• Anonym (KÄR)

Hur länge är man kär? Ni med förhållande

När man träffat någon som man är intresserad i så blir man ju alldeles fylld av massa härliga känslor. Ni vet känslan? Pirr i magen och svävande uppe bland de rosa molnen.

(1) Hur länge håller dessa känslor i när man blivit tillsammans med personen?

(2) Hur vanligt är det att känslorna bara avtar efter att man varit ihop ett tag?

(3) Eller är det vanligare att relationen övergår till en trygg, kärleksrelation sedan utan de där pirrande förälskelsekänslorna?
    (4) Känns det lika bra ändå?

• Svar på tråden Hur länge är man kär? Ni med förhållande
  • lilljohansson

kan bara svara för mig o inte för honom.. men vi har nu vart tillsammans i 5 år och jag får fortfarande väldigt ofta pirr i magen =)

• Anonym (KÄR)
    lilljohansson skrev 2011-09-08 14:13:27 följande:
    kan bara svara för mig o inte för honom.. men vi har nu vart tillsammans i 5 år och jag får fortfarande väldigt ofta pirr i magen =)
    Åh verkligen?  vid vilka tillfällen får du det? :)
  • NollSjuTjugo

Jag är fortfarande kär i min sambo efter 6 år tillsammans. Inte himlastormande kär alla dagar men rätt vad det är så kommer den där pirrande känslan och jag blir alldeles varm när jag ser honom :) Så minasvar på dina frågor är:

1) Förhoppningsvis länge om man hittat rätt och ger sig lite tid att vårda relationen. Sen kommer det ju så klart dagar när man inte alls känner sig speciellt kär men exakt hur lång tid det tar innan man känner så är ju svårt att svara på. Första året brukar väl vara "perfekt" enligt många, sen inser man sakta men säkert att personen man kärat ner sig i faktiskt har en del sidor man tycker mindre om :)

2) Av erfarenhet kan jag väl säga att vissa förälskelser är snabbt övergående och då var det nog inte rätt helt enkelt.

3) Jag kan ju bara tala för mig själv...& i mitt fall har relationen blivit en trygghet, min sambo är min klippa i livet, han är min bästa vän, mitt stöd, min andra halva men förälskelsen finns fortfarande där. Ibland blir jag helt tokigt kär i honom, totalt nyförälskad men ibland är det lite mer vardag och slentrian. Det går upp & ner men älskar honom, det gör jag alltid!

4) Så ja..det känns lika bra, om inte ännu bättre nu efter några år :)

Jag tror att man vet innerst inne när en relation inte är "rätt" eller värd att satsa på. Man klickar ju bättre med vissa än med andra. Sen ska man ju inte ge upp & göra slut för att det blir lite tråkigt och vardagstorrt iksom, men jag skulle inte stanna i en dålig relation där man bara är "vänner" i flera år. Livet är för kort för det :)

• Jennywise

Efter nio år tillsammans med samma karlslok så kan jag bara konstatera att det går i vågor. Ibland himlastormande förälskelse och ibland platoniskt men fortfarande kärleksfullt. Det är bara att hänga med i svängarna.:)

• Anonym
    Anonym (KÄR) skrev 2011-09-08 14:08:41 följande:
    När man träffat någon som man är intresserad i så blir man ju alldeles fylld av massa härliga känslor. Ni vet känslan? Pirr i magen och svävande uppe bland de rosa molnen.

(2) Hur vanligt är det att känslorna bara avtar efter att man varit ihop ett tag?

(3) Eller är det vanligare att relationen övergår till en trygg, kärleksrelation sedan utan de där pirrande förälskelsekänslorna?
    Hm, det tog runt 4-6 månader innan det "värsta" hade lagt sig och gud, vad skönt det var! Jag bara längtade till att ha normala känslor och inte vara helt uppe i det blå. Det är väl då den här passionerade fasen lägger sig och vissa tycker kanske att det är tråkigt men för mig var det otroligt skönt!

