• Mammatill2tjejer

    Egen dator? Vid vilken ålder?

    Min dotter fyller 10 år i oktober och hon önskar sig en egen dator att ha på sitt rum. Som det nu är har vi 1 gemensam dator som står i vardagsrummet.
    Jag är lite tveksam eftersom hon säger att hon vill ha internet också.  Hon påstår att "alla" har det - vilket jag tar med en nypa salt - men jag vet att hennes två bästa vänner har egen dator med internet...

    Nu undrar jag helt enkelt vid vilken ålder era/ert barn fick egen dator med internet på sitt rum? Eller vid vilken ålder ni tycker att det kan vara lämpligt.


    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Egen dator? Vid vilken ålder?
  • Faile

    Jag tycker inte åldern är så relevant så länge man har föräldrakontroll inkopplat. Då är det ändå ni som styr vad hon kan göra.


    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Mammatill2tjejer
    Faile skrev 2011-09-09 11:23:45 följande:
    Jag tycker inte åldern är så relevant så länge man har föräldrakontroll inkopplat. Då är det ändå ni som styr vad hon kan göra.
    Jag måste erkänna att jag inte vet vad det är. Kan du förklara?
    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • La Lola

    Alma kommer inte få nån före 14-15 års ålder om ens då.
    Det räcker gott o väl med en dator i hemmet tycker jag.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • anok

    Det beror ju på vad hon ska använda datorn till. Jag kan ju tycka att det är lite väl tidigt att få en dator på rummet, men som Moiraine säger, huvudsaken är att ni har kontroll över hennes bruk. 

    Ska hon få sitta vid datorn under obegränsad tid när hon fått en egen, eller ska det fortfarande tidsbegränsas? Och hur ska ni ha koll på vad hon egentligen gör på internet när hon sitter bakom stängda dörrar? Hur ska ni förhindra att hon kommer i kontakt med pedofiler, utsätts för nätmobbning eller nätmobbar någon annan?  Det är väl sådant ni behöver lösa, och kommer ni på ett bra sätt, då finns det väl inget som hindrar. 

    Nu har jag inga barn själv, så det var bara mitt fantasifulla förnuft som talade.  

  • Tant Green

    Jag är osäker... dottern fick ärva min gamla bärbara när hon var 3-4 år, eftersom jag tyckte det var bättre att hon ev. hade sönder den än någon av våra nyare. Och ännu så länge är det ju inga problem (nu är hon 6 år) eftersom vi har koll på vad hon gör, och vi ofta sitter tillsammans. Men så småningom kommer hon ju vilja ta med den in på sitt rum och inte ha oss hängande över axeln, och då får vi ju fundera på hur vi löser det... 

  • Mammatill2tjejer
    anok skrev 2011-09-09 11:34:59 följande:
    Det beror ju på vad hon ska använda datorn till. Jag kan ju tycka att det är lite väl tidigt att få en dator på rummet, men som Moiraine säger, huvudsaken är att ni har kontroll över hennes bruk. 

    Ska hon få sitta vid datorn under obegränsad tid när hon fått en egen, eller ska det fortfarande tidsbegränsas? Och hur ska ni ha koll på vad hon egentligen gör på internet när hon sitter bakom stängda dörrar? Hur ska ni förhindra att hon kommer i kontakt med pedofiler, utsätts för nätmobbning eller nätmobbar någon annan?  Det är väl sådant ni behöver lösa, och kommer ni på ett bra sätt, då finns det väl inget som hindrar. 

    Nu har jag inga barn själv, så det var bara mitt fantasifulla förnuft som talade.  
    Det är precis så jag tänker. Vi vill ju självklart begränsa hennes tid vid datorn även då - precis som vi gör nu.
    Men hur ska vi ha koll?

    Nu nämnde ju Moiraine något om föräldrakontroll, så jag hoppas att det kan vara något.
    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • linjes
    Faile skrev 2011-09-09 11:23:45 följande:
    Jag tycker inte åldern är så relevant så länge man har föräldrakontroll inkopplat. Då är det ändå ni som styr vad hon kan göra.
    Bara man inte har barn som kan koppla ur den så,det är ju inga större problem
  • Faile
    Mammatill2tjejer skrev 2011-09-09 11:29:28 följande:
    Jag måste erkänna att jag inte vet vad det är. Kan du förklara?
    http://www.google.com/search?hl=sv&q=f%C3%B6r%C3%A4ldrakontroll+p%C3%A5+datorn

    Där kan du se lite, vilken typ beror på vilket operativsystem ni har bla. Man kan även googla på parental control.

    Det gör så att ni kan styra i princip allt som görs på datorn. Inloggningstider, tillåtna webbsajter osv. Något jag tycker alla med barn borde ha på sina datorer.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • linjes

    Ser inga problem med att en 10åring har egen dator,behöver ju inte vara allra första senaste modellen

Svar på tråden Egen dator? Vid vilken ålder?