• ulfina

Bostadsbidrag om man tjänar 27000 i månaden?

Hej

Hej, är det någon gräns för hur mycket man får tjäna för att få bostadsbidrag?  Har nu en måandslön på 27000:- men är ensam med två barn. Jag får ut ca 20.000 i månaden och 12000:- går till boendekostnader.  Det är tufft att klara sig på 8000:- till bil, bensin, kläder
    , försäkringar, mat, busskort, och övriga räkningar. Barnen är 17 år och får sitt studiebidrag själva.
    Jag vet att lönen är hyfsad. Har köpt ut exet ur lilla huset  för att kunna bo kvar (barnen kan ej bo hos honom, då han har ett handikapp som förvärras och sitter i rullstol. )  Har lån på 1,8 milj och värme och driftkostnader äter upp mycket.

• Svar på tråden Bostadsbidrag om man tjänar 27000 i månaden?
  • misplacedname

Nej, det får du inte med den lönen. Du får väl flytta till något billigare om det nu är för lite med 8000.

• Hallonröd

Du kan ju på FK:s hemsida räkna ut ditt preliminära bostadbidrag...man fyller i hur många barn man har, hyra, årsinkomst etc. så räknas det fram automatisk hur mycket du ev. får.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Blablabla

Varför flyttar du ej till något billigare? Hoppas verkligen inte systemet ger dig bostadsbidrag.

• Hallonröd
    Blablabla skrev 2011-09-07 16:51:06 följande:
    Varför flyttar du ej till något billigare? Hoppas verkligen inte systemet ger dig bostadsbidrag.
    Nej jag tror inte man får bostadsbidrag med den månadslönen....spelar ingen roll hur mycket man har i bostadskostnad eftersom det finns en gräns där med...vet dock inte var gränsen går...

Som sagt - man får flytta till billgare om det inte funkar...12 000 låter mycket i bostadskostnad när man bor i hus och är ensam...Obestämd
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • principisessan

12000 i månadskostnad kanske är lite väl mycket. Kanske kan du bo billigare om äldsta är 17 år och snart utflugen ur hemmet tillochmed? 

• Mamma och son

Som jag förstått det så får du inte bostadsbidrag på lånen utan det är om du hyr eller har en månadsavgift.
    Har en vän som har en Bostadsrätt hon får ca 200 kr för hyran men inget för lånen.

Sätt dig i bostadskön redan nu och om ett år kanske du kan flytta då barnen flyttar hemifrån. Så minskar du ner dina utgifter.

• Susanne905

Men snälla du, flytta till billigare. Med den lönen får du inte bidrag då du tjänar mer än vad många familjer har in att leva för...

Jösses säger jag bara.

• korfu08

Hoppas jag verkligen inte med den lönen. Flytta till nåt billigare istället.

• ulfina

Jag undrar varför så många är så sura som svarar?  Dom flesta jag känner är sambor och har minst  27000 kr i månaden  och är då två st, alltså 54000:- in. Efter skatt kanske 34000:-. Då e man ju hur rik som helst, då borde man inte ens få barnbidrag. Hade vi varit två i mitt boende hade vi haft 22000 över efter att boendet är betalt. 
    En viss skillnad........  

• h8him

Du får ut 20 000 kr/månad, barnen får studiemedel och underhåll om de bor varannan vecka. Då har ni (gissar att du har 2 barn)  ca 24500 kronor/månad och du är inte berättigad till bostadsbidrag. Tyvärr får du be barnen om underhållet samt snåla med el och annat för att få livet att gå ihop.

9000 kr/månad är vad soc räknar med att man behöver som minst med 1 vuxen och 2 barn i dina barns ålder. Ni har 12-13000 så det är betydligt mer än många andra ensamstående.

Svar på tråden Bostadsbidrag om man tjänar 27000 i månaden?