• Greta1982

    Vad bör vi tänka på: Starta catering/restaurang

    Vi har planer på att starta en catering/restaurang, vad bör vi tänka på gällande tillstånd, kostnader, ev obligatoriska utbildningar osv osv?

    Har gjort en budget och använt denna kalkyl,https://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/anvandbara-verktyg/rakna-ut/din-skatt är det något den utelämnar i form av skatter osv?

    Vad för utgifter bör vi tänka på? Har nu räknat in:
    Hyra
    Marknadsföring (vilken summa är rimlig?)
    bilavbetalning
    Bilbränsle
    el
    VA
    telefon
    Försäkringar
    Mat + något att ha den i
    Köksutrustning + verktyg

    Har säkert missat något


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 08:54
    Hade tänk oss HB eller enskild firma, vad föredrar ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-10 18:41
    Någon som kollat länken och vet om den är "komplett" med skatter osv?
  • Svar på tråden Vad bör vi tänka på: Starta catering/restaurang
  • Stormorsan

    Hur har ni tänkt sköta bokföringen? Ska ni anlita någon så ska den kostnaden läggas till.

  • solskina

    Ni måste ha maten i lådor i bilen för att få godkänt. Det finns stora frigolitlådor dom är billigast.

    Ja så är det utbildningar i hantering som krävs.

    Men lättast är ju att ringa kommunen och fråga om råd. Då kan det inte bli fel.

    Är det enbart catering  eller ska ni ha resturang med (kväll).

    I så fall kan det komma en utgift som inte det finns lag på. Här i våran stad ska man inte starta resturang säger nyföretagarcentrum. Alldelse för mycket  gangsters och resturangbränder hot mm.

    Marknadsföring handlar om vart du vill synas.  Lämna menyer i kvarteret är ju en marknadsföring som inte är så dyr. Men tidningen så drar det iväg. Kan bli hur dyrt som helst. En liten notis kostar 2000kr + moms.        

  • puss

    ska n i båda ha varsin enskild firma? eller vem ska ha enskild firma?


    Ät min sidfot
  • Tonårsmamman1

    Vad för slags mat ska ni sälja, och hur mycket ska den kosta? Hur mycket måste ni sälja, så att ni har råd med hyfsad lön?

  • Greta1982
    Stormorsan skrev 2011-09-10 17:18:43 följande:
    Hur har ni tänkt sköta bokföringen? Ska ni anlita någon så ska den kostnaden läggas till.
    Den hade vi tänkt lösa själva, eller jag hade tänkt det. Men OM jag mot förmodan inte skulle klara det, vad kostar det ungefär att anlita någon?
  • Greta1982
    Crazy Baby skrev 2011-09-10 17:20:56 följande:
    Kassasystem?
    Vi hade bara tänkt faktuerera, behövs det då?
  • Greta1982
    solskina skrev 2011-09-10 17:27:02 följande:
    Ni måste ha maten i lådor i bilen för att få godkänt. Det finns stora frigolitlådor dom är billigast.

    Ja så är det utbildningar i hantering som krävs.

    Men lättast är ju att ringa kommunen och fråga om råd. Då kan det inte bli fel.

    Är det enbart catering  eller ska ni ha resturang med (kväll).

    I så fall kan det komma en utgift som inte det finns lag på. Här i våran stad ska man inte starta resturang säger nyföretagarcentrum. Alldelse för mycket  gangsters och resturangbränder hot mm.

