• Velour

Fäller jävligt mycket

Min katt är bara 6 månader men fäller så fruktansvärt mycket. I dag när jag kammade honom (för att få bort överflödig päls) så var hela min kropp täckt av hans päls. Hans päls är ÖVERALLT i hemmet. På vårt ansikten, i våra munnar, ja överallt. Och när vi håller honom fastnar det bara ännu mer på våra kläder. Pälsrullen räcker inte till.

Hur göra med en sådan katt som fäller så hemskt mycket? Raka den eller? 

• Svar på tråden Fäller jävligt mycket
  • Velour
    TEDDEN skrev 2011-09-08 18:20:48 följande:
    Raka? 
    Drömmer
  • Velour
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-08 19:56:34 följande:
    när byter katter till "vuxenpäls"? vitamin brist? 
    Jag har faktiskt ingen aning när de byter till vuxenpäls. Jag tror inte att han lider av vitaminbrist då han ju mår väldigt bra. 
    Nåja, det kanske bara är så med vissa katter.
    Tack för svaren! 
  • Snow Falls

Min katt på 11 år fäller en del spec på våren/sommaren och minstingen på ca 1 år fäller inte alls så mkt
    Men har hört talas om ngt som heter furminator (? går att köpa i djurbutiken grizzly har jag för mig) och den ska tydligen vara bra att borsta katter/hundar med googla så får du veta mer.  

• Velour
    Snow Falls skrev 2011-09-08 20:16:11 följande:
    Min katt på 11 år fäller en del spec på våren/sommaren och minstingen på ca 1 år fäller inte alls så mkt
    Men har hört talas om ngt som heter furminator (? går att köpa i djurbutiken grizzly har jag för mig) och den ska tydligen vara bra att borsta katter/hundar med googla så får du veta mer.  
  • Velour

Mmm, just det. Den dyra kammen. Men så kanske den är så bra och värd sitt pris. Jag vet inte. 

• nemo1

Katter brukar inte byta päls förrän dom är runt året, och ffa inte den här årstiden. Vad ger du för foder?

• Velour
    Jotun skrev 2011-09-08 20:37:50 följande:
    Vad äter din katt?
    Han äter torrfoder för kastrerade ungkatter varvat med mjukmat. Och så får han kattgodis ibland.
  • MammaTillDomFinaste
    Velour skrev 2011-09-08 20:26:42 följande:
    Mmm, just det. Den dyra kammen. Men så kanske den är så bra och värd sitt pris. Jag vet inte. 
    sök på tradera, köpte den i mellanstorlek för halva priset från butik, ny i förpackning alltså.

dom kan ha vitaminbrist även fast dom mår bra i övrigt.
    nemo1 skrev 2011-09-08 20:36:18 följande:
    Katter brukar inte byta päls förrän dom är runt året, och ffa inte den här årstiden. Vad ger du för foder?
     var de jag trodde, runt året alltså.
  • Velour
    nemo1 skrev 2011-09-08 20:48:50 följande:
    Vad för torrfoder?
    Menar du själva märket? Tja...nu orkar jag inte gå och titta efter, men jag fick den av veterinären som kastrerade min katt. Tydligen något som bara säljs hos djurkliniker eftersom jag inte har sett den någon annanstans.
  • Velour
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-08 21:36:36 följande:
    sök på tradera, köpte den i mellanstorlek för halva priset från butik, ny i förpackning alltså.

dom kan ha vitaminbrist även fast dom mår bra i övrigt.
    nemo1 skrev 2011-09-08 20:36:18 följande:
     var de jag trodde, runt året alltså.
    Okej, kommer kanske att hålla utkik i sådana sajter.

Fast för att ha vitaminbrist så måste nog kosten vara väldigt ensidig och dålig på andra sätt, t.ex. ha dåligt med vitaminer osv., eller?  

Glömde skriva att förutom torrfodret han fick av veterinären så växlar jag ibland till "vanligt" och då blir det KiteKat.
    Mjukmaten är whiskas för tillfället. Jag brukar byta både märken och typ av mat så att kosten ska bli mer allsidig. Eller är det inte bra att göra så? 
  • nemo1

Det är inte bra att byta foder, katter har känsliga magar. Köp inte kitekat, det är ett mycket dåligt foder som bara innehåller spannmål. En regel är att aldrig köpa torrfoder i mataffären. Whiskas är sämst av blötmaten då den innehåller för mycket salt. Köp Mjau istället. Tex Eukanuba är ett bra foder, finns i djuraffären.

• Velour
    nemo1 skrev 2011-09-08 22:29:05 följande:
    Det är inte bra att byta foder, katter har känsliga magar. Köp inte kitekat, det är ett mycket dåligt foder som bara innehåller spannmål. En regel är att aldrig köpa torrfoder i mataffären. Whiskas är sämst av blötmaten då den innehåller för mycket salt. Köp Mjau istället. Tex Eukanuba är ett bra foder, finns i djuraffären.
    Jag hade Mjau fram tills igår, men katten hade börjat rata den...

Men okej, jag ska komma ihåg råden. Tack! 
  • nemo1

Mjau har ju väldigt mycket olika smaker. Här hemma varierar jag mellan Mjau, Bozita och pussi för att katterna ledsnar emellanåt. Blötmat är väldigt bra då det bara innehåller proteiner som är naturligt för katten att äta och massor med vatten som spolar ur blåsan hela tiden och därav minskar risken för urinvägsbesvär och sten. Spannmål och samt bla ökar risken för urinsten som är väldigt vanligt främst bland hankatter. Det kan bli en mycket dyr historia och täpper stenen till så är det urakut till farbror doktorn.

• Velour
    nemo1 skrev 2011-09-08 22:37:21 följande:
    Mjau har ju väldigt mycket olika smaker. Här hemma varierar jag mellan Mjau, Bozita och pussi för att katterna ledsnar emellanåt. Blötmat är väldigt bra då det bara innehåller proteiner som är naturligt för katten att äta och massor med vatten som spolar ur blåsan hela tiden och därav minskar risken för urinvägsbesvär och sten. Spannmål och samt bla ökar risken för urinsten som är väldigt vanligt främst bland hankatter. Det kan bli en mycket dyr historia och täpper stenen till så är det urakut till farbror doktorn.
  • ViTvåBlirTre

min katt fäller oxå mycket men jag provade med att ge henne B vitamin (o ja hon mår mycket bra) o d funka verkligen. Märker d verkligen nu när jag missat att köpa hem b vitamin så hon inte fått d på ett tag o nu fäller hon igen! hon e runt 6 år.
    o dom äter bara vitaminer (iaf b  vitamin) om dom behöver d, d e vad jag hört iaf.

• Velour
    ViTvåBlirTre skrev 2011-09-08 22:42:26 följande:
    min katt fäller oxå mycket men jag provade med att ge henne B vitamin (o ja hon mår mycket bra) o d funka verkligen. Märker d verkligen nu när jag missat att köpa hem b vitamin så hon inte fått d på ett tag o nu fäller hon igen! hon e runt 6 år.
    o dom äter bara vitaminer (iaf b  vitamin) om dom behöver d, d e vad jag hört iaf.
Svar på tråden Fäller jävligt mycket