• natthöken

Snattar du ?

Jag jobbar som butikskontrollant (civil väktare) och jag är lite nyfiken på hur många som snattar  och i så fall varför ?

jag är helt övertygad om att det finns en hel del här inne som gör detta då det är ett av våra vanligaste brott i landet .

Skriv anonymt eller våga visa vem du är ...du kan ju inte bli "haffad" nu utan bara "på bar gärning" Flört

Eller om ni har frågor om detta så skall jag besvara dom .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:37
    Tänkte skaka liv i denna tråd igen ...det var ett tag sedan jag starta denna .

• Svar på tråden Snattar du ?
  • seriousally

Nej! jag har alltid haft pengar till det jag behöver.

• Anonym

Jag är inte den som snattar och vill inte bli missförstodd i mitt inlägg. Visst är det så att man måste ha passerat den sista betalningsmöjligheten för att bli tagen och man inte kan bli tagen för hur man förvarar varorna inne i affären om man tex lägger ner det i väskan då det ev. finns en chans att man inte har för avsikt att sno och tänker betala för sig. En kompis mamma kan se på folk om de är butiksväktare, vad är det för atribut som avslöjar er??
    Tex på får buss har man haft cevilare och har varje gång tippat rätt på vem som är det... har då kollat att de ofta har kängor... och en öronsnäcka har butikskontrollanter det med..??

• Frontline

Det närmaste snattning jag kommer är väl att man har provsmakat nån bit när man köper lösgodis.
    Sen har det hänt några gånger att det har legat kvar nån vara för nån 10:a i vagnen som man har glömt att lägga upp på bandet och det har man sett efteråt men har lagt ner den i kassen ändå...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • SilverLadyG

Nej aldrig snattat men sett och meddelat personalen då jag har sett något.

• SilverLadyG
    Anonym skrev 2011-09-08 19:09:27 följande:
    Jag är inte den som snattar och vill inte bli missförstodd i mitt inlägg. Visst är det så att man måste ha passerat den sista betalningsmöjligheten för att bli tagen och man inte kan bli tagen för hur man förvarar varorna inne i affären om man tex lägger ner det i väskan då det ev. finns en chans att man inte har för avsikt att sno och tänker betala för sig. En kompis mamma kan se på folk om de är butiksväktare, vad är det för atribut som avslöjar er??
    Tex på får buss har man haft cevilare och har varje gång tippat rätt på vem som är det... har då kollat att de ofta har kängor... och en öronsnäcka har butikskontrollanter det med..??
    Jag har sett civila butikskontrollanter som ser precis ut som du och jag. Skulle aldrig säga att personen är ute efter brottslingar..
  • Jag är bara jag

Jag snattar inte och har aldrig gjort. Helt ärligt alltså! Skulle aldrig fallit mig in,är uppfostrad med att man inte stjäl. Jag tjuvsmakar inte ens vindruvorna!

• Anonym (erkänner)

Jag har snattat.
    Det började väl i högstadieåldern då jag och mina två bästisar brukade snatta smågodis i affären då vi väntade på bussen. Just vår buss gick ganska sällan så det var rätt långa stunder vi måste vänta i stan ibland. Inga pengar hade man, kunde vara hungrig efter en lång skoldag och så hade man väl tråkigt! Så vi testade, och det gick. Dels hade man ju nåt att göra och dels så fick man ju äta godis då, som man inte annars alltid hade råd med.
    Sen testade jag nog också på att snatta nån större grej någon enstaka gång, typ en t-tröja eller så.

Fast jag har nog snattat i vuxen ålder också. Men det hade nog också in början i yngre tonåren. Jag och en kompis kom på ett bra system som funkade, så det var liksom så enkelt. Grejen var den att man skulle ha med en "shoppingkasse" som man plockade varorna i, istället för en butikskorg. Sen skulle man se till att man faktiskt hade pengar nog för det man snattade, men såg till att "glömma" att plocka upp alla varor ur den egna shoppingkassen på rullbandet. Skulle man bli fast så skulle man kunna ursäkta sig med att grejen (oftast nåt mindre, men ändå ganska dyrt, typ smink) i misstag inte blivit upplockad, att man helt enkelt missat den, och då självklart erbjuda sig att betala.
    Tanken var att om man blev fast så skulle (antagligen?) inget värre hända än att man fått skämmas lite vid kassan. Men förhoppningsvis hade man inte blivit polisanmäld eftersom man ju faktiskt kunde betala varan sen...

Vet ju inte hur det hade funkat i verkligheten, om man blev fast, för jag har faktiskt aldrig åkt fast. Men smink fortsatte jag nog snatta nu som då upp i vuxen ålder, eftersom det är rätt dyrt och det liksom var så löjligt lätt att inte betala för det. Men då jag under studietiden började kvällsjobba, och kanske för första gången hade pengar, så slutade jag snatta och började betala för allt.