    Marknadsföring handlar om vart du vill synas.  Lämna menyer i kvarteret är ju en marknadsföring som inte är så dyr. Men tidningen så drar det iväg. Kan bli hur dyrt som helst. En liten notis kostar 2000kr + moms.        
    Tack, allt det har vi tänkt på. Dock bör vi nog ringa kommunen och fråga om det om utbildning i hantering. Har kunskapen och erfarenheten (samt även en jättegammal utbildning), men inget finns på papper så vi kanske måste gå om den.  
  • Greta1982
    puss skrev 2011-09-10 17:30:24 följande:
    ska n i båda ha varsin enskild firma? eller vem ska ha enskild firma?
    Om den ena har enskild firma kan den andra jobba i den firman då eller är det precis som namnet: totalt enskild? Om det inte funkar är hb alternativet
  • Greta1982
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-10 17:32:08 följande:
    Vad för slags mat ska ni sälja, och hur mycket ska den kosta? Hur mycket måste ni sälja, så att ni har råd med hyfsad lön?
    Det är redan uträknat så det känns inte som några problem. Dock är jag orolig för att vi missat nån stor utgift som man kommer få, men det verkar ju inte så. med tanke på svaren här.
  • Tonårsmamman1
    Greta1982 skrev 2011-09-10 18:35:43 följande:
    Vi hade bara tänkt faktuerera, behövs det då?
    Du skrev restaurang, då måste man ju ha kassa, folk betalar ju kontant eller med kort.
  • Greta1982
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-10 18:41:38 följande:
    Du skrev restaurang, då måste man ju ha kassa, folk betalar ju kontant eller med kort.
    Inser att jag trodde ni kunde läsa mina tankar ;) Har bara tänk driva catering, men om det inte blir lönsamt så kommer vi i framtiden ev även starta restaurang, därav mitt korkade svar. Sorry..
  • Bolaget
    Greta1982 skrev 2011-09-09 08:51:51 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-10 18:41
    Någon som kollat länken och vet om den är "komplett" med skatter osv?
    Såvida du själv gjort rätt och tänkt som företag och tagit intäkter och kostnader exkl moms så räknar mallen rätt på dina privata skatter.

    Vad du inte har med i din budget är avgiten för hälso/miljlöinspektioner. Den är ju iofs inte så stor men vad som kan bli dyrt är ju om ni får back på något och måste göra ändringar i köket för att få tillståndet överhuvudtaget, men ni kanske ska hyra in er i ett befintligt restaurangkök?
  • Greta1982

     


    Bolaget skrev 2011-09-10 23:58:39 följande:
    Såvida du själv gjort rätt och tänkt som företag och tagit intäkter och kostnader exkl moms så räknar mallen rätt på dina privata skatter.

    Vad du inte har med i din budget är avgiten för hälso/miljlöinspektioner. Den är ju iofs inte så stor men vad som kan bli dyrt är ju om ni får back på något och måste göra ändringar i köket för att få tillståndet överhuvudtaget, men ni kanske ska hyra in er i ett befintligt restaurangkök?

    Det man får in från kunden ska vara inkl moms? Det man köper, dvs maten (+ev annat?) ska vara exkl moms? Ska gå en kurs som börjar snart men den kan vara intressant att veta inna så jag vet om jag tänkt rätt eller helt galet..  


     

  • Bolaget

    Moms finns på allt men som företag så är det bara en kontatfråga alltså varken en kostnad eller en ntäkt.
    När kunden betalar 100 kr till dig så är 20 kr av detta moms. alltså inte dina pengar utan en summa som du ska betala in till skatteverket.
    När du handlar in varor till dig för 100 kr så är också 20 kr av detta moms som du ska få tillbaka av skatteverket.

     Eftersom du ska betala in lika mycket som du ska ha tillbaka sp sker en kvittning av summorna mot varandra.

    Det viktiga just nu när du gör budget är alltså att räkna på dina INTÄKTER och KOSTNADER inte dina inbetalningar och utbetalningar. tror du att kunderna kommer att betala er 100 kr så budgeterar du en intäkt på 80 kr (eller 89,3 blir det väl för er del) och när du räknar på kostnaderna så ska bara delen exkl moms med som kostnad. Där får du tänka till lite för de livsmedel ni handlar har 12% moms, andra kostnader 25%, hyran kanske är momsfri eller med 25% moms, försäkringar, räntor utan moms

Svar på tråden Vad bör vi tänka på: Starta catering/restaurang