• millchan

Måttlig utvecklingsstörning!

I måndags fick våran son diagnosen måttlig utvecklingsstörning!
    Han är 5 1/2 år och har en utveckling på mellan 6-18 månader!
    Jag undrar om det är nån annan som har fått den diagnosen alltså "måttlig utvecklingsstörning"?
    Vi vet dock inte vad detta beror på, vad som orsakar denna diagnos bara att han har den nu efter en kognetiv utredning via hab!   

• Svar på tråden Måttlig utvecklingsstörning!
  • StaffenAssar

Vet inte om jag skrivit det, men O har ju diagnosen måttlig utvecklingsstörning, förutom kromosomavvikelsediagnosen men givetvis pga avvikelsen. Fast han är ju yngre än R förstås, och de har ju inte hittat någon kromosomavvikelse på R vad jag förstår...

• millchan
    StaffenAssar skrev 2011-09-09 14:40:37 följande:
    Vet inte om jag skrivit det, men O har ju diagnosen måttlig utvecklingsstörning, förutom kromosomavvikelsediagnosen men givetvis pga avvikelsen. Fast han är ju yngre än R förstås, och de har ju inte hittat någon kromosomavvikelse på R vad jag förstår...

Nä vi vhar inte hittat nån kromoson avvikelse på Rasmus men vi väntar på svar på vad mitokondriella provsvaren visar!
    Men hur är O utvecklad, vad kan han nu i dagsläget? 
  • StaffenAssar

Han kan hasa sig fram på rumpan, sitta utan stöd, ställa sig mot och gå när han håller i saker (typ soffan), stå några sekunder utan att hålla i sig, äta det mesta med händerna (dräller dock mycket), hålla nappflaskan själv, klättra upp och ner i soffan, säga titta, hämta något som man ber honom om (om han vet vad det är och det finns relativt nära), sätta sig ner/ställa sig upp när man ber honom, hjälpa till att sträcka fram armar och ben vid påklädning, hålla fram händerna vid handtvätt, säga titta, slänga ur och plocka i leksaker i sin leksakslåda, göra ett tecken så att man ser vad det är även om man inte känner honom väl och göra tre tecken som de som känner honom väl förstår.

Han kan inte krypa, gå, prata, gå på toaletten/pottan, äta med bestick, dricka ur annat än pipmugg/nappflaska, äta yoghurt med havrepuffar (för då sätter han i halsen), gapa när man ska borsta tänderna, klä på/av sig, gå i trappa (inte ens krypa uppför/nedför) mm

Han är tre år.

Men som jag förstått det så är just begreppet måttlig utvecklingsstörning väldigt brett, det ryms liksom fler olikheter inom den graden än inom grav och lindrig utvecklingsstörning? Jag tänker mig typ en linjal som är 30 cm, där de med grav utvecklingsstörning hamnar någonstans mellan 0-5, de med lindrig mellan 25-30 och de med måttlig mellan 5-25. Så att ett barn som "hamnar" på 10 har måttlig utvecklingsstörning, men också ett barn som "hamnar" på 20. Det är bara ett sätt som jag tänker på, det kanske är helt fel, men jag har iaf förstått det så, om än inte med just de "siffergränser" som jag hittade på med linjalen. Alltså kan det som jag förstått det skilja mycket i utveckling även om två barn har samma diagnos.

• Mamma till tre kottar

Vår killes utvecklingsstörning är inte testad, men vi (hemma, hab. skolan) antar att det är en måttlig utvecklingsstörning. Spännvidden inom måttlig utvecklingsstörning är STOR! Han har Downs syndrom där de flesta har måttligt utvecklingsstöring om jag uppfattat det rätt.

Vår kille är 12 år,  har inga större motoriska problem, allt tar längre tid bara. Talet är i mångt och mycket obegripligt men han gillar mycket att kommunicera (hårt jobb när han var yngre från vår sida med "Kommunicerande Samspel") och han har rätt bra passivt ordförråd. Kämpar med läsning och räkning (i en grundskoleklass), gilla att spela trummor och träna ishockey.

