ge halvtidsbarf för katternas näringsbehov, samt vätskebehovet. Vi har även sprayat feliway flera gånger i veckan på utsatta ställen. Vi skaffade även en aktiveringsleksak som vi tar fram ett par gånmger i veckan.

Vad har vi fått tillbaka? Tre piggare, gladare och mer harmoniska katter! Honan har blivit så mycket bättre. Hon kissar normalt och endast i kattlådan nu för tiden, de leker tillsammans och tvättar varandra mer än förut. De verkar överlag mer stimulerade.

Det känns så himla bra att sådana här problem går att göra någonting åt med så pass enkla medel :)

• nemo1

Hurra vad bra. Har du provat Bozita blötmat? Tex älg och  kyckling älskar mina katter.

• faffner
    nemo1 skrev 2011-10-12 21:37:02 följande:
    Hurra vad bra. Har du provat Bozita blötmat? Tex älg och  kyckling älskar mina katter.
    Nej men vi har börjat med mjau (den utan socker/salt - har sett den rekommenderas) och vi varierar mellan de sorter som inte innehåller fisk. Katterna är helt galna i det! När vi ska åka och storhandla nästa gång (efter 25e) så ska vi åka till city gross och köpa kycklingvingar och hjärtan. Det tror jag kommer bli poppis :)

Jag måste säga att läsa artiklar om näringslära för katter är bland det bästa jag har gjort på länge. Särskilt som mina katter är relativt unga - jag känner att jag får större chans att ge dem ett riktigt bra liv!
  • nemo1

Jag blir mycket glad av att läsa det du skriver. Dina katter har en toppenmatte Skrattande

• faffner
    nemo1 skrev 2011-10-16 22:03:07 följande:
    Jag blir mycket glad av att läsa det du skriver. Dina katter har en toppenmatte Skrattande
    Åh tack så mycket! Jag vill gärna vara det. Om man väljer att skaffa djur så ska man ju ta hand om dem på ett så bra sätt som möjligt tycker jag. De kan ju inte välja ägare liksom
  • arianne03
    faffner skrev 2011-10-12 14:56:48 följande:
    Hej! Jag tänkte uppdatera lite i tråden. Vi har införskaffat fler kattlådor, fler leksaker och vi ger alla tre katterna extra uppmärksamhet och minst en halvtimmes lek varje dag. Vi har börjat blöta torrfodret  - snart ska vi gå över till att ge halvtidsbarf för katternas näringsbehov, samt vätskebehovet. Vi har även sprayat feliway flera gånger i veckan på utsatta ställen. Vi skaffade även en aktiveringsleksak som vi tar fram ett par gånmger i veckan.

Vad har vi fått tillbaka? Tre piggare, gladare och mer harmoniska katter! Honan har blivit så mycket bättre. Hon kissar normalt och endast i kattlådan nu för tiden, de leker tillsammans och tvättar varandra mer än förut. De verkar överlag mer stimulerade.

Det känns så himla bra att sådana här problem går att göra någonting åt med så pass enkla medel :)
    Vad kul att ni har löst det, ni är bra kattägare
Svar på tråden Stressrelaterat kissande