• philip2009

någon som jobbar som arbetshandledare inom daglig verksamhet LSS ?

Hej 

Vill kolla ni som jobbar med det , trivs ni med jobbet ? vad har ni för arbetstider ? arbetsuppgifter ? lön ?

Jag är intresserad av att arbeta som det men vill kolla hur det ligger till .

tack

• Svar på tråden någon som jobbar som arbetshandledare inom daglig verksamhet LSS ?
  • philip2009

oj det verkar som inegn jobbat som det , puffar

• Baryk

Jag jobbar själv inte där men tror jag kan svara på några av dina frågor iaf. Glad De som jobbar som handledare på daglig verksamhet i vår kommun har arbetstid kl 7,30-16,00 och bör då ha en halvtimmes rast varje dag. Arbetsuppgifterna skiftar med vilken grupp man jobbar i. En del grupper har större behov av struktur, i andra grupper är det större vårdbehov och i någon grupp är det mest verbal stöttning av vissa uppgifter.

Under hösten kommer vår dagliga verksamhet att flytta, och förändrar då sitt arbetssätt. Om jag förstått det hela rätt kommer enbart den grupp som har störst behov av struktur att fortsätta finnas kvar som grupp. Övriga kommer istället för fasta grupper att ha ett "stationssystem", dvs man gör vissa saker vissa dagar och har ingen fast arbetsplats (brukarna alltså). Det innebär också att de som jobbar där kommer att förändra sitt arbetssätt för att möta nya brukare och nya behov.

Jag är inte alls säker på vad de har i lön, men kan gissa att om man jobbar några år (och har relevant utbildning) så bör man ligga kring 20 000 i månaden innan skatt (i vår kommun).

• Baryk

Glömde skriva att de flesta som jobbar där är väldigt nöjda med sitt arbete och tycker det är kul att gå och jobba. Glad

• philip2009

oh tack  för svaret , det känns bra då jag har tackat ja till en tjänst inom daglig verksamhet du gissar rätt på lön fast jobbet är dagtid utan ÖB tilläg , så jag känner mera och jag jobbar kvällar och helger , men jag vill inet göra det längre . skönt

• philip2009

En fråga bara är verksamheten öppen under jul och påsk och hur är det med semester läggar man det själv eller hela verksamheten stänger vissa veckor ? tack

• Baryk

Verksamheten är öppen alla helgfria vardagar i vår kommun. De som jobbar där söker semester precis som alla andra, dvs under vissa perioder på sommaren och i övrigt i mån av tillgång på ev vikarie. Tidigare har man stängt hela verksamheten vissa veckor, men eftersom en del brukare har behov av rutiner och struktur i form av att gå till jobbet varje dag så stänger man enbart ner vissa delar av verksamheten numera och slår hellre ihop grupper.

Svar på tråden någon som jobbar som arbetshandledare inom daglig verksamhet LSS ?