• millchan
    StaffenAssar skrev 2011-09-09 18:39:21 följande:
    Han kan hasa sig fram på rumpan, sitta utan stöd, ställa sig mot och gå när han håller i saker (typ soffan), stå några sekunder utan att hålla i sig, äta det mesta med händerna (dräller dock mycket), hålla nappflaskan själv, klättra upp och ner i soffan, säga titta, hämta något som man ber honom om (om han vet vad det är och det finns relativt nära), sätta sig ner/ställa sig upp när man ber honom, hjälpa till att sträcka fram armar och ben vid påklädning, hålla fram händerna vid handtvätt, säga titta, slänga ur och plocka i leksaker i sin leksakslåda, göra ett tecken så att man ser vad det är även om man inte känner honom väl och göra tre tecken som de som känner honom väl förstår.

Han kan inte krypa, gå, prata, gå på toaletten/pottan, äta med bestick, dricka ur annat än pipmugg/nappflaska, äta yoghurt med havrepuffar (för då sätter han i halsen), gapa när man ska borsta tänderna, klä på/av sig, gå i trappa (inte ens krypa uppför/nedför) mm

Han är tre år.

Men som jag förstått det så är just begreppet måttlig utvecklingsstörning väldigt brett, det ryms liksom fler olikheter inom den graden än inom grav och lindrig utvecklingsstörning? Jag tänker mig typ en linjal som är 30 cm, där de med grav utvecklingsstörning hamnar någonstans mellan 0-5, de med lindrig mellan 25-30 och de med måttlig mellan 5-25. Så att ett barn som "hamnar" på 10 har måttlig utvecklingsstörning, men också ett barn som "hamnar" på 20. Det är bara ett sätt som jag tänker på, det kanske är helt fel, men jag har iaf förstått det så, om än inte med just de "siffergränser" som jag hittade på med linjalen. Alltså kan det som jag förstått det skilja mycket i utveckling även om två barn har samma diagnos.
    Vad smart tänkt med linjalen!!! Ler!!!
    När man tänker som du så får man ett större hopp och ett större perspektiv på det hela!
    Rasmus kommer att få genomgå en ny kognetiv utredning om några år igen för att se hur han utvecklas och jag hörde en granne som har ett barn med adhd/autism han hade måttlig utv störning men han har fått nya svar och ligger nu på lindrig utv störning,,, så hoppet finns ju kvar om att Rasmus kanske också kommer att lära sig mer och kommer att få en ändrad diagnos!
    Jag ser att din O kan vissa saker mer än Rasmus och Rasmus kan vissa saker mer än O så det är ju väldigt olika hur våra småttingar utvecklas!
    Hur har ni haft med O,s vikt och längd är han kortare och smalare än jämnåriga eller har han typ samma kurva som jämnåriga?
    Rasmus har alltid varit mycket kortare och magrare än jämnåriga han väger ca 14,5kg nu och är under 1 meter 97cm på 5 års kollen!
    Han äter minimax för att öka i vikten 6dl om dagen plus vanlig mat och bröd mm!
    Vi får sätta extra fett i hans mat i form av smör eller olja!    

• StaffenAssar

O är också pyttig, ligger på -3 på kurvan. Han är 87 cm och väger 11 kg. Han får också minimax, 3-4 paket om dagen, för att hålla vikten och växa. Han ser ut ungefär som ettåringarna som börjar på hans dagis nu, fast smalare... Ja, det hjälpte mig att tänka så med linjalen, kul att du förstod mig

• millchan

Rasmus ligger åxå på -3 på kurvan!

