• emilia05

6-åring som ej kan rita/skriva-penngrepp-orolig..

Min son har börjat på 6 -års verksamheten-vilken hålls på förskolan.

I våras oroades daghemspersonalen över hans motorik-tydligen drog han ett ben efter sig när han kräla på marken och så var det någonting till. Samt svårt med penngrepp.

Självklart kontaktade jag barnläkare-som kollade motoriken. Motoriken var ingenting att anmärka på- och barnläkaren sade att ibland fokuserar daghems personal överdrivet på motorik.
    Min son är en aktiv kille som hoppar,stutsar,skruvar,meckar,leker med lego-men är inte så intresserad av att rita/skriva/bokstäver däremot siffror.

Han lärde sig att gå vi 10 mån. Cyckla utan stödhjul nybliven 5 åring och simmade i somras 25 meters märke- så anser han vara rörlig.

Igår hade dagis haft något test-som de har på alla förskolebarn. Min son sa redan när han kom hem att han var lite ledsen.. Han kände sig misslyckad iom att han hade haft svårt att rita trianglar o fyrkanter snyggt.   (På 6 -års kontroll ritade han triangel efter mall på barnavårds centralen o d gick fint)

Idag berättade barnträdgårdsläraren att han inte varit så bra på att rita o att han känt sig misslyckad o hon sade att det nog berodde på hans penngrepp. De skall imorgon fråga honom igen-med ett bord vad som e lång o kortsida. Min son har ett mycket bra ordförråd.

Jag vill ju inte att min son redan nu-skall känna sig misslyckad o sämre än andra..

Hur skall jag stöda honom ??  Och måste 6-åringen kunna rita/skriva ?? För att vara "normal".

Olycklig mamma som vill sin son allt gott o stöd.

• Svar på tråden 6-åring som ej kan rita/skriva-penngrepp-orolig..
  • Studentpappa

Alltså hur dåligt är hans penngrepp? Jag är snart 30 år läser till ingenjör, har en dotter, sambo och ett stort hus men jag har ett uruselt penngrepp. Jag håller pennan med hela handen typ, ja som ett barn egentligen. Tror det beror mycket på för min del att ingenting är anpassat för vänsterhänta och det är svårt att få plats med handen i kollegieblock, pärmar osv. Så när jag var liten så vande jag mig med det helt enkelt.

Det jag menar är va spelar ett dåligt penngrepp för roll om det inte är handikappande på något sätt? Jag klarar mig fint ändå. Brudar i mängder hade jag som ung också hälsa honom det;)

• Jämtlandstösen

Var just själv på föräldramöte med förskoleklassfröknarna. Min dotter började f-klass nu i höst. Där skriver de inte så mycket bokstäver med pennor utan jobbar med att lära sig bokstäver och ord via datorn. De tränar mycket motorik på annat sätt som att fläta, pärla osv men skriva bokstäver för hand verkade det som att de började med på allvar först i andra klass. Ville någon skriva för hand så fick man ju förstås, och det uppmuntrades, men som sagt, mer fokus på det i tvåan. Jag tror att killar har lite svårare också än tjejer just med finmotoriken när det gäller att just skriva, rita. Många killar i den ålder gillar inte att sitta och rita så mycket, även om självklart samtidigt alla är olika och det finns sådana killar också. Men rent generellt tror jag det är så.

• HarperSeven

Jag har en son som är sex år gammal. Han kan rita men är inte jätte duktig. Däremot så har han en väldigt fin handstil. Om jag var du så skulle jag öva hemma med att hålla pennan samt rita. Här är lite som ni kan skriva ut så att ni har något att öva på.

http://www.worksheetlab.com/activities/prewriting

Du kan även köpa den här boken som ger tips på hur man kan rita människor.

http://www.amazon.co.uk/Can-Draw-People-Usborne-Playtime/dp/074603704X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1315428128&sr=8-1#_

Den finns även på bokus:

http://www.bokus.com/bok/9780746037041/i-can-draw-people/

Fråga också din sons lärare om de har tips om hur ni kan öva hemma och hur deras plan ser ut för hur de ska hjälpa honom i skolan.

