6-åring som ej kan rita/skriva-penngrepp-orolig..
Min son har börjat på 6 -års verksamheten-vilken hålls på förskolan.
I våras oroades daghemspersonalen över hans motorik-tydligen drog han ett ben efter sig när han kräla på marken och så var det någonting till. Samt svårt med penngrepp.
Självklart kontaktade jag barnläkare-som kollade motoriken. Motoriken var ingenting att anmärka på- och barnläkaren sade att ibland fokuserar daghems personal överdrivet på motorik.
Min son är en aktiv kille som hoppar,stutsar,skruvar,meckar,leker med lego-men är inte så intresserad av att rita/skriva/bokstäver däremot siffror.
Han lärde sig att gå vi 10 mån. Cyckla utan stödhjul nybliven 5 åring och simmade i somras 25 meters märke- så anser han vara rörlig.
Igår hade dagis haft något test-som de har på alla förskolebarn. Min son sa redan när han kom hem att han var lite ledsen.. Han kände sig misslyckad iom att han hade haft svårt att rita trianglar o fyrkanter snyggt. (På 6 -års kontroll ritade han triangel efter mall på barnavårds centralen o d gick fint)
Idag berättade barnträdgårdsläraren att han inte varit så bra på att rita o att han känt sig misslyckad o hon sade att det nog berodde på hans penngrepp. De skall imorgon fråga honom igen-med ett bord vad som e lång o kortsida. Min son har ett mycket bra ordförråd.
Jag vill ju inte att min son redan nu-skall känna sig misslyckad o sämre än andra..
Hur skall jag stöda honom ?? Och måste 6-åringen kunna rita/skriva ?? För att vara "normal".
Olycklig mamma som vill sin son allt gott o stöd.