Anonym (KÄR) skrev 2011-09-08 14:08:41 följande:
När man träffat någon som man är intresserad i så blir man ju alldeles fylld av massa härliga känslor. Ni vet känslan? Pirr i magen och svävande uppe bland de rosa molnen.
(1) Hur länge håller dessa känslor i när man blivit tillsammans med personen?
(2) Hur vanligt är det att känslorna bara avtar efter att man varit ihop ett tag?
(3) Eller är det vanligare att relationen övergår till en trygg, kärleksrelation sedan utan de där pirrande förälskelsekänslorna?
(4) Känns det lika bra ändå?
1) För mig höll de där himlastormande känslorna i sig i ca ett år tror jag. Då övergick det i en djupare, tryggare kärlek. Vardagen kom in och vi blev sambos efter att ha varit ihop i ca 2 år.
Bara för att kärleken blev tryggare och mer "vardag" så blev den inte tråkigare. Idag har vi varit tillsammans i snart 7 år och jag tycker att vi bara får det bättre för varje år som går. Att skaffa barn var nåt som också gav oss en extra dimension i kärleken. Men visst måste man jobba på förhållandet!
2) Om känslorna ger sig ganska fort så tror jag att man befinner sig i fel relation .
3) Det tror jag är det vanligaste. Men kärleken måste ju ändå finnas där på nåt sätt. Jag känner inte pirrande kärlek till min man varje dag men då och då slår det till och jag är så otroligt tacksam för att jag träffat honom.
Sedan har vi perioder när vi är mer som vänner (som nu när jag är gravid och sexlivet ligger lite i träda eftersom jag har noll sexlust när jag är gravid) men det är en berg och dalbana att leva ihop med en annan person!
4) Det känns kanon!