-
-
Svar på tråden Får jag äta Onsalakorv som är köpt vacuumförpackad på ICA?
-
Klart du kan! Varför inte?
-
Är den inte rökt? Sen är den ju vaccumförpackad...
-
Den är ju varmrökt inte kallrökt. Kolla att datumet inte gått ut bara.
-
Kavaten. nej, den går ut nångång i januari. Den packades dock den 9:e dec.
-
Jag har ätit just den korven (min mans favorit) hela graviditeten och är nu i vecka 39 med en VILD bebis i magen.
Ät du bara.
-
Kavaten:
Ok.Då skall jag njuta av den imorgon då!
God Jul förresten! -
Jag tycker att man ska ta alla rekommendationerna som "ska inte äta" med en liten nypa salt. Under mina båda grav så åt jag och drack jag det jag ville. Jag undvek kaffe(smakade inte gott ändå), och alkohol. Sen så äter inte jag vissa saker som man bör undvika ändå men vissa äter jag. Det är inga fel på mina barn.
Ät lite av varje och må gott. Det gjorde jag. -
GOD JUL du med!!! Håll gärna tummarna för mig att min lilla mini stannar inne till 2006.
Kolla även tråden www.familjeliv.se/Forum-2-8/m5542896.html ang. vilken mat som är okej på julbordet. -
Uh, inte från ICA men från Konsum är ok!
Förlåt! -
Och cooljenny; så kan man gör men man riskerar då synskdor, hjärnskador m.m. Riskerna är små men jag skulle aldrig utsätta mitt ofödda barn för det. Smaken är som baken vad man prioriterar!
-
Dessa skador gäller barnet alltså, är lite trött...
-
Snova:
Så, du menar att onsalakorven som jag åt igår, får jag inte äta??
Nu är det ju försent....*arg*
-
Risken är lite, men korv som är "hel" i förpackningen och som man skivar själv är bäst. Onsalakorv säljs ju oftast så, så Onsalakorv skall du allt kunna äta.
De "platta" korv- och skinkpaketen som brukar finna upphängda på krokar, där skivorna ligger omlott, är vad man främst varnar för. Det är för att det KAN finnas skadlig bakterietillväxt, i de flesta fall händer naturligtvis ingenting. Tillverkarna gör ju naturligvis sitt bästa, för de vill inte ha rykte om sig att förgifta folk. Erfarenhetsmässigt vet man att skador på paketen och misstag i paketeringen kan inträffa, och med produkter som korv och skinka blir matförgiftningsrisken större. Många andra produkter som har blivit dåliga skulle man ju aldrig äta alls då man omedbart upptäcker att de luktar och smakar illa! -
Gestilren:
Denn onsalakorv såldes som hel korv. -
Nej, Ceridwen, förlåt! Jag var helt nyvaken och på bushumör med taskig humor. Det var ett skämt. Jag är jättelsedsen om jag skrämde dig på riktgit. 1000 förlåt!