• HarperSeven

Om det är riktigt illa med penngreppet så kanske ni kan be att få hjälp av en sjukgymnast. Det finns också olika typer av pennor som kan göra det enklare för honom.

• vampyria2

Man gör skillnad på motoriska problem och finmotoriska, man kan vara jätte duktigt på att gå, sima, hoppa m.m men ha lite svårare med det finmotoriska, ofta hänger det ihop med att man har svårt för att åla sig fram har man upptäckt...man måste kunna åla sig fram för att kunna ha tex pengreppet, därför man övar det på förskoler.

Vad jag skulle göra som förälder är att förklara att din pojka har massor massor av saker som är perfekta men en liten liten del som han behöver öva på och att sånt har alla människor. Försöka få honom att förstå att man kan inte allt och att han kan säkert en hel del som någon annan inte kan och som den måste träna på.

Jag skulle även träna ålandet för det har man sett hjälper barnen när de har lite problem med att hålla pennan, det är inget jätte ovanligt problem men de allra flesta 6 åringar kan hålla i pennan, men inget att oroa sig över utan bara acceptera att alla barn lär sig olika.

• Lallamen

Vår äldste hade svårt med penngreppet fortfarande i ettan och då började det bli ett problem för det toh väldigt lång tid för honom att skriva vilket ledde till att han inte ville skriva alls. Stavningsläxan där de skulle skriva 6-7 korta ord ett par gånger var kunde ta 3-4 timmar. Så på utvecklingssamtalet på vårterminen i ettan valde han själv det som målsättning. Frökens bit i det hela blev att skaffa en specialpenna med en tyngd i änden som gjorde det naturligare för honom att skriva och att påminna honom och uppmuntra honom när han höll rätt. Min uppgift blev att stå för en rejäl morot nämligen en legosats som han önskade sig väldigt mycket. 
    Idag när han går i femman har han en fantastisk skrivstil som till och med fröken är avundsjuk på så det var värt den där mödan (och pengarna för legot...)

Tala om för din pojke att det inte är något misslyckande, det handlar inte om att han inte kan eller är dålig på att rita och skriva. Säg att läraren tror att han behöver bara vänja sig vid ett annat sätt att hålla pennan för att då går det lättare för honom att rita och skriva och att det finns hjälp att få om han tycker det är svårt.

• emilia05
    Lallamen skrev 2011-09-09 01:25:35 följande:
    Vår äldste hade svårt med penngreppet fortfarande i ettan och då började det bli ett problem för det toh väldigt lång tid för honom att skriva vilket ledde till att han inte ville skriva alls. Stavningsläxan där de skulle skriva 6-7 korta ord ett par gånger var kunde ta 3-4 timmar. Så på utvecklingssamtalet på vårterminen i ettan valde han själv det som målsättning. Frökens bit i det hela blev att skaffa en specialpenna med en tyngd i änden som gjorde det naturligare för honom att skriva och att påminna honom och uppmuntra honom när han höll rätt. Min uppgift blev att stå för en rejäl morot nämligen en legosats som han önskade sig väldigt mycket. 
    Idag när han går i femman har han en fantastisk skrivstil som till och med fröken är avundsjuk på så det var värt den där mödan (och pengarna för legot...)

Tala om för din pojke att det inte är något misslyckande, det handlar inte om att han inte kan eller är dålig på att rita och skriva. Säg att läraren tror att han behöver bara vänja sig vid ett annat sätt att hålla pennan för att då går det lättare för honom att rita och skriva och att det finns hjälp att få om han tycker det är svårt.
    Tack Lallamen!

Jag skall göra allt !
Svar på tråden 6-åring som ej kan rita/skriva-penngrepp-orolig..