• boken

Vågar inte använda ögonfransböjare :(

Men jag vill så gärna få böjda fransar då mina är helt raka.

I mina yngre dagar så använde jag ögonfransböjare och det gick bra, men efter ett uppehåll med det så vågar jag inte längre. Detta förmodligen på grund av att jag vet hur det känns att råka klämma sig i ögonlocket :(

Har försökt med en värmande ögonfransböjare med detta håller i sig i 5 min, max och är fullständigt värdelösa.

Vad ska jag göra? Finns några "snälla" ögonfransböjare som kanske är lite mindre för mina små ögon och inte klämmer eller gör ont?

Eller ge mig några tips?

• Svar på tråden Vågar inte använda ögonfransböjare :(
  • Veritas18

Tror inte att det finns några anpassade utan att det handlar mer om övning. Samma sak med mascara liksom. Hur många gånger har man inte råkat peta in hela borsten i ögat? Eller med eyelinern också?

Öva dig fram!

Annars kan du alltid göra en permanent på fransarna. Då har du de böjda i 3 mån ungefär men det kostar en slant.

• boken

Jag har väl petat mig själv i ögat med mascaraborsten någon gång och någon gång med eyeliner då blev hela ögat svart och det sved.. men det är inte alls samma sak tycker jag.. mkt läskigare med ögonfransböjaren..

Försökte nyss.. men det känns så läskigt när man känner hur ögonfransarna dras och man är rädd att det ska nypa till eller att man ska råka blinka.

Jag vet inte om jag sätter böjaren för nära ögonlocket, hur nära ska man sätta för annars ser det ju dumt ut om fransarna inte är böjda längst in? Ska man dra ut ögat lite när man böjer, eller hur gör ni? :(

• Veritas18

Börja längst in, sen i mitten och till slut vid "topparna. Då får du en fin böjning.

• TEDDEN

Låter som om du böjer alldels för långt in. Det skall ju inte göra ont när böjer dem..

• boken
    TEDDEN skrev 2011-09-09 13:39:16 följande:
    Låter som om du böjer alldels för långt in. Det skall ju inte göra ont när böjer dem..
    Ja.. det kanske jag gör... ska genast testa att ta lite längre ut och böja i tre steg... men ska man dra ut ögat lite?
  • boken

Det känns som ett riktigt tortyrredskap faktiskt :D

Men nu ska jag testa :)

• boken

Okej nu har jag testat och jag vågade men de blev inte bra :(

Det blev för långt ut.. i alla fall på ögonfransarna längst ut... där är det typ 4 mm sen är de böjda.. inte snyggt alls. Hur gör jag för att ta med fransarna längst ut? Man böjer ju hela fransraden i ett.

Sedan försökte jag ta i tre steg med det blev heller inte bra... man ser ju det.. jag klämmer väl för hårt och för länge.. jag försökte sen att på andra ögat trycka en gång.. fast då blir det ju 90 grader på fransarna..

Nu kan jag inte testa mer för fransarna är ju redan böjda.. ska jag blötlägga dessa i vatten ett tag och testa igen?

• Veritas18

Ja..tryck inte för hårt samt vinkla ögonfransböjaren uppåt lite.

Tror du kan vila lite. Du vill väl inte slita av de ;)

• TEDDEN

Blötlägga..?  

Gå till en sminkdisk och fråga om de kan hjälpa dig att böja fransarna samt rekommendera en bra uppböjare. Låter som du behöver lite mer handson-hjälp..

• mamma till tre busungar
    boken skrev 2011-09-09 14:11:37 följande:
    Okej nu har jag testat och jag vågade men de blev inte bra :(

Det blev för långt ut.. i alla fall på ögonfransarna längst ut... där är det typ 4 mm sen är de böjda.. inte snyggt alls. Hur gör jag för att ta med fransarna längst ut? Man böjer ju hela fransraden i ett.

Sedan försökte jag ta i tre steg med det blev heller inte bra... man ser ju det.. jag klämmer väl för hårt och för länge.. jag försökte sen att på andra ögat trycka en gång.. fast då blir det ju 90 grader på fransarna..

Nu kan jag inte testa mer för fransarna är ju redan böjda.. ska jag blötlägga dessa i vatten ett tag och testa igen?
    Men talar du om lösfransar?
  • boken
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-09 14:17:39 följande:
    Men talar du om lösfransar?
    Nejnej, det är mina vanliga. Jag vill ju lyckas med detta nu men är svårt att böja ögonfransar som redan är böjda. Därför tänkte jag ta en blöt bomullspad och ha den för ögat ett tag och testa igen :) Sedan tänkte jag ta en bild och visa er resultatet :)
Svar på tråden Vågar inte använda ögonfransböjare :(