• Ssofia

Flytt till San Francisco, skoltips tack! Sausalito.

Om ett år ska vi flytta till San Francisco. Vi ska bo där i 1,5 år till att börja med. Vi har två barn, en  som ska börja tvåan och en som ska börja ettan. Vi tittar på förorten Sausalitos och skulle vilja ha lite skoltips på skolor där. Finns det någon som bott, bor eller har koll på stället. Vi helst att barnen ska gå i amerikansk skola då båda två redan pratar engelska.

Tack, Sofia

• Svar på tråden Flytt till San Francisco, skoltips tack! Sausalito.
  • rasajj

Kanner inte till skolorna i San Fran sa val att jag kan tipsa om sarskilld skola. Men oftast sa ar det ju geografiskt bestamt vilken skola man 'hor' till. Beroende pa din adress alltsa. Och sedan sa borjar man ett ar tidigare har, sa arskurserna kanske itne stammer..

Man borjar Kinderarten det ar man fyller fem. Sedan forsta klass det ar man fyller 6 osv. Det ar olika vilket datum man ska ha fyllt, har i Colorado dar jag bor sa ar datumet 1 oktober, sa barnet ska ha fyllt fem fore 1 oktober for att borja Kindergarten. I Ca tror jag att datumet ar i Dec. men jag ar itne helt saker.

Kindergarten kan vara deltid (antingen for- eller eftermiddag) eller heltid (tex. 8-15). Ibland utgar en avgift om man vill ha heltidsKindergarten for barnet. Kindergarten ar inte obligatoriskt, men manga anser anda att det ar viktigt .

Skoldagarna i USA ar ofta langre redan fran borjan. Och det ar mycket mer hemlaxor och dessutom utgar betyg redan fran Kindergarten.

jag hoppas ni kommer trivas och att ni hittar en bra skola. Lite ar val tumregeln att skolorna ar battre i de kvarter dar medelinkomsten ar nagot hogre, men det ar inte alltid sant.

Svar på tråden Flytt till San Francisco, skoltips tack! Sausalito.