Stressrelaterat kissande
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp känner jag. Vi har tre katter och den senaste månaden har vår honkatt börjat kissa på olämpliga ställen, exempelvis vår fåtölj som vi nu måste slänga. Vi har tagit henne till veterinären och fått veta att det allra troligast är en stressrelaterad blåsinflammation.
Vi har gjort det mesta som stått i tipsen vi fick med oss hem - skaffat fler kattlådor, satt ut vatten på fler stället, skaffat nya leksaker, aktiveringsleksaker och så klart själva också spenderat mer tid med katterna. Det var bättre ett litet tag, men nu verkar problemet ha kommit tillbaka. Hon har även fått smärtstillande under den här perioden, men det verkar inte hjälpa.
Antagligen beror stressen på en av de andra katterna, eftersom han och honkatten inte riktigt kommer överrens.
Har någon varit med om det här och hur kan man lösa det? Honkatten är väldigt speciell (lätt störning pga. att hon troligen blev tagen från sin mamma vid 5-6 veckors ålder, hon är upphittad sommarkatt och beteendet stämmer in på en sådan störning). Eftersom hon är så pass speciell är jag inte helt säker på att hon skulle gå att omplacera speciellt enkelt heller.