• MrsTM

Hur är det att vara anställd av bemanningsföretag??

Jag vantrivs på mitt jobb och söker därför nytt. Nästan alla företag i min bransch rekryterar via bemanningsföretag som Manpower, Poolia, Adecco etc. I dagsläget finns det nästan bara konsultuppdrag att söka.

Om jag förstått det hela rätt så innebär konsultuppdrag att man blir anställd av bemanningsföretaget och därefter uthyrd till kunden som konsult under en kortare period? Till saken hör att jag är fast anställd där jag är nu, men man vet aldrig hur länge det varar då företaget befinner sig i ekonomisk kris.

Några frågor kring att vara anställd av bemanningsföretag:
    - Får man en fast lön oavsett om man är uthyrd eller ej?
    - Får man ställa krav på uppdragen, till exempel att man inte ska behöva resa så långt hemifrån att man måste övernatta?
    - Fördelar och nackdelar med denna anställningsform?

Snälla hjälp mig, det skulle betyda jättemycket för mig att få svar från de som har denna anställningsform.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-08 16:33
    Jag är förresten ekonom.

• Svar på tråden Hur är det att vara anställd av bemanningsföretag??
  • Emmalinnéa

när man jobbar på bemmaningsföretag så har man en låg garantilön som man för i timmen varesig man är uthyrd eller inte. man kan aldrig få mindre än just den lönen i timmen om man inte är sjuk då får man 80% eller tar tjänsteledigt då får man 0.

Man bör inte ställa för mkt krav på sin arbetsgivare du kan få sparken precis närsomhelst med 2 veckors uppsägningstid.

Fördelar:
    man tjänar mer än dom som jobbar på det företaget man blir uthyrd till man får snittet av alla löner.
    Mycket variation
    träffa många nya människor

Nackdelar.
    blir du inte uthyrd får du väldigt låg lön.
    långa resor fram och tillbaka till uppdragen ibalnd.
    kan få sparken närsom helst
    svårt att bli fast anställd, då dom bara förlänger kontrakten hela tiden
    dom kan ringa närsomhelst och be dig jobba, tex 5 på morgonen och säga du ska vara där och jobba idag klockan 6 och det är en timme bort , man hinner inte fixa något utan bara slänga sig i bilen.

• MrsTM

Ja det var det jag misstänkte...

Tack för ditt svar!

• Smultron01

Jag är numera fast anställd på ett bemanningsföretag och tycker det fungerar utmärkt. Då har jag iofs varit uthyrd till samma företag hela tiden, så jag har inte fått känna av det där med att ständigt komma till nya ställen.

• MrsTM
    Smultron01 skrev 2011-09-07 14:57:44 följande:
    Jag är numera fast anställd på ett bemanningsföretag och tycker det fungerar utmärkt. Då har jag iofs varit uthyrd till samma företag hela tiden, så jag har inte fått känna av det där med att ständigt komma till nya ställen.
    Men hur upplever du lönen och anställningstryggheten?
  • Laurora
    Emmalinnéa skrev 2011-09-07 14:37:20 följande:
    när man jobbar på bemmaningsföretag så har man en låg garantilön som man för i timmen varesig man är uthyrd eller inte. man kan aldrig få mindre än just den lönen i timmen om man inte är sjuk då får man 80% eller tar tjänsteledigt då får man 0.

Man bör inte ställa för mkt krav på sin arbetsgivare du kan få sparken precis närsomhelst med 2 veckors uppsägningstid.

Fördelar:
    man tjänar mer än dom som jobbar på det företaget man blir uthyrd till man får snittet av alla löner.
    Mycket variation
    träffa många nya människor

Nackdelar.
    blir du inte uthyrd får du väldigt låg lön.
    långa resor fram och tillbaka till uppdragen ibalnd.
    kan få sparken närsom helst
    svårt att bli fast anställd, då dom bara förlänger kontrakten hela tiden
    dom kan ringa närsomhelst och be dig jobba, tex 5 på morgonen och säga du ska vara där och jobba idag klockan 6 och det är en timme bort , man hinner inte fixa något utan bara slänga sig i bilen.
    Okej, jag har varit anställd av 4 av de största bemanningsföretagen och ingenstans har det fungerat så som du beskriver.

Uppsägningstiden kommer man överens om precis som vanligt, under provanställningen är den precis som vanöligt för de flesta arbetsgivare.

Långa resor, det regleras i avtalet med vad man vill ha för arbetsområde.

