• Khiara

Flytta till Oslo med 3barn

Hej alla glada

Vi har 3 barn, 5ár,2ár  och 10mán.
    Vi har planerat att flytta till Norge men vill fá lite tips om hur allt fungerar där,när det gäller barnomsorg,barnbidrag,dagisplatser och allt vad det innebär och flytta frán Sverige med barn.
     Barn över 3ár,är det lättare att fá dagisplats till dom eller hur funkar det?
    Om jag fár ett jobb men inte har dagis till barnen,hur fungerar det dá?

Har fátt lite info av en vän,om att man fár 3300 NOK/ barn frán 1ár fram tills dom e 3ár,máste man ha ett jobb för att fá dom pengarna,eller fár man även dom om man är arbetslös?

Skulle vara sáá tacksam för lite tips och info. 

• Svar på tråden Flytta till Oslo med 3barn
  • ArtISkin

Vi flyttade till Oslo med våra två barn, 5 år och 3 år. Gick superbra och vi trivs bättre här än i Sverige. Barnen fick barnehage med en gång då min man jobbar på ett företag som äger en privat barnehage. De har därmed förtur. Barnbidrag får du söka om när du kommer hit, och du kommer då behöva intyg ifrån sverige att de slutat betala ui. Föder du nytt barn i norge går det automatiskt. Glad

• Khiara

Det underlättade väl en hel del för er,att slippa leta efter dagis
    fár se vart vi hamnar ocksá
    stämmer det  att sverige betalar ut max 6mán,och att man sedan máste skriva in sig i Norge?!
    är det dá man ska skicka efter intyget...eller ska man ha med sig den vid flytten?

Sá himla mycket man ska tänka pá när man flyttar med barn

Tack för infon förresten  

• Mamma0311

beror ju på vilken barnhage man söker på, endel e de längre vänte tid på.  har bott i norge i 4år o har nu en son på 6mån. vad menar du att man får 3300NOK per barn? om de e barnetrygd du menar så e de 970nok per barn.

• Khiara

jag läste i nán trád,att man kan fá 3300NOK frán det att barnet är 1ár som inte har dagisplats,fram till dom är 3ár...det utöver barnbidraget.

• Khiara

Kontantstøtte heter det tydligen...

• Mamma0311

okey, då vet jag vad du menar. men de måste du söka om. har du vart inne på nav.no o läst om de? för de står de om du har rättigheter att få de.

• Khiara

Jo,jag var inne där nu och läste.

Där stár följande:

Dersom du har barn mellom ett og tre år som ikke går i barnehage som har offentlig driftstilskudd, kan du få full kontantstøtte. Har barnet deltidsplass i barnehage, kan du få delvis kontantstøtte. Du kan maksimalt få støtte i 23 måneder.

Stár inget om att man máste ansöka om detta :/

• Khiara

är inne pá sidan men hittar inte dom kraven som ställs för att söka....fár nog kolla vidare
    Tack för länken  

• Mamma0311

annars e de bara du fyller ut schemat o sender in så ser du ju om du får de lr ej=)

Svar på tråden Flytta till Oslo med 3barn