• Anonym

INGA biverkningar av akut p-piller?

Hej hej,

jag tog akut p-piller i måndags. Jag har tagit det några gånger förut och har då alltid fått ganska mkt biverkningar, som illamående, huvudvärk etc. Denna gången fick jag ingenting alls. Det är kanske fånigt, men det känns som att den inte skulle ha fungerat då...

Ni som har tagit den, brukar ni få biverkningar?

• Svar på tråden INGA biverkningar av akut p-piller?
  • anok

Jag har tagit dem ett antal gånger genom åren och aldrig känt en endast biverkning. Så du är inte ensam!

• anok
    MeandHim skrev 2011-09-07 23:08:28 följande:
    Har tagit två ggr, spydde som en gris en hel dag!
    Är det Allevo som du tar då? Själv har jag aldrig känt ett endaste dugg faktiskt. Tar dem kanske 1-3 gånger per år i genomsnitt och har aldrig känt något över huvud taget...
  • Anonym (inte jag heller)
    Anonym skrev 2011-09-07 22:03:35 följande:
    Hej hej,

jag tog akut p-piller i måndags. Jag har tagit det några gånger förut och har då alltid fått ganska mkt biverkningar, som illamående, huvudvärk etc. Denna gången fick jag ingenting alls. Det är kanske fånigt, men det känns som att den inte skulle ha fungerat då...

Ni som har tagit den, brukar ni få biverkningar?
    Tagit dem två ggr. Inte en biverkning för mig heller
  • Anonym (Ojdå...)

Bra med akut-p-piller. Men tar man flera per år bör man nog se över sitt val av preventivmetod.

Hormonspiral, p-stav, p-ring? För dem som missar sina piller.
    Kombinera t ex kopparspiral, pessar och kondom p olika sätt för de som vill ha hormonfritt 

• Anonym

Min menscykel rubbades totalt när jag tog ett dagen efter piller!

• anok
    Anonym (Ojdå...) skrev 2011-09-08 02:55:38 följande:
    Bra med akut-p-piller. Men tar man flera per år bör man nog se över sitt val av preventivmetod.

Hormonspiral, p-stav, p-ring? För dem som missar sina piller.
    Kombinera t ex kopparspiral, pessar och kondom p olika sätt för de som vill ha hormonfritt 
    Jag har prövat ett oändligt antal preventivmedel, känns det som! Har ett pessar, men det känns obehagligt. Har provat spiral, och olika P-piller. Till slut gav jag upp och nu använder vi den minst säkra metoden, avbrutet samlag, för det mår jag bäst av och det har funkat bra i 5 år nu.

Så för mig är det inte så farligt att ha behövt använda akut-p-piller någon gång per år i jämförelse med helvetet att ha kopparspiral, minipiller eller P-piller. 

Så för mig är det den bästa kombinationen för att undvika graviditet och som min kropp mår bäst av. 
  • Anonym

Jag tog akut p-piller ett par gånger och mådde pyton. Det räckte för att vara notorisk kondomanvändare för mig. Jag genomgår dessutom gärna ett par förlossningar till utan smärtlindring än utsätter mig för det här äcklet.

• Anonym (Ojdå...)

Förstår dig Anok.
    Men har du verkligen prövat bägge pessarsorterna? Jag kan inte ha slidpessar, däremot cervixpessar.
    Jag tipsar om Billingsmetoden, ny Handbok finns, lika säkert som kombinerade p-piller om man följer reglerna. www.familjeplanering.se

• anok
    Anonym (Ojdå...) skrev 2011-09-08 11:46:00 följande:
    Förstår dig Anok.
    Men har du verkligen prövat bägge pessarsorterna? Jag kan inte ha slidpessar, däremot cervixpessar.
    Jag tipsar om Billingsmetoden, ny Handbok finns, lika säkert som kombinerade p-piller om man följer reglerna. www.familjeplanering.se
    Jag har ju ett pessar hemma, men vet inte riktigt vad det är för sort, men antar efter lite efterforskningar att det är det som du kallar för slidpessar.

Har vart inne och tittat förut på sidan du föreslog och funderat lite på att faktiskt lära mig lite mer om den metoden. Kanske ska börja idag till och med Drömmer 
  • Anonym (Ojdå...)

En helt suverän grej är att lära sig Billingsmetoden, med hjälp av cervixpessaret. Det samlar ju upp cervixsekretet så man kan kolla på det varje dag oblandat om man vill.
    Och vill man sen ha sex vid ägglossning så har man pessaret insatt. tre dagar efter man VET att man haft ägglossning och fram till mensens första dag behöver man ingen metod alls, för då kan man INTE blir gravid. Köp handboken och passa på att fixa ett nytt pessar samtidigt. Förmodligen både billigare och trevligare i längden än akut-p-piller , viss oro, kanske kondomkostnad etc...

• Anonym
    anok skrev 2011-09-07 23:35:10 följande:
    Är det Allevo som du tar då? Själv har jag aldrig känt ett endaste dugg faktiskt. Tar dem kanske 1-3 gånger per år i genomsnitt och har aldrig känt något över huvud taget...

Du menar NorLevo? Allevo är bantningspulver så vitt jag vet

Nej, jag känner inget heller. Däremot blir min mens alltid lite rubbad, typ 2-3 dagar sen eller tidig.   

• anok
    Anonym skrev 2011-09-08 19:47:40 följande:
    Du menar NorLevo? Allevo är bantningspulver så vitt jag vet

Nej, jag känner inget heller. Däremot blir min mens alltid lite rubbad, typ 2-3 dagar sen eller tidig.   

Haha! Ja, det var NorLevo jag menade!!! Fick i varje fall hälften rätt Drömmer
  • Gullhönan

Kul med namnförbistring... Jag skulle köpa en deodorant som hette Ercotina derm en gång och bad om Erotica Derm. Kom på efteråt vad jag sagt och att apotekskvinnan log och försökte hålla masken.
    Men hur är det, finns det inte två receptfria, Postinor och Norlevo, och sen det bästa elleOne, som man måste ha recept för att få. Har ingen aning om biverkningarna skiljer sig mellan dem.

Svar på tråden INGA biverkningar av akut p-piller?