Det är lika lätt/svårt att bli fast anställd som vilket företag somhelst om man inte har en extremt låg kompetens och missköter sig.

Att de kan ringa vid den tiden på morgonen och begära att man är stationerad så tätt inpå har aldrig funnits i något av mina avtal heller.

Jag var fast anställd på alla företagen.             
  • Laurora
    MrsTM skrev 2011-09-07 14:18:31 följande:
    Jag vantrivs på mitt jobb och söker därför nytt. Nästan alla företag i min bransch rekryterar via bemanningsföretag som Manpower, Poolia, Adecco etc. I dagsläget finns det nästan bara konsultuppdrag att söka.

Om jag förstått det hela rätt så innebär konsultuppdrag att man blir anställd av bemanningsföretaget och därefter uthyrd till kunden som konsult under en kortare period? Till saken hör att jag är fast anställd där jag är nu, men man vet aldrig hur länge det varar då företaget befinner sig i ekonomisk kris.

Några frågor kring att vara anställd av bemanningsföretag:
    - Får man en fast lön oavsett om man är uthyrd eller ej?
    - Får man ställa krav på uppdragen, till exempel att man inte ska behöva resa så långt hemifrån att man måste övernatta?
    - Fördelar och nackdelar med denna anställningsform?

Snälla hjälp mig, det skulle betyda jättemycket för mig att få svar från de som har denna anställningsform.

Dina frågor:

Fast lön ja. Din garantilön bestämmer ni emellan er, fta får man extra för varje timma utöver XXX timmar man jobbar varje månad osv.

Ja. Du kan absolut ställa krav på uppdragen, precis som vanligt.   
  • korfu08

Detta med att man inte blir fast anställd har aldrig hänt mig, jag har arbetat på bemanningsföretag med vanlig provanställning och de har haft en månad vid uppsägningstid, de stora har också kollektivavtal med Unionen.

Det är inte svårare att bli fast anställd av bemanningsföretaget än av nån annan, och man har sex månaders provanställning, som man oftast har på ett vanligt jobb.

JAg har aldrig hamnat på ett uppdrag som är långt ifrån mig, så jag behövt övernatta.

Garantilön hos de stora bemanningsföretagen, är reglerat efter kollektivavtal och är 80% av lönen de första 18 mån och därefter 90%.

• Emmalinnéa
    Laurora skrev 2011-09-07 15:18:41 följande:
    Okej, jag har varit anställd av 4 av de största bemanningsföretagen och ingenstans har det fungerat så som du beskriver.

Uppsägningstiden kommer man överens om precis som vanligt, under provanställningen är den precis som vanöligt för de flesta arbetsgivare.

Långa resor, det regleras i avtalet med vad man vill ha för arbetsområde.

Det är lika lätt/svårt att bli fast anställd som vilket företag somhelst om man inte har en extremt låg kompetens och missköter sig.

Att de kan ringa vid den tiden på morgonen och begära att man är stationerad så tätt inpå har aldrig funnits i något av mina avtal heller.

Jag var fast anställd på alla företagen.             
    tror nog det kan vara väldigt olika på alla företag och olika platser i sverige. så här är det iaf här.
  • Laurora
    Emmalinnéa skrev 2011-09-07 16:22:48 följande:
    tror nog det kan vara väldigt olika på alla företag och olika platser i sverige. så här är det iaf här.

Ja om man nu tar jobb hos de mindre bolagen utan kollektivavtal så får man ju lite skylla sig själv om man skriver på de dåliga kontraktren. 

Tråkigt att du haft så kassa    upplevelser men det är ju dumt att försöka måla upp en oriktig bild av hur det är att arbeta på ett bemanningsföretag.
  • Emmalinnéa
    Laurora skrev 2011-09-07 16:26:27 följande:
    Ja om man nu tar jobb hos de mindre bolagen utan kollektivavtal så får man ju lite skylla sig själv om man skriver på de dåliga kontraktren. 

Tråkigt att du haft så kassa    upplevelser men det är ju dumt att försöka måla upp en oriktig bild av hur det är att arbeta på ett bemanningsföretag.
    Känner många som har haft det så här( som jobbat på stora ställen), själv så har jag inte jobbat på de ställena alls, bemanningsföretag är inget för mig. Dom är ju rätt kända för sitt dåliga rykte.
Svar på tråden Hur är det att vara anställd av bemanningsföretag??