• Kryssarinnan

Vilken skit för småbarn!

Av en vän fick vi överta ett gäng leksaker från "Byggare Bob"; ett par traktorer, dockor mm. Jag hade aldrig sett serien men hittade den på SVT Play.

Vilken skit! Alldeles för högt tempo och snabba klipp; jag blev själv yr av bara inledningen. Orkade inte ens kolla klart på avsnittet. Min son satt dock som förhäxad på ett sätt som jag absolut inte tror är bra för hans hjärna. Det är ju som ett recept för koncentrationssvårigheter!

Kan ni rekommendera något på tv eller dvd? Det ska vara lugnt tempo och inte en massa hysteriska falska röster. Minns själv t.ex. "Lillstrumpa och Syster Yster" från när jag var liten... men vet inte vad jag skulle tycka om det idag.

Kan tillägga att vi är utomlands och jag vill gärna hitta något bra program för honom att se då och då som dels kan roa och dels kan låta honom höra det svenska språket. Han är bara två år gammal och det är ju i yngsta laget, men det skulle inte vara många minuter i veckan.

• Svar på tråden Vilken skit för småbarn!
  • La Lola

Skulle de få koncentrationssvårigheter av att kolla på Byggare Bob?

Noddy-filmerna kanske är något för er?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • ingensignatur

VEM och Halvan är oxå lugna filmer, som sagor på tv :D

• Kryssarinnan

Tack för era tips!

Nej jag menade väl inte att barn får ADHD av ett tv-program, men all forskning visar ju att tv är rätt så dåligt för små barn och jag tror att sådana som Byggare Bob verkligen inte är bra för någon.

• korfu08

Tacka vet jag pippi, emil och alla Astrid Lindgren filmer, vår dotter älskar dem och det gör jag med, det är riktiga filmer.

• La Lola
    Kryssarinnan skrev 2011-09-08 16:39:37 följande:
    Tack för era tips!

Nej jag menade väl inte att barn får ADHD av ett tv-program, men all forskning visar ju att tv är rätt så dåligt för små barn och jag tror att sådana som Byggare Bob verkligen inte är bra för någon.
    Jag tycker Byggare Bob är jättelugnt....
  • Kryssarinnan
    La Lola skrev 2011-09-08 16:40:43 följande:
    Jag tycker Byggare Bob är jättelugnt....
    Jag kanske såg ett icke representativt avsnitt. Men inledningen...! Det handlar ju inte om tempot i handlingen utan om växlingar mellan klipp osv. Ingen bild var ju i fokus mer än 2 sekunder. Jättevirrigt.
  • Lumo

En tvååring gillar mer action än Drömmarnas trädgård! ;)

Jag tipsar om Fåret shaun (Shaun the sheep), Nicke Nyfiken (courious George), Hannas hjälplinje. Kommer du åt Barnkanalen på www.svtplay.se, där finns massor med bra lugna barnprogram, bla några av de ovan nämnda!

• La Lola
    Kryssarinnan skrev 2011-09-08 16:42:20 följande:
    Jag kanske såg ett icke representativt avsnitt. Men inledningen...! Det handlar ju inte om tempot i handlingen utan om växlingar mellan klipp osv. Ingen bild var ju i fokus mer än 2 sekunder. Jättevirrigt.
    Ja vad du såg vet jag inte.....
  • Elins mamma 2010
    Elins mamma 2010 skrev 2011-09-10 11:07:28 följande:
    Pingu!
    sorry, missade det där med att det svenska språket ska vara med..
  • Trynträ
    Lumo skrev 2011-09-08 16:42:40 följande:
    En tvååring gillar mer action än Drömmarnas trädgård! ;)

Jag tipsar om Fåret shaun (Shaun the sheep), Nicke Nyfiken (courious George), Hannas hjälplinje. Kommer du åt Barnkanalen på www.svtplay.se, där finns massor med bra lugna barnprogram, bla några av de ovan nämnda!
    Fåret Shaun fullkomligt älskar min tvååring så det tipsar jag om också. Funkar ju även för vuxna. Sen gillar hon fortfarande Drömmarnas trädgård och mycket långsammare än det kan det ju inte gå.
  • Lumo

Absolut, vi har sett o skrattat åt alla delar av Fåret Shaun, maken, sonen och jag! Såååå bra!

Svar på tråden Vilken skit för småbarn!