Har lite fundering på det här med bakåt, backa, backa ner från en liten pall ja allt som händer baklänges?
    Det är jobbigt, svårt och gnälligt för min Rasmus!
    Vi tränar på att gå upp på en toalettpall och det går väldigt lätt men att kliva av den är svårare för då måste han ju sätta bak ner ena foten för att följa med andra foten och det ser ut som att han känner att det är bottenlöst ibland och gnäller!
    Han går ofta upp själv på pallen men står sen där och grinar för att han inte kommer ner, hur ska jag lära honom att förstå att det är ingen fara att sätta ner ena foten och sen andra eller är det bara att tjata med att ta ner fot efter fot i evigheter!?
    Han ser typ lite rädd ut för att sätta ner fötterna från pallen men har lyckats själv ett par ggr ändå!

Sen går ju Rasmus frammåt och kan vända sig och gå sidleds men han kan inte backa om han inte får hålla i våra händer för så fort han ska backa själv så sätter han sig ner, hur tränar man att backa bakåt?

Från sittandes kan han lägga sig bakåt och är försiktig med huvudet och spänner upp det för att inte slå sig så där är han ju jätte duktig!

Konstiga frågor men hoppas på att det kanske finns nåt bra svar =)           

• jordgubbe0812
    millchan skrev 2011-09-16 11:57:13 följande:
    Rasmus ligger åxå på -3 på kurvan!

Har lite fundering på det här med bakåt, backa, backa ner från en liten pall ja allt som händer baklänges?
    Det är jobbigt, svårt och gnälligt för min Rasmus!
    Vi tränar på att gå upp på en toalettpall och det går väldigt lätt men att kliva av den är svårare för då måste han ju sätta bak ner ena foten för att följa med andra foten och det ser ut som att han känner att det är bottenlöst ibland och gnäller!
    Han går ofta upp själv på pallen men står sen där och grinar för att han inte kommer ner, hur ska jag lära honom att förstå att det är ingen fara att sätta ner ena foten och sen andra eller är det bara att tjata med att ta ner fot efter fot i evigheter!?
    Han ser typ lite rädd ut för att sätta ner fötterna från pallen men har lyckats själv ett par ggr ändå!

Sen går ju Rasmus frammåt och kan vända sig och gå sidleds men han kan inte backa om han inte får hålla i våra händer för så fort han ska backa själv så sätter han sig ner, hur tränar man att backa bakåt?

Från sittandes kan han lägga sig bakåt och är försiktig med huvudet och spänner upp det för att inte slå sig så där är han ju jätte duktig!

Konstiga frågor men hoppas på att det kanske finns nåt bra svar =)           

Är det inte ofta ganska långt utvecklingssteg mellan att gå framåt och backa?  Jag har för mig att min dotter kröp ner för saker långt efter hon lärde sig gå upp för dem.
  • millchan
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-16 12:38:47 följande:

Är det inte ofta ganska långt utvecklingssteg mellan att gå framåt och backa?  Jag har för mig att min dotter kröp ner för saker långt efter hon lärde sig gå upp för dem.

Jag har svårt att säga hur det ska vara för jag har inga normalutvecklade barn så allt är jätte sent med dom båda!
    Jag vet att frammåt kommer först och bakåt sen men hur jag ska lära min grabb att ta ett steg från en pall bakåt eller kunna backa när han går är mycket svårare! 
  • StaffenAssar

Med O var det tvärtom, klättra ner baklänges kom långt innan han kunde klättra upp på saker. Fast han kan ju varken gå framåt eller bakåt, så det är ju inte samma sak förstås. Har ni provat att lära honom att sätta sig ner på typ knä eller så på pallen och sedan ta sig ner? Eller pallen kanske är så liten så att det blir svårt? Det kommer ju inte lära honom att backa, men jag tänkte att om han klättrar upp och inte kommer ner så kan det ju vara en enklare lösning tills vidare? Eftersom han blir ledsen tänker jag.

Svar på tråden Måttlig utvecklingsstörning!