• Modgun

Får tjejer göra saker som killar inte får?

Är det ok för tjejer att titta på andra, medans killar nästan blir utsparkade när de tittar på porr? Jag har märkt att det är ok för tjejer att fantisera om diverse killar trots att de är tillsammans med en kille. Skulle killen göra samma sak så blir det ett jävla helvete.
    Det räcker ju bara att läsa den nya "min kille tittar på porr tråden" så förstår man vad jag menar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får tjejer göra saker som killar inte får?
  • sötis mamma

tycker det ska vara lika för båda

• Polly S

får och får? nej.
    däremot tror jag de kommer undan med mer, det ser man iaf på FL, där toleransen generellt är högre om en kvinna gjort ngt (då skylls det på hormoner, brist på uppskattning etc)
    jag tycker det är tråkigt att det görs sån skillnad, inte minst för att jag anser att det framställer kvinnor i en ganska ogynnsam dager.

(nu pratar jag inte just fantasier, span och porr utan mer generellt; otrohet, kontrollbehov, våldsamma tendenser)

• Rödnäbba

När det gäller att kolla på porr så är min uppfattning att det är mycket mer accepterat bland män. De kollar ju tom tillsammans. Bland tjejer talar man inte så mycket om vilka porrfilmer som är bra på fikat.

Alla människor har en fri vilja vare sig vi vill eller inte
  • Polly S
    Rödnäbba skrev 2011-09-09 17:04:07 följande:
    När det gäller att kolla på porr så är min uppfattning att det är mycket mer accepterat bland män. De kollar ju tom tillsammans. Bland tjejer talar man inte så mycket om vilka porrfilmer som är bra på fikat.
    kollar män verkligen på porr tillsammans? trodde mer det var en fjortisgrej!
  • Elit

Nu är det ju så, även om man här på FL kan få intryck att jorden är platt att man tittar på porr i mycket större utsträckning än kvinnor (ung 80 % av männen och 20 % av kvinnorna tittar regelbundet på porr). De flesta kvinnor gnäller inte över detta utan hit vänder sig just kvinnor som har problem och av de 1000-tals kvinnor som är här är det väldigt få som klagar med tanke på att i snitt 80 % av dem har män som tittar på porr.

Sen tror jag inte kvinnor tittar på andra i lika stor utsträckning som män med tanke på att nästan 50 % av alla kvinnor bara har saxfantasier om sin partner och ytterligare 20 % av kvinnorna har aldrig några saxfantasier.

Intressant är att tjejer underskattar hur ofta deras partner är otrogen och killar överskattar antalet. I snitt är nästan dubbelt så många män otrogna (runt 40 %) som kvinnor och de män som är otrogna är det 3 gånger så ofta. Ung. 15 % alla kvinnor vet om att deras partner varit otrogen.

Där har du lite intressant information från Folkhälsoinstitutet = )

• lennartsdotter

Ägandebegär är jäkligt osexigt oavsett kön på den som uppvisar det. Självklart har alla lika rätt att fantisera om vem de vill. Även titta på andra, så länge inte den som blir tittad på känner sig illa till mods.

• mamzer
    Elit skrev 2011-09-09 19:24:46 följande:
    Nu är det ju så, även om man här på FL kan få intryck att jorden är platt att man tittar på porr i mycket större utsträckning än kvinnor (ung 80 % av männen och 20 % av kvinnorna tittar regelbundet på porr).

Där har du lite intressant information från Folkhälsoinstitutet = )
    Lite off-topic, men jag undrar hur Folkhälsoinstitutet har genomfört sin undersökning. Jag skulle kunna tänka mig att det finns en viss diskrepans mellan å ena sidan antalet kvinnor som tittar på porr och å andra sidan antalet kvinnor som är beredda att i en undersökning medge att de gör det. Ungefär på samma sätt som stödet för SD alltid ser klenare ut i opinionsmätningar än vad det sedan gör i valet: många vill inte erkänna att de röstar på SD, helt enkelt.