För mig har inga känslor avtagit utan snarare växt och blivit djupare. Efter två år ska hormonnivåerna vara tillbaka till det "normala" igen och för oss verkar det ha stämt för efter två år blev det mer vardag med förhållandet och vi förstod att man måste jobba i en relation också.
    Nu har vi varit ihop i fyra och det känns otroligt bra! Vi är jättekära båda två och det pirrar till i kroppen när jag tänker på honom eller när jag ser honom.
  • Anonym
    NollSjuTjugo skrev 2011-09-08 14:22:21 följande:
    Jag är fortfarande kär i min sambo efter 6 år tillsammans. Inte himlastormande kär alla dagar men rätt vad det är så kommer den där pirrande känslan och jag blir alldeles varm när jag ser honom :) Så minasvar på dina frågor är:

1) Förhoppningsvis länge om man hittat rätt och ger sig lite tid att vårda relationen. Sen kommer det ju så klart dagar när man inte alls känner sig speciellt kär men exakt hur lång tid det tar innan man känner så är ju svårt att svara på. Första året brukar väl vara "perfekt" enligt många, sen inser man sakta men säkert att personen man kärat ner sig i faktiskt har en del sidor man tycker mindre om :)

2) Av erfarenhet kan jag väl säga att vissa förälskelser är snabbt övergående och då var det nog inte rätt helt enkelt.

3) Jag kan ju bara tala för mig själv...& i mitt fall har relationen blivit en trygghet, min sambo är min klippa i livet, han är min bästa vän, mitt stöd, min andra halva men förälskelsen finns fortfarande där. Ibland blir jag helt tokigt kär i honom, totalt nyförälskad men ibland är det lite mer vardag och slentrian. Det går upp & ner men älskar honom, det gör jag alltid!

4) Så ja..det känns lika bra, om inte ännu bättre nu efter några år :)

Jag tror att man vet innerst inne när en relation inte är "rätt" eller värd att satsa på. Man klickar ju bättre med vissa än med andra. Sen ska man ju inte ge upp & göra slut för att det blir lite tråkigt och vardagstorrt iksom, men jag skulle inte stanna i en dålig relation där man bara är "vänner" i flera år. Livet är för kort för det :)
    Precis så är det!!!
  • Den allsmäktige

Har varit ihop med min sambo i 7 år och vi blev tillsammans när vi var 15 och jag är lika kär i honom nu som då. Om inte lite mer ;)

• Anonym

För mig går det i vågor. Vissa dagar är jag trött på honom och herr vardag. Andra dagar pirrar det som tusan i magen.
    Jag tycker att det känns bättre nu än ni vi var alldeles nykära. Nu är vi inte nyförälskade utan har äkta kärlek och jag vill leva mitt liv med honom. I glädje och sorg. Vardag som ovardag.

• lilljohansson
    Anonym (KÄR) skrev 2011-09-08 14:21:46 följande:
    Åh verkligen?  vid vilka tillfällen får du det? :)
    typ när han kommer hem från jobbet, när han ligger o sover bredvid mig o jag tittar på honom, när jag tänker på honom =)
  • denlillablå
    Anonym (KÄR) skrev 2011-09-08 14:08:41 följande:

1) För mig höll de där himlastormande känslorna i sig i ca ett år tror jag. Då övergick det i en djupare, tryggare kärlek. Vardagen kom in och vi blev sambos efter att ha varit ihop i ca 2 år.
    Bara för att kärleken blev tryggare och mer "vardag" så blev den inte tråkigare. Idag har vi varit tillsammans i snart 7 år och jag tycker att vi bara får det bättre för varje år som går. Att skaffa barn var nåt som också gav oss en extra dimension i kärleken. Men visst måste man jobba på förhållandet!

2) Om känslorna ger sig ganska fort så tror jag att man befinner sig i fel relation .

3) Det tror jag är det vanligaste. Men kärleken måste ju ändå finnas där på nåt sätt. Jag känner inte pirrande kärlek till min man varje dag men då och då slår det till och jag är så otroligt tacksam för att jag träffat honom.
    Sedan har vi perioder när vi är mer som vänner (som nu när jag är gravid och sexlivet ligger lite i träda eftersom jag har noll sexlust när jag är gravid) men det är en berg och dalbana att leva ihop med en annan person!

4) Det känns kanon!
Svar på tråden Hur länge är man kär? Ni med förhållande