• mozza

Recept på dolma/mahshy (och arabisk mat i övrigt)!

Är det någon som har ett bra recept på dolma/mahshy? Jag har testat att laga det en gång men blev inte helt nöjd så jag tänkte höra om någon här sitter på det perfekta receptet. Undrar också hur ni gör, om ni fyller med okokt ris och köttfärs eller om ni kokar riset lite och bryner köttfärsen först? Sist jag testade så gjorde jag det senare, ville inte koka grönsakerna för länge för jag gillar inte när dom kokar sönder och det ser sådär mosigt ut. Skulle vara supertacksam om nån ville dela med sig av sina recept

Vill gärna ha tips på andra arabiska rätter som passar som vardagsmat också. Hade blivit jätteglad!

• Svar på tråden Recept på dolma/mahshy (och arabisk mat i övrigt)!
  • jamilahalo

Jag lägger först rundkornigt ris i blöt. Sedan blandar jag ris, köttfärs (ostekt), tomatpuré, hackad lök, citron saft, curry krydda, paprika krydda, hackad persilja, tomat..

Sen rullar jag dom i vitkål, någon grönsak som heter silk på arabiska (vet inte vad det heter på svenska) och gul lök. Sen klämmer jag lite citron över.. Sen blandar jag vatten, kryddor och tomatpure sen häller jag över dolman så den blir täckt.

• Mariahobbi

Hej!
    Jag brukar blanda köttfärs med rundkornigt ris rått och blanda i hackad persilja, tomatpure, finhackad lök, vitlök, salt, svartpeppar och lite citronsyra. (tror det heter så, små vita korn som är supersura)
    Sen använder jag grönsaker som ljusare/ lite mindre squash, aubergine, turkisk paprika, lök, tomat, vanlig gurka, vindruvsblad och mangold att lägga fyllningen i.  De grönsaker som behöver koka längre lägger jag längst ner. I vissa fall lägger jag även en kyckling eller kött längst ner i pannan som tillagas och blir så smakfullt och mört med alla grönsaker på.
    Efter jag fyllt kastrullen så häller jag på vatten som jag blandat tomatpure, salt och svartpeppar och lite lite citronsyra. Högst uppe på allt lägger jag de kvistar jag har kvar av persiljan och mangolden och strör över lite citronsyra.
    Låter det hela koka upp och har det sen koksande på låg värme tills det är klart! Mums :))
    Gott att ha till är rädisor och vitlöksyoghurt.

• jamilahalo

Glömde att säga att om man klämmer en citron över den färdiga dolman så blir den perfekt syrlig:)

Svar på tråden Recept på dolma/mahshy (och arabisk mat i övrigt)!