• Anonym (Ringen)

Är det någon som vet eller har förstorat ringar i guld? HJÄLP!

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med en sak, jag är så orolig nu! Det är såhär att jag och min sambo har beställt förlovningsringar i guld och jag hämtade ut dom idag. Jag trodde att jag hade valt rätt storlek men till min stora besvikelse så är min ring för liten. Den är jättetight verkligen! Hon i affären sa att jag kunde åka hem och känna på ringen och eventuellt komma tillbaka så jag kan få den förstorad. Detta skulle kosta 200 kr. Som jag känner nu så skulle jag nog behöva kanske till och med 2 storlekar större. Hjälp! Jag fattar inte att jag valde en så liten ring, men då när jag prövade ringstorlekar så sa en annan expedit att det var väldigt varmt i affären och att mina fingrar skulle krympa så därför valde jag den så att den inte skulle åka av eller något sånt. Men nu känns det farligt tight! Tänk om man får blodstoppning eller något sånt! Är det någon som vet om man kan förstora typ 2 storlekar? Kostar det extra än om de bara töjer den? Ringarna är köpta på guldfynd! Gud vad tråkigt! På lördag ska jag och sambon förlova oss men jag vågar inte ta på ringen nu. Det kommer bli så tråkigt! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Är det någon som vet eller har förstorat ringar i guld? HJÄLP!
  • ciccilur

Tycker du ska gå tillbaka med ringen och berätta om dina tveksamheter. I det här läget är det ju viktigt att det blir rätt från början, eller hur?

Lycka till!

• Anonym (Ringen)
    ciccilur skrev 2011-09-07 20:02:35 följande:
    Tycker du ska gå tillbaka med ringen och berätta om dina tveksamheter. I det här läget är det ju viktigt att det blir rätt från början, eller hur?

Lycka till!
    Jo jag prövade ringen igen nu idag i affären och de var då de erbjöd sig att jag kunde komma tillbaka och få den förstorad om jag ville, men att jag kunde känna på den först. Men nu är jag helt säker, den är verkligen för tight! Usch så tråkigt! Men jag frågade aldrig hur det skulle gå till utan vi pratade mest om priset. Undrar lite om det ens är möjligt att förstora den i två hela storlekar? Jag har googlat lite på det och fick fram att man kan töja på ringen och det kanske var de hon menade kostade 200 kr. Men vet också att man kan lägga till en bit men undrar om det blir dyrare då? Tråkigt det kommer bli på lördag, då han kan ta på sig sin ring men vad ska jag göra. Vi hade tänkt förlova oss på en resturang. Tack för ditt svar i alla fall, hoppas någon kan skriva lite mer och lugna mig. Jag är så besviken på mig själv att jag var så klantig och tog en alldeles för liten!
  • Anonym

de går bra att öka storleken min ring blev för liten med åren så den är förstorad

• Anonym (Ringen)
    Anonym skrev 2011-09-07 20:09:39 följande:
    de går bra att öka storleken min ring blev för liten med åren så den är förstorad
    Ok vad bra! Men hur gick det till?
  • Lindreas

Jag har för mig att de liksom bara töjer ut ringen, jag gjorde det ett par gånger med min ring eftersom den var för liten. Kommer inte ihåg vad det kostade då, men då sa guldsmeden att man kan alltid töja en ring, det är nästan aldrig några problem, men det är värre att göra den mindre, det är ett större ingrepp. De töjde medan jag väntade.

• Anonym (Ringen)
    Lindreas skrev 2011-09-07 20:12:50 följande:
    Jag har för mig att de liksom bara töjer ut ringen, jag gjorde det ett par gånger med min ring eftersom den var för liten. Kommer inte ihåg vad det kostade då, men då sa guldsmeden att man kan alltid töja en ring, det är nästan aldrig några problem, men det är värre att göra den mindre, det är ett större ingrepp. De töjde medan jag väntade.
    Ok det låter bra det! Detta svar lugnar mig ganska mycket. Vad skönt att det går. Får man fråga varför du töjde din ring flera gånger? Blev du inte nöjd efter första gången? Kommer graveringen att skadas tro?
  • Lindreas
    Anonym (Ringen) skrev 2011-09-07 20:15:06 följande:
    Ok det låter bra det! Detta svar lugnar mig ganska mycket. Vad skönt att det går. Får man fråga varför du töjde din ring flera gånger? Blev du inte nöjd efter första gången? Kommer graveringen att skadas tro?
    Jag valde också en för liten storlek... Sen gick jag upp lite i vikt också. De ville töja den försiktigt, just eftersom det är svårt att minska dem. Graveringen skadades inte.
  • Someday

De förstorar den i affären på någon timme! De kan töja ringen flera storlekar och minska flera storlekar så länge det inte är sten i. Är ringen slät syns det inte. Gravyr brukar inte påverkas.
    Ska ni gifta er så småningom och du ska ha en ring till behöver det finns lite plats kvar, att inte ringen känns för tajt, för det blir tajtare med en till på fingret. Sen "vänjer" sig fingret lite av ringen och det blir som en liten grop som gör att den inte kommer att kännas lika tajt om någon vecka. Men är den riktigt trång, så det känns som att det stasar ska du töja den!

• Anonym (Ringen)
    Lindreas skrev 2011-09-07 20:16:25 följande:
    Jag valde också en för liten storlek... Sen gick jag upp lite i vikt också. De ville töja den försiktigt, just eftersom det är svårt att minska dem. Graveringen skadades inte.
    Someday skrev 2011-09-07 20:16:26 följande:
    De förstorar den i affären på någon timme! De kan töja ringen flera storlekar och minska flera storlekar så länge det inte är sten i. Är ringen slät syns det inte. Gravyr brukar inte påverkas.
    Ska ni gifta er så småningom och du ska ha en ring till behöver det finns lite plats kvar, att inte ringen känns för tajt, för det blir tajtare med en till på fingret. Sen "vänjer" sig fingret lite av ringen och det blir som en liten grop som gör att den inte kommer att kännas lika tajt om någon vecka. Men är den riktigt trång, så det känns som att det stasar ska du töja den!
    Ok tuuusen tack för era svar! NU känns det bättre! Som jag har vart orolig idag! {#emotions_dlg.flower}
    Och ja, ringen är i slät i guld utan sten i så det är ju bra men den är riktigt tight alltså. Nästan farligt tight tror jag, men jag får ju av och på den i alla fall. Hur tight var era? Också sådär farligt tight?
  • Lindreas
    Anonym (Ringen) skrev 2011-09-07 20:20:49 följande:
    Someday skrev 2011-09-07 20:16:26 följande:
    Ok tuuusen tack för era svar! NU känns det bättre! Som jag har vart orolig idag! {#emotions_dlg.flower}
    Och ja, ringen är i slät i guld utan sten i så det är ju bra men den är riktigt tight alltså. Nästan farligt tight tror jag, men jag får ju av och på den i alla fall. Hur tight var era? Också sådär farligt tight?
    Jag tyckte det kändes som att fingret bultade efter ett tag med ringen på, men jag har ingen koll på siffror och sådär.
Svar på tråden Är det någon som vet eller har förstorat ringar i guld? HJÄLP!