• Anonym (Eeeeeh)

Abelonelle? Någon som provat?

Jag skulle hämta ut mina p-piller (Neovletta) och fick höra att de inte hade dem inne så jag fick nåt som heter Abelonelle som skulle vara preciiiiiiis samma sak enligt apotekaren. Nu undrar jag såklart om någon annan testat dessa för jag är lite skeptisk till att bara byta p-piller sådär då varje p-piller-sort tycks ge olika effekter. 

Jag undrar även över varför det står "150 mikrogram/30 mikrogram" på förpackningen? Jag har läst bipacksedeln någorlunda men fattar inte om vissa tabletter innehåller 150mikrogram och andra 30 mikrogram? (kanske de såkallade sockertabletterna innehåller 30 mikrogram??) Eller är det 150 mikrogram av ett ämne och 30mikrogram av ett annat??

Och om ni har provat dessa p-piller? Hur var dem?

Jösses, man blir helt nervös när man haft samma p-piller i tio år och helt plötsligt står med nåt nytt!

• Svar på tråden Abelonelle? Någon som provat?
  • Anonym (Eeeeeh)

puffelipuff :)

• SysterPralin

Jag hade neovletta nyss, och samma sak hände mig en gång när jag skulle hämta ut nya piller. Dom var slut, så jag fick en annan billigare variant som innehöll exakt samma sak sa dom. Minns dock inte vad dom hette.
    Jag är inte helt hundra på hur dom påverkade mig, men jag upplevde att dom var annorlunda. Tyckte jag fick lite biverkningar som jag inte fick med neovletta.

Tycker du ska fråga den som skrev ut p-pillren åt dig om det verkligen är samma. Dom borde ju veta.

• Anonym (FASS)

Ja, de verksamma substanserna (etinylestradiol och levonorgestrel) är samma och av samma mängd i båda tabletterna, så det bör fungera.
    Abelonelle
    Neovletta

• Anonym (Eeeeeh)
    Anonym (FASS) skrev 2011-09-07 17:54:45 följande:
    Ja, de verksamma substanserna (etinylestradiol och levonorgestrel) är samma och av samma mängd i båda tabletterna, så det bör fungera.
    Abelonelle
    Neovletta
    Tusen tack :)
  • Anonym (Va?)

Du har använt ett läkemedel med allvarliga biverkningar i tio år och har inte förstått att det är två olika hormoner i dem. De du kallar sockerpiller innehåller ingen verksam substans. De tar man bara för att inte glömma att fortsätta ta piller och för att få en bortfallsblödning, som man kan inbilla sig är mens. Så man tror man funkar normalt. Vilket man inte gör förstås. Då p-piller får kroppen att tro att den är gravid år efter år...
    Sätt dig du och läs allt på FASS.se om dina läkemedel...

Och om du vill veta mer om andra preventivmetoder gå in på www.preventivmedel.com 

• strumpan123

fick också ut abelonelle idag, var ett år sedan jag åt piller och tyckte neovletta fungerat bäst för mig, minst biverkningar så jag hoppas att det blir lika med dom här.

Men verkar vara många som får dom istället. Men man undrar ju varför dom gör ett par exakt likadana piller men döper om dom och så.. förvirrande 

• Anonym (FASS)
    strumpan123 skrev 2011-09-30 15:02:55 följande:
    fick också ut abelonelle idag, var ett år sedan jag åt piller och tyckte neovletta fungerat bäst för mig, minst biverkningar så jag hoppas att det blir lika med dom här.

Men verkar vara många som får dom istället. Men man undrar ju varför dom gör ett par exakt likadana piller men döper om dom och så.. förvirrande 
    Det är jättevanligt att samma slags läkemedel (d.v.s. samma dos av samma verksamma substans) finns i flera olika namn och förpackningar. T.ex. Alvedon/Panodil/Pamol, Ipren/Ibumetin/Ibuprofen, Aspirin/Magnecyl/Bamyl, Nasoferm/Otrivin o.s.v.

Det finns en regel som säger att den som har läkemedel på recept, i första hand ska få den sort som är billigast. Detta för att minska sammhällets utgifter för dem som äter så mycket mediciner att de kommer upp till högkostnadsskyddet. Ibland finns det dock skäl att använda en dyrare sort. T.ex. om förpackningen är lättare att öppna eller om man är allergisk mot ett hjälpämne som finns i den billigare sorten.
  • yudameng

Mitt dotter som är nu 14. hon har kraftiga mensvärk, fick genom skolan, i sin tur genom ungdomsmottagningen, abelonelle. Hon börjar ta i mitten av maj. idag är 2 sep.. Hon har ökat vikt tydligt. Använda herrstorlek  36. för att inte hitta stor i damavdelning. humör är upp och ner utan kontroll. Har någon liknande erfarenheter. Skall inte hon avbryter medicine? 

Svar på tråden Abelonelle? Någon som provat?