• Anonym

Min dotter är hårig och vill ha hjälp att ta bort det

Min dotter som går i 6:an har precis kommit i puberteten. Förutom de vanliga grejerna som att få bröst och så har hon även fått kraftig och mörk hårväxt på hela benen . Inget förvånande egentligen, jag har själv värsta urskogen på benen och eftersom hela familjen är mörka så syns ju håren dessutom jätteväl.
    Iaf så vill min dotter ta bort håret på benen, hon säger att de andra tittar på henne när hon har shorts och i duschen efter gympan . Själv så rakar jag, men det är både krångligt och blir stubb, jag tänkte att hårborttagningsmedel kanske är bättre på henne?

Jag vill gärna höra från fler föräldrar som känner igen sig. Hur har ni gjort?

Jag vill inte höra kommentarer som "hon är för ung att raka sig" och prat om sneda kroppsideal. Jag vet själv hur det är att vara hårig och skämmas och jag vill inte att hon ska göra som jag och stjäla pappas gamla rakhyvlar, jag har fortfarande ärr på benen efter alla infekterade skärsår

• Svar på tråden Min dotter är hårig och vill ha hjälp att ta bort det
  • Anonym

Vaxa kanske? Det tar längre tid för håren att växa ut och de blir inte den där snabba stubben som blir vid rakning.

Sen när hon blir äldre och om hon fortfarande ser de som ett bekymmer så kanske laser är att tänka på? Dyrt och känns litegrann, men efter ett par gånger så exicterar inte problemet längre. 

• Alvi

Alltså.... nu rekommenderar jag bara vad JAG tycker är jordens bästa uppfinning, du får själv avgöra om det är puckat att rekommendera till till en 12-åring... men - epilator!

Det gör skitont, men går över efter första-andra gången... håren håller sig borta längre, det blir inga stubb och de blir tunnare. Det känns kanske lite överkurs, men jag ÄLSKAR den, det är en sådan life saver! Och jag är 30, tänk då vad en stackars 12-åring tycker...!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • FruLiNi

Vaxa benen eller köp en Ladyshave. Det gör ont men är det bästa alternativen, tycker jag.

• Alvi
    Alvi skrev 2011-09-09 12:01:42 följande:
    Och jag är 30, tänk då vad en stackars 12-åring tycker...!
    Jag syftar på att det är jobbigt att visa sig "bland folk" när man ser ut som en gorilla på benen... Sen tänk lite framåt med - när hon är kanske 15-16 och ska bli klappad lite fint av en pojke (eller flicka för all del), då är det skönare att slippa tänka på stubben.

*känner att jag vill ta denna flicka under mina vingar. Tur hon har en mamma som förstår.*
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Anonym

Var försiktig med hårborttagningsmedel bara, många av mina vänner som testat har varit överkänsliga mot det. Det är ju ändå rätt starkt. Jag hade nog köpt en bra hyvel och rakskum och visat hur man gör. Man kommer ju in i det rätt snabbt och om man rakar ordentligt en gång o veckan typ så behöver man bara dra över med hyveln när man tar en dusch typ.

• Anonym

Jag hade jättehåriga ben i fyran redan då tänkte jag att det skulle bli värre om man tog bort men då sa de äldre kompisarna att då tar man ju bara bort det igen. Det var en sådan lättnad när jag började ta bort håret för det var verkligen sådant jag skämdes över.

Jag skulle börja med sådan där hårborttagningslödder som man tar duschen. Egentligen spelar det ju ingen roll vad ni använder, bara hon känner sig nöjd.

• Anonym

Hårborttagningsmedel skulle jag aldrig rekomendera, jag använde det och fick köttsår. Det brännde alltså huden. Kan säga att jag hellre hade haft kvar behåringen just då :-P

Det var med märket Veet.

Vaxning har alltid funkat bra. Har testat epilator, men de gjorde så förbaskat att jag gav upp..    

• NannaLi
    Anonym skrev 2011-09-09 12:11:16 följande:
    Hårborttagningsmedel skulle jag aldrig rekomendera, jag använde det och fick köttsår. Det brännde alltså huden. Kan säga att jag hellre hade haft kvar behåringen just då :-P

Det var med märket Veet.

Vaxning har alltid funkat bra. Har testat epilator, men de gjorde så förbaskat att jag gav upp..    
    Oj, du ser hur olika det kan vara. För mig fungerar det jättebra.
  • Anonym

Tusen tack för era snabba och hjälpsamma svar!

Epilator tror jag inte är nåt alternativ, hon törs inte ens dra bort ett plåster Vi får titta närmare på de andra alternativen!

• Anonym
    NannaLi skrev 2011-09-09 12:13:11 följande:
    Oj, du ser hur olika det kan vara. För mig fungerar det jättebra.

Önskar jag kunde säga detsamma, väldigt fiffigt sätt om man vill få bort hår snabbt och enkelt
  • Anonym

epilator är kanon även om det gör ont som bara den. Men att börja ta bort håret med rötterna tror jag gör så att det upplevs mindre sedan när det växer ut igen. Blir mjukare och tunnare hårstrån än vid rakning. Under mina armar har jag alltid tagit epilator eller pincett och där har det alltid varit lite...
    Men kanske inte så kul för henne att börja med något som gör ont då. 

• NannaLi
    Anonym skrev 2011-09-09 12:13:39 följande:
    Tusen tack för era snabba och hjälpsamma svar!

Epilator tror jag inte är nåt alternativ, hon törs inte ens dra bort ett plåster Vi får titta närmare på de andra alternativen!
    Då ska hon nog inte vaxa heller. Hm, fortsätter att rekommendera Veet. Det finns en kräm som hon har på benen (applicera själv eller spraya, beroende på vilken ni köper), väntar i 3 minuter, skrapar bort med en skrapa som kommer med i paketet.. Sedan sköljer hon benen med vatten. 
  • Betty84

Finns ju rakapparater för benen blir kanske inte samma silkeslena resultat som hyvel men när jag var yngre så använde jag den mest för att det var lätt och de lilla stubbet syntes inte. ingen risk hon skär sig  alla fall. Eller helt enkelt hjälp henne att raka benen med bra hyvel. 

• Anonym

kan tillägga att hon har tunna hårstrån, men väldigt många. Hon är liksom luden. Själv har jag färre strån, men betydligt grövre.

• Anonym
    NannaLi skrev 2011-09-09 12:20:59 följande:
    Då ska hon nog inte vaxa heller. Hm, fortsätter att rekommendera Veet. Det finns en kräm som hon har på benen (applicera själv eller spraya, beroende på vilken ni köper), väntar i 3 minuter, skrapar bort med en skrapa som kommer med i paketet.. Sedan sköljer hon benen med vatten. 
    Låter ju smidigt!
  • NannaLi
    Anonym skrev 2011-09-09 12:24:25 följande:
    Låter ju smidigt!
    Det tycker jag med!
Svar på tråden Min dotter är hårig och vill ha hjälp att ta bort det