• Anonym (irriterad)

Få råd och tips som kan förhindra separation/skiljsmässa.

En annan tråd diskuterar om de som funderar på att gå skilsmässa/separation och där så har de flesta nästan redan tagit beslutet och det finns inte mycket känslor kvar. Så jag tänkte att denna tråd kan vara för oss som inte vill separera/skilja oss och försöka hitta en lösning.

Jag älskar min sambo, mycket, men det finns vissa saker vi har problem men som jag känner är riktigt jobbigt just nu. Vi befinner oss i en svacka.

De största problemen så som jag ser det:

Jag tar det största ansvaret kring hem, gemensamt barn osv. Vilket leder till irritation från min sida.

samt att han tjatar på mig om sex och hur jag ska sminka mig/klä mig för att han blir kåt då(gillar det). Vilket leder till irritation och avståndstagande från min sida.

Från hans sida så anser han väl att vårt problem är att jag tjatar för mycket om hushållssysslorna, gör en stor sak av det. Och att jag inte gör mig snygg tillräckligt ofta, att vi har sex för lite, jag inte kramar och gosar med honom så mycket, jo att jag även gör en höna av en fjäder angående mycket.

• Svar på tråden Få råd och tips som kan förhindra separation/skiljsmässa.
  • Anonym

Jag skulle nog tagit en rejäl diskussion i frågan. Det låter som att han behöver lägga mer tid på hushållet, och du mer tid på honom för att ni båda ska bli nöjda.

Börja att tänka er en situation där ni båda är nöjda, hur ser det ut. Och sedan funderar ni på vad som krävs av var och en av er för att ni ska nå dit. Exempel: Om ni båda lägger en halvtimma varje kväll åt att städa/röja i hemmet, få undan disk och tvätt och vad det nu kan vara, så kanske hemmet är så rent och snyggt på morgon att du med lätthet hinner fixa till dig litet (om du nu vill det själv, förstås). På torsdagkvällar storstädar ni, och minst en gång i månaden försöker ni fixa barnvakt så att ni kommer ut tillsammans på tumanhand. Övriga veckor har ni fredag eller lördag kväll som "date-kväll", då ni ägnar mer tid åt varandra när barnet har somnat.

Jag är själv nere i samma svacka, men just nu är det inte så djupt. En sak som jag också har insett är att även om hela hemmet ser ut som ett enda kaos, så är det faktiskt både viktigare och trevligare att krama min man när han kommer hem, jämfört med om jag skulle ägnat den åt hushållsarbete. När jag rannsakade mig själv, så är det faktiskt ofta han kommer hem och vill ge mig en kram, medan jag kanske föser undan honom för att jag är mitt uppe i något. Som inte alls är lika viktigt, egentligen.

• MrsTM

Ställ krav för tusan! Varför har du inte från första början krävt att ni ska dela på hushållssysslor och barnpassning?

Försök resonera med honom:
    "Varför är det min uppgift att ta hand om hem och barn, vi är väl två om det här?"
    "Om du tog initiativ till att hålla ordning här hemma, då skulle JAG kanske bli kåt."
    "På vilket sätt fixar du till dig för att jag lättare ska tända på dig?"

Men ärligt talat låter det som att han är en mansgris av värsta sort som tycker att lilla frugan ska stå sminkad och rosenkindad vid spisen iklädd blommigt förkläde när han kommer hem från jobbet. Känner du verkligen att han respekterar dig?

Det viktigaste i en relation är att man är bästa vänner och att man fungerar som ett team. Har man löst de bitarna och fungerar som vänner och samarbetspartners, då kommer attraktionen och kärleken som ett brev på posten. Det är nämligen lättare att hitta tillbaka till känslan man hade när man var nykär när allt runt omkring fungerar.

• KH81

Som jag skrev i en annan tråd kan jag varmt rekommendera boken "Kärlekens fem språk" av Gary Chapman
    Den handlar om att vi har olika sätt att ge och ta emot kärlek på. När vi inte känner oss älskade, för att partnern inte kan visa det på mitt sätt, blir det mer bråk om vardagliga saker.

Man behöver känna sig uppskattad och omtyckt för att ett förhållande med dess vardag ska fungera.
    Hur ofta har man inte gjort så här som ovanstående skriver "När jag rannsakade mig själv, så är det faktiskt ofta han kommer hem och vill ge mig en kram, medan jag kanske föser undan honom för att jag är mitt uppe i något. Som inte alls är lika viktigt, egentligen."

Som sagt, jag rekommenderar boken. Den ger grund till en (flera) jättebra funderingar och diskussioner.

Svar på tråden Få råd och tips som kan förhindra separation/skiljsmässa.