• natthöken
    Anonym skrev 2011-09-08 19:09:27 följande:
    Det  är precis som du säger man måste ha passerat sista betalningsmöjligheten ,  det finns vissa undantag  men då pratar vi oftast stölder osv ..mer organiserat . Du kan mer eller mindre stoppa väskan /jackan full med saker utan att det gör dig till brottsling  så länge du betalar för detta innan du går ut , dock är väl att rekommendera  kundvagn alt korg :)

Din kompis mamma  kanske har den gåvan ...eller så stöter hon på butikskontrollanter med dålig fantasi när det gäller att "klä ut sig" , personligen så ser jag nog mest  kriminell ut av alla i hela butiken när jag jobbar Demon

Nja vad det gäller kängor och öronsnäckor så är det nog ovanligt , finns vissa som har snäcka  men som du säger ..man lyser "civvare" då !
  • natthöken
    Jag är bara jag skrev 2011-09-08 19:34:40 följande:
    Jag snattar inte och har aldrig gjort. Helt ärligt alltså! Skulle aldrig fallit mig in,är uppfostrad med att man inte stjäl. Jag tjuvsmakar inte ens vindruvorna!
    En klassiker  , " jag skulle bara provsmaka" och har hela munnen full med vindruvor eller nötter och några extra i handen  Tungan ute
  • Jag är bara jag
    lagensman skrev 2011-09-08 19:52:56 följande:
    En klassiker  , " jag skulle bara provsmaka" och har hela munnen full med vindruvor eller nötter och några extra i handen  Tungan ute
    Ja typ! Jag blir galen på maken när han smakar nån enstaka,jag tycker det ser sååå fult ut!
  • cloudberry79

Nej, jag provsmakar inte godis eller vindruvor heller Fick tokångest en gång över att jag glömt att scanna mitt lösviktste på självscanningen, så jag gick in och betalade dagen efter...

If you love me - please don't feed me!
  • natthöken
    cloudberry79 skrev 2011-09-08 20:12:57 följande:
    Nej, jag provsmakar inte godis eller vindruvor heller Fick tokångest en gång över att jag glömt att scanna mitt lösviktste på självscanningen, så jag gick in och betalade dagen efter...
    Det är ganska få människor som skulle gå tillbaka för att betala , antingen är man glad för att man slapp betala även om det inte var meningen eller så är det pinsamt ....så du får en guld stjärna i boken Cool
  • natthöken
    Anonym (erkänner) skrev 2011-09-08 19:46:30 följande:
    Jag har snattat.
    Det började väl i högstadieåldern då jag och mina två bästisar brukade snatta smågodis i affären då vi väntade på bussen. Just vår buss gick ganska sällan så det var rätt långa stunder vi måste vänta i stan ibland. Inga pengar hade man, kunde vara hungrig efter en lång skoldag och så hade man väl tråkigt! Så vi testade, och det gick. Dels hade man ju nåt att göra och dels så fick man ju äta godis då, som man inte annars alltid hade råd med.
    Sen testade jag nog också på att snatta nån större grej någon enstaka gång, typ en t-tröja eller så.

Fast jag har nog snattat i vuxen ålder också. Men det hade nog också in början i yngre tonåren. Jag och en kompis kom på ett bra system som funkade, så det var liksom så enkelt. Grejen var den att man skulle ha med en "shoppingkasse" som man plockade varorna i, istället för en butikskorg. Sen skulle man se till att man faktiskt hade pengar nog för det man snattade, men såg till att "glömma" att plocka upp alla varor ur den egna shoppingkassen på rullbandet. Skulle man bli fast så skulle man kunna ursäkta sig med att grejen (oftast nåt mindre, men ändå ganska dyrt, typ smink) i misstag inte blivit upplockad, att man helt enkelt missat den, och då självklart erbjuda sig att betala.
    Tanken var att om man blev fast så skulle (antagligen?) inget värre hända än att man fått skämmas lite vid kassan. Men förhoppningsvis hade man inte blivit polisanmäld eftersom man ju faktiskt kunde betala varan sen...

Vet ju inte hur det hade funkat i verkligheten, om man blev fast, för jag har faktiskt aldrig åkt fast. Men smink fortsatte jag nog snatta nu som då upp i vuxen ålder, eftersom det är rätt dyrt och det liksom var så löjligt lätt att inte betala för det. Men då jag under studietiden började kvällsjobba, och kanske för första gången hade pengar, så slutade jag snatta och började betala för allt.
    Jag tror att dom flesta ungdomar /barn har snattat eller vart med och snattat någon gång , personligen var jag en storsnattare när jag gick grundskolan .

Din "shoppingkasse" metod kanske du skulle komma undan med om du vart tagen av en nyutbildad butikskontrollant men en erfaren skulle säkerligen inte låta dig komma undan , man ser ganska tydligt på en person om man gör saker medvetet eller inte ....man har ganska tydliga kropps språk som avslöjar saker och ting  det gäller bara att man lär sig att tyda dessa ofrivilliga kropps utryck  :) och sedan är det ju så att det är inte upp till mig som butikskontrollant att döma dig , utan mitt jobb är att se till att butiken inte förlorar pengarna , det är åklagare som beslutar vad som ska hända med dig .
  • Anonym

har aldrig snattat och tycker det är omoraliskt och fel. Jag har en dotter på fem år hon har heller aldrig snattat. Så alla har inte snattat,som majoriteten på FL tror.

Svar på tråden Snattar du ?