• Cherry Cupcake

Tips vad man kan ha med för frukost på flyget..

Jag ska flyga och behöver ha med mig frukost på planet..
    Vad kan man ha med sig som inte blir dåligt 5 h utan kylskåp??

Jag hade tänkt mig risifrutti som är så fullt med socker och skit att det säkert klarar
    en vecka utan kyl :P dock tror inte jag att det går igenom säkerhetskontrollen
    då det räknas som vätska och är behållare större än 1 dl?

Funkar macka med grönsak på och kokt ägg?

• Svar på tråden Tips vad man kan ha med för frukost på flyget..
  • Rafael90

Bananer, äpplen, kex och riskakor, färdigpackade wasa-mackor som inte behöver kylas. Tror inte flytande/halvflytande mat funkar. Ska du ta med mackor, ta nåt pålägg som klarar sig länge, typ ost. Kokta ägg funkar nog också.

• Greger b

Din fråga är tudelad. Dels handlar det om vad som godkännes i säkerhetskontrollen,, dels också vad flygoperatören tillåter.

Vi börjar med det första, säkerhetskontrollen. Där är det kört med risifruttin. Stenhårda regler för vätska. Exakta regler hittar du på Luftfartsverkets hemsida. www.lfv.se

Så till flygoperatörernas regler. Nästan alla charteroperatörer förbjuder medförande och intag av egen mat. Krystade besked om allergier mm brukar anföras. Detta är nonsens. Det verkliga skälet är naturligtvis att man vill sälja ur det egna, ofta svindyra, utbudet ombord.

Jag  brukar  dock alltid smuggla med mig några goda smörgåsar med pålägg i mitt handbagage att diskret och i lönndom inmundiga ombord på charterplanet.

SAS reguljärflyg accepterar dock medhavd mat.

• SVejsan

Vi brukar bete oss som Greger b - ibland så har vi en tom flaska med oss för att fylla på vatten innanför säkerhetsspärren istället för att betala vatten för hela familjen för cirkus 25 kr /person.

Sköter man ätandet på flygplanet snyggt så brukar de inte vara så kritiska...

• Tow2Mater

Kex o chips funkar bra som frukost vid såna tillfällen. En påse trailmix kanske; blanding av torkad frukt o nötter.

• evaoregon
    Greger b skrev 2011-09-09 10:10:15 följande:
    Så till flygoperatörernas regler. Nästan alla charteroperatörer förbjuder medförande och intag av egen mat. Krystade besked om allergier mm brukar anföras. Detta är nonsens. Det verkliga skälet är naturligtvis att man vill sälja ur det egna, ofta svindyra, utbudet ombord.

Jag  brukar  dock alltid smuggla med mig några goda smörgåsar med pålägg i mitt handbagage att diskret och i lönndom inmundiga ombord på charterplanet.
    Så sant så.  Flört
  • Maximus01
    Tow2Mater skrev 2011-09-09 16:50:40 följande:
    Kex o chips funkar bra som frukost vid såna tillfällen. En påse trailmix kanske; blanding av torkad frukt o nötter.
    Nötter är nog ingen bra idé finns nötallergiker som kan bli jättesjuka bara av att någon äter nötter brevid dem . .
  • Nemiia
    Maximus01 skrev 2011-09-09 19:06:00 följande:
    Nötter är nog ingen bra idé finns nötallergiker som kan bli jättesjuka bara av att någon äter nötter brevid dem . .
    men nu är det ju så att dom ju faktiskt säljer nötter på planet så bara för att någon kanske är allergiker så är det inte en anledning att inte kunna ha med sig nötter.

Som svar på TS fråga: stekt ägg på mackor är jätte gott och håller länge om du vill kan du vira in mackorna i folie och ha i kylskåpet över natten så håller dom kylan bättre sedan.

Köpt nypon/blåbärssoppa efter du gått igenom säkerhetskontrollen som komplement, så blir man mätt.
  • evaoregon
    Maximus01 skrev 2011-09-09 19:06:00 följande:
    Det har visats i undersökningar att man inte blir jättesjuk av lukten av nötter utan att man faktiskt måste äta nötter för att bli rejält sjuk. 
  • evaoregon
    Nemiia skrev 2011-09-09 19:10:34 följande:
    men nu är det ju så att dom ju faktiskt säljer nötter på planet så bara för att någon kanske är allergiker så är det inte en anledning att inte kunna ha med sig nötter.
    Ja, det gör man på många flyg här i USA.  Det här att nötallergiker skulle bli så pass sjuka av enbart lukten är en myt som hängt med länge. 
  • missmr

Man brukar få mat på planet med dryck utan kostnad. Även nötter får man.
    Vart flyger du?
    Jag flög till  USA med KLM nyss och man fick välja mellan måltider och fick dricka vatten,läsk,juice,öl/vin utan att betala.
    flyger du med ett bolag som inte serverar mat?
    Då ska du ta med smörgåsar tycker jag. Går bra genom säkerhetskontroller. 

Svar på tråden Tips vad man kan ha med för frukost på flyget..