TS, jag tror att det är mer komplicerat än bara tjejer "får"/killar "får inte"-dikotomin. Dels tror jag att det har att göra med hur man är som person (skulle man undersöka samkönade par är det inte säkert att båda parter i ett sådant par skulle vara lika okej med att den andra tittade på porr/andra personer/fantiserade/blabla). Dels tror jag också att det har att göra med de olika förväntningar som finns på män respektive kvinnor. Kvinnor förväntas ogilla porr på samma sätt som män förväntas tycka att det är okej.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Elit
    mamzer skrev 2011-09-13 20:10:31 följande:
    Lite off-top...
    Jupp, just den undersökningen när det gäller kvinnors porrtittande är en annan attitydundersökning som även den är anonym med 15 000 slumpmässiga deltagare i åldern 15-29 år.

Dock stämde siffror på impotens, bristande sexuell förmåga i allmänhet, homosex, prostitution etc. med vad både killar och tjejer svarat (så man kan kolla svaren mot varandra) och där fanns det i princip inga skillnader vilket talar för ett ganska robust svar.

Sen på ditt övriga inlägg så lär ju knappast förväntningar spela någon roll för vad du gör i hemlighet framför din egen dator när du är själv. Såvida du inte tror att de indoktrineras att faktiskt internalisera den bilden som var sann för, vad vet jag, 50 år sen? Eller lever du under intrycket att kvinnor idag inte får titta på porr?

Samma sak gällande män. Skulle de sitta och titta på porr själva utan att gilla det?
  • mamzer
    Elit skrev 2011-09-13 22:01:52 följande:
    Sen på ditt övriga inlägg så lär ju knappast förväntningar spela någon roll för vad du gör i hemlighet framför din egen dator när du är själv. Såvida du inte tror att de indoktrineras att faktiskt internalisera den bilden som var sann för, vad vet jag, 50 år sen? Eller lever du under intrycket att kvinnor idag inte får titta på porr?

Samma sak gällande män. Skulle de sitta och titta på porr själva utan att gilla det?
    Nej, men det är inte det jag menar. Jag skulle kanske varit tydligare, men jag pratar alltså inte om vad män resp. kvinnor gör i hemlighet framför datorn, utan jag pratar om den attityd som trådstartaren refererar till, som bygger på antagandet att det skulle vara mer okej för kvinnor att titta på andra än vad det är för män att titta på porr. Om man är man eller kvinna och huruvida man tittar på porr eller inte, det bryr jag mig egentligen inte särskilt mycket om, och jag håller helt med dig om att tanken att kvinnor inte skulle "få" titta på porr är förlegad. Däremot så är det mitt intryck att det fortfarande finns skillnader i hur okej det är att titta på porr, och för all del hur okej det är att tycka att porr är förkastligt, och att det finns ett samband mellan dessa förväntningar och porrkonsumentens kön.

Jag pratar alltså inte om att man i hemlighet sitter och tittar på porr därför att det förväntas av en, utan jag pratar om att det finns samhälleliga förväntningar som innebär att det kan vara mer stigmatiserat som kvinna att erkänna att man tittar på porr och mer stigmatiserat som man att erkänna att man inte gör det. När jag växte upp (jag är 36) var det närmast en initiationsrit som det hade krävts en herrans självständighet (av ett slag som grabbar i tidiga tonåren sällan har) för att ställa sig utanför gemenskapen som uppstod kring någons snodda porrtidningar. Jag är så klart medveten om att attityder och förväntningar förändras, men de finns fortfarande, på precis samma sätt som man kan prata om de högre förväntningarna på tjejer att de ska vara duktiga i skolan, på killar att de inte ska gråta när de tittar på Extreme Home Makeover, et c.

I övrigt, tack för förtydligande om undersökningen. Det ser ut som att jag inte kan klaga på Folkhälsoinstitutets metoder.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Benjimom

Nej kvinnan får inte göra mer inte i mina ögon iaf.
    Tycker det är lika fel/rätt för båda.
    Ja menar hur man ser på sånt är ju olika och bestäms ju innom relationen.
    Jag tycker inte om att min sambo tittar på porr med massa andra tjejer i.
    Men då kollar ju inte heller jag på massa killar och tjejer. (är bisexuell)
    Man kan ju inte be sin sambo låta bli att göra något om man inte själv gör det också.

Svar på tråden Får tjejer göra saker som killar inte får?