• Sassa A

Min son på 15 mån har ont i snoppen...

Vad kan det vara ??
    Har märkt att han vart konstig idag efter dagis. Klängig och lite nedstämd.

Nu ikväll när jag bytte blöja på honom och skulle tvätta snoppen så störtjöt han och tog sig på snoppen och varje ggn jag rörde snoppen så viftade han bort min hand. Snoppen såg lite svullen ut och röd/blå :( Det kom även ut lite som flytningar precis i öppningen..    
    Det verkar inte göra ont när han kissar.. inte va vi märkt iaf! 

Det kanske är vanligt i den åldern eller bör jag ringa bvc ?

Någon som vart med om liknande?? 

• Svar på tråden Min son på 15 mån har ont i snoppen...
  • moruppgren

Oj, det lät riktigt obehagligt
    Kan du inte fråga på dagis om något hänt? Ring BVC och rådgör, skulle jag göra.

Hoppas det blir bra!

• mamma till tre busungar

Det låter som en balanit! Dvs förhudsinflammation. Det brukar kunna behandlas genom att man försiktigt spolar rent med en liten spruta under förhuden. Det brukar man kunna få hjälp med på barnmottagningen om man själv tycker att det är knepigt. Om han fortfarande är vaken nu så är det bra att sätta honom i ett bad en längre stund så att det får skölja rent.
    http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forhudsinfektion-hos-barn--balanit/?ar=True

• Sassa A
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-07 19:57:10 följande:
    Det låter som en balanit! Dvs förhudsinflammation. Det brukar kunna behandlas genom att man försiktigt spolar rent med en liten spruta under förhuden. Det brukar man kunna få hjälp med på barnmottagningen om man själv tycker att det är knepigt. Om han fortfarande är vaken nu så är det bra att sätta honom i ett bad en längre stund så att det får skölja rent.
    www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar...

Tack så mycket för länken ! Det verkar som det skulle vara detta!! Dessvärre sover han nu, men jag ska få bara imorgon bitti innan dagis. Jag får även be förskolelärarna att tvätta ofta..
    Sassa A skrev 2011-09-07 20:00:56 följande:
    Tack så mycket för länken ! Det verkar som det skulle vara detta!! Dessvärre sover han nu, men jag ska få bara imorgon bitti innan dagis. Jag får även be förskolelärarna att tvätta ofta..
    En balanit gör ONT! Om jag vore du skulle jag hålla honom hemma imorgon. Han ska inte behöva gå på dagis med en ilsken balanit.
  • Sassa A
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-07 20:03:21 följande:
    En balanit gör ONT! Om jag vore du skulle jag hålla honom hemma imorgon. Han ska inte behöva gå på dagis med en ilsken balanit.

OK, kanske bäst då..
    Brukar somnen störas mycket av detta?
  • snappi81

Oj det där gör jätteont! Tycker nog du ska ha honom hemma imorgon. Vår lilla hade det, hans snopp blev helt lila och svullen. Vi fick åka in med honom för att dom skulle kunna göra rent. Har haft tendenser till det efter men då har vi själva spolat rent med medicin spruta, det är inte så svårt om han nu låter dig göra det.

Linus 070808 Lucas 090707
    Sassa A skrev 2011-09-07 20:05:52 följande:
    OK, kanske bäst då..
    Brukar somnen störas mycket av detta?
    Ett av mina barn har haft problem med upprepade balaniter. En del av de gånger han har haft så har det blivit jobbigt med sömnen, andra inte.

Hoppas det är bättre imorgon  
  • snappi81

Kan tillägga att det hade inte hjälpt att bara tvätta i vår sonsfall, det hade satt sig ganska långt upp.

Linus 070808 Lucas 090707

Der kan vara bra att ge lite Alvedon/Ipren mot smärtan.

• Jessa med 3

Våra söner har haft samma problem några gånger, men vi har låtit dem bada ofta och då har det snabbt gått över.

Den äldre har trång förhud och har nu fått salva av skolläkaren för att kunna dra tillbaka förhuden. Äntligen slipper han balanit!!

• Sassa A

Tack så jättemycket för alla tips.
    Jag får ringa våran bvc sköterska imorgon bitti o prata med henne.
    Dessvärre tror jag inte sonen låter mig få spola för han blev helt tokig bara ikväll när jag baddade lite :(  

• Lindreas

Vår grabb hade det en vända, och då skulle vi låta honom bada i ljummet vatten en kvart, två tre dagar i rad, sittbad alltså. Det hjälpte för honom, annars skulle vi få åka in med honom så skulle de hjälpa oss göra rent.

Svar på tråden Min son på 15 mån har ont i snoppen...