• Trasan0606

Hur mycket kläder på liten under bärsjal?

Jag har en 7 veckors som jag bär i en tricot slen väldigt mycket (grodpositionen) och jag är lite fundersam på hur mycket kläder som är lagom på honom under den. Vi bor i Stockholm och det är ju fint väder nu men ändå lite kyligt och blåsigt.

Mellan mig och honom så blir det ju vääldigt varmt men nacke, rygg och ben är ju lite utsatta för vint. Hittills så har han haft på sig tunn mössa och body/byxor/strumpor - dvs inga ytterplagg. Vad har ni på era barn? Han är helt inpackad i sjalen i dagsläget.

Vad har ni haft på era barn när det blir kallare ute, är det vinterkläder, alt vindtäta kläder som är bäst under sjalen om han fortsätter vara helt nerpackad i sjalen?

Tacksam för alla tips jag kan få då jag är nybörjare på sjal.

• Svar på tråden Hur mycket kläder på liten under bärsjal?
  • sirisdotter

Med bärjacka -  eller vilken jacka/kappa som helst,   där barnet får plats under,   behöver du nog inte pälsa på barnet så mycket.

• Lindreas

Ett bärskydd är bra att ha på hösten, det värmer och skyddar mot vinden. Jag hade sonen i sjal i vintras, när det var femton grader kallt hade han halskrage, mössa och varma sockor, sen satt han innanför min stora jacka som knäpptes upp till hans huvud.

• Trasan0606
    Lindreas skrev 2011-09-09 11:50:46 följande:
    Ett bärskydd är bra att ha på hösten, det värmer och skyddar mot vinden. Jag hade sonen i sjal i vintras, när det var femton grader kallt hade han halskrage, mössa och varma sockor, sen satt han innanför min stora jacka som knäpptes upp till hans huvud.
    Finns det särskilda bärskydd eller har du fixat till ett själv?

Övriga tips var bra att ha till vintern - tack!

Ska köpa en stooor jacka som han får plats i helt enkelt så blir det lite lättare.

Fler tips?
  • sirisdotter
    Trasan0606 skrev 2011-09-09 16:57:16 följande:

Ska köpa en stooor jacka som han får plats i helt enkelt så blir det lite lättare.

Fler tips?
    Det finns speciella bärjackor,   som ger möjlighet att bära barnet på magen -  och när det är lite större på ryggen innanför jackan.
  • Lindreas
    Trasan0606 skrev 2011-09-09 16:57:16 följande:

Fler tips?
    www.mammabarn.se/list_varugrupp.asp

Här finns det bärskydd att köpa, men det är inte så bökigt att sy själv. Jag tyckte det var mest smidigt att ha en stor jacka, det är lätt att knäpp upp när man kommer in i en affär eller om bebisen blir för varm. För att jag själv inte skulle frysa tog jag först en halskrage och sen en sjal kring halsen så blev inte jag heller kall.
  • MintMint

När min son var liten, så bar jag mycket i sjal. Under vintern hade vi en moby wrap, och han hade på sig vanliga kläder och en ulloverall (en sån tunn från po.p), vintermössa, vantar och tjocka tossor. Sen hade jag en jacka som var lite större modell som jag kunde dra utanpå vid behov.

(Åh, vad jag saknar den tiden...nu är han 3 år och vill inte alls bli buren längre.)

• kixan

Tipsar även om fuskpolo och/eller väpnarluva, bra att ha när de blir lite större så slipper man få en glipa vid nacken där det blåser in kallt.

A -03, F -05, V -10
  • vargaa

Man får kanske känna efter lite själv. Som det är nu skulle jag bara ha långärmade innekläder och en tunn mössa under sjalen. Om benen hänger ut kan man ta på ett par sockor, gärna ull som värmer bra. Sen får man känna på barnet regelbundet så de inte blir för varmt/kallt. Sambons munkjacka är bra för den får man plats i båda två så blir det kallt kan man stänga den och ha barnet innanför. Blir det varmt kan man knyta den runt midjan.

Tyckte även vintertid att det blev ganska varmt i sjalen, hade en stickad ulltröja på dottern, en ullmössa och ulsockor. Och en krage som gick upp ordentligt i nacken. Sen drog jag min jacka över oss båda. Men min dotter är född i maj så hon var ingen nyföding när det blev riktigt kallt.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Muslimska mamman

Jag har ju inte mitt barn i bärsjal utomhus, men inomhus oavsett temperatur låter jag mitt barn bara ha en body på sig och är ändå normalvarmt när jag tar ut barnet ur bodyn.

• enny signatur

När jag bar dottern i sjal på vintern var det vanliga kläder och sedan mössa, varma sockor i massor och sedan höll hon sig varm, oavsett väder. Då hade jag min jacka kring oss båda.

Svar på tråden Hur mycket kläder på liten under bärsjal?