• Anonym (Förskolan)

Skulle ni ta illa vid er om ni var tvugna att lämna arbetsgivarintyg...

till förskolan? Funderar på hur föräldrar ställer sig till att lämna in ett intyg på att de har jobb, studerar eller ex är sjukskrivna. Vi har på min avdelning bara heltidsbarn (20+ några till) men med flera föräldrar som syns i närområdet titt som tätt, jag vill att chefen begär in arbetsgivarintyg eftersom jag tycker att de barn som har föräldrar hemma inte ska gå heltid (7.00-16.30). Detta både för barnet själv som kan få vara med sina föräldrar men också för att de barn som faktiskt behöver gå heltid kan få lite lugnare på eftermiddagen och tid med pedagogerna. Sen är det ju även för oss pedagoger som inte räcker till, när tidiga skiftet går hem vid 14 och vi helt plötsligt är 2 pedagoger på alla barnen. Jag hade själv inte haft något emot om de bad om ett intyg från min dotters förskola och hade nog önskat att alla fick lämna intyg om de där misstänkte att föräldrarna inte var ärliga (vill ju att min dotter ska slippa höga ljudnivåer och stora grupper om det går), men hur tänker ni andra?

Vill tillägga att detta inte handlar om att se scheman och räkna restid, utan bara veta huruvida föräldrarna är arbetslösa och hemmavarande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-07 20:29
    Menar inte att förskolan i sig ska ha in intyg, utan köassistenten eller högre upp.Ser att jag absolut kan misstolkas, sorry!

• Svar på tråden Skulle ni ta illa vid er om ni var tvugna att lämna arbetsgivarintyg...
  • Anonym

De jobbar inte oregelbundna tider då?

Jag jobbar heltid, dagtid, men slutar vissa dagar redan 07.30.

Vi har rätt till heltid på förskolan.

• Majsan70

Jag hade blivit skogstokig faktiskt o hade in i det längsta vägrat lämna in sånt! Inte för att jag har nåt att dölja utan för att jag tycker det är FEL FEL FEL.

• Rockan

Personligen skulle jag inte ha något direkt problem att lämna ett sånt intyg, men det är ju inte förskolans uppgift att kontrollera sånt, utan kommunens. (Såvida det inte rör sig om en fristående förskola med egna regler då.)

• Anonym

Man fyller ju i varje år vart man arbetar, telefon nr till arbetsgivaren osv. Kan ni inte kolla upp det den vägen då?

Alla komuner är ju olika, vi bor i Sthlm kommun och där får man nog ha heltid trots att man inte arbetar det. Man får även ha semester och barnen på dagis...

• Anonym (...)

Jag studerar och har en klasskompis som ofta funderar på detta. 
    Hon lämnar ju barnen på dagis varje dag, för även om hon inte har föreläsningar så pluggar hon ändå heltid och har mycket annat att göra. Ibland pluggar vi tillsammans och då kan vi, om det är sol, sitta ute och plugga ex i parken. Har vi suttit hela dagen tar vi ibland en promenad för att rensa huvudet på eftermiddagen, för att sen återgå till böckerna dom sista timmarna. Hon är livrädd att någon av hennes barns dagisfröknar ska tänka som du och börja ifrågasätta henne. Jag har sagt att det är klart dom inte gör det, men det kan ni visst göra....  

• snappi81

Skulle jag kunna lämna utan problem, jag jobbar och har mina barn på förskolan endast den tiden jag behöver ha dom där så jag ser inte några som helst problem med att lämna ett intyg på det.

Linus 070808 Lucas 090707
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2011-09-07 18:56:02 följande:
    Jag studerar och har en klasskompis som ofta funderar på detta. 
    Hon lämnar ju barnen på dagis varje dag, för även om hon inte har föreläsningar så pluggar hon ändå heltid och har mycket annat att göra. Ibland pluggar vi tillsammans och då kan vi, om det är sol, sitta ute och plugga ex i parken. Har vi suttit hela dagen tar vi ibland en promenad för att rensa huvudet på eftermiddagen, för att sen återgå till böckerna dom sista timmarna. Hon är livrädd att någon av hennes barns dagisfröknar ska tänka som du och börja ifrågasätta henne. Jag har sagt att det är klart dom inte gör det, men det kan ni visst göra....  
    Men pluggar man heltid så har man ju rätt till heltid på dagis, (även om man kanske inte alltid behöver det...)
  • Anonym (Förskolan)
    Anonym skrev 2011-09-07 18:53:09 följande:
    De jobbar inte oregelbundna tider då?

Jag jobbar heltid, dagtid, men slutar vissa dagar redan 07.30.

Vi har rätt till heltid på förskolan.
    Nej de lämnar inga uppgifter om jobb eller nummer dit, lämnar bara blankt eller sitt eget mobilnummer! 
  • Anonym (Fia)

Får ni göra det, rent lagligt? Jag antar att du redan kollat upp det, men jag är nyfiken

Jag tänker såhär: Vill föräldrar fuska, så gör de det med ett arbetsintyg också, kan ju inte vara svårt att förfalska.

Att ni pedagoger inte räcker till, är en fråga för din arbetsledare/chef. Det ska finnas beräknat hur mycket personal som ska finnas på X antal barn.

• Anonym
    Anonym (Förskolan) skrev 2011-09-07 18:57:56 följande:
    Nej de lämnar inga uppgifter om jobb eller nummer dit, lämnar bara blankt eller sitt eget mobilnummer! 
    Men då får ni väl ifrågasätta detta, en arbetsgivare o nr ska fyllas i.
    Frågan är ju vad dom uppger att dom tjänar?!
Svar på tråden Skulle ni ta illa vid er om ni var tvugna att lämna arbetsgivarintyg...