• echk

Finns INGA fina pojknamn kvar!

Guud, känner mig så frustrerad! Jag och min sambo har hittat det ultimata flicknamnet. (Jag är gravid i vecka 14) Men vi har inget förslag alls på pojknamn! Jag känner mig jättekräsen och inte tycker knappt om något... Jag hade ett namn som jag velat ha i flera år. Men så fick vi veta att sambons kusin har döpt till sin son till just det. Dom har även samma efternamn så då känns det inte lika kul heller...

Sen hade vi ett annat pojknamn som är VÄLDIGT ovanligt och idag fick jag veta att min syster tagit det som andranamn på sin pojke... Vilket också förstör. Och jag vet att dom hade blivit sura om vi hade tagit det namnet som tilltalsnamn ändå...

Suck! Känns som att vi absolut inte KAN få en pojke för vi har INGA  namn alls. Precis alla som man gillar är upptagna i hela våran närhet. Det har ploppat ut så många ungar på senaste tiden nu..

Vad gör man för att hitta det perfekta namnet?! Förvånad 

• Svar på tråden Finns INGA fina pojknamn kvar!
  • DevilsDaughter

När vi väntade vårt tredje barn så hade vi som ni kommit på flicknamn men inte pojknamn, det kom en flicka, men då ville vi inte ha namnen längre, vi kunde för allt i världen inte komma på ett namn till henne, tillslut blev det ett namn som mitt kusinbarn heter, det fick helt enkelt bli så!
    Kan du inte prata med din syster och fråga hur de känner inför att du har det namnet på ditt barn? Ett andranamn används ju inte så mkt att det kan besvära tycker man?? Du kan ju iaf höra dig för...

• Emmalinnéa

känner samma sak det finns inga bra pojknamn alls! måste hitta ett snart är i vecka 24 börjar känna mig stressad, vi tog det finaste till våran son (William) å nu kommer jag inte på nått till den nya lille krabaten hoppas innerligt att det blir en tjej.... så det blir lätt men namnen

• echk
    DevilsDaughter skrev 2011-09-09 12:50:14 följande:
    När vi väntade vårt tredje barn så hade vi som ni kommit på flicknamn men inte pojknamn, det kom en flicka, men då ville vi inte ha namnen längre, vi kunde för allt i världen inte komma på ett namn till henne, tillslut blev det ett namn som mitt kusinbarn heter, det fick helt enkelt bli så!
    Kan du inte prata med din syster och fråga hur de känner inför att du har det namnet på ditt barn? Ett andranamn används ju inte så mkt att det kan besvära tycker man?? Du kan ju iaf höra dig för...
    Nej, jag hörde på henne när jag pratade med henne att hon blev irriterad bara för att jag sa "Men så har du tagit vårat pojknamn som andranamn"... Sen är det ju inte lika kul att ta det nu. Då känns det som alla kommer tro att vi stulit det från dom. 
  • echk
    Emmalinnéa skrev 2011-09-09 12:50:57 följande:
    känner samma sak det finns inga bra pojknamn alls! måste hitta ett snart är i vecka 24 börjar känna mig stressad, vi tog det finaste till våran son (William) å nu kommer jag inte på nått till den nya lille krabaten hoppas innerligt att det blir en tjej.... så det blir lätt men namnen
    Nee. Och jag gillar ju inte heller dom vanliga svenssonnamnen som "Erik", "Martin" osv Rynkar på näsan
  • Lily of the Hollow

Jag känner typ likadant fast med båda. Sonen har liksom ett "perfekt" namn, som passar honom, är relativt ovanligt och låter bra liksom. Men nu till nya bebisen? Finns verkligen inget namn jag vill ge den lilla. Däremot så tror jag att jag kanske måste se den först, veta vad det är för sort och sen börja fundera. Fast det känns hopplöst ibland, så booorde det komma naturligt tillslut!

Jag tycker också du ska prata med din syster. Om det ändå är ett andra-namn så borde det ju inte spela någon roll, mer vara kul att båda heter det. Som vissa släkten har samma andra-namn t ex. 

• Margarit

Jag har precis tvärtom. Har en liten kille redan och kommer bara på killnamn. Hade ett flicknamn som jag planerat att ge en eventuell dotter i flera år, men brorsan gav det till sin dotter. Jahapp. Finns inga flicknamn kvar.

• DevilsDaughter

TS: Kanske blev hon irriterad för att hon kände att du anklagade henne för att ha tagit namnet? Jag skulle nog ändå ge det en chans att prata om det helt öppet! Förstår att det inte känns lika kul nu att ta det namnet, men om ni intehittar nåt annat och det är det enda namnet som känns rätt så kan det ju vara värt att fråga iaf..

• echk
    DevilsDaughter skrev 2011-09-09 13:03:03 följande:
    TS: Kanske blev hon irriterad för att hon kände att du anklagade henne för att ha tagit namnet? Jag skulle nog ändå ge det en chans att prata om det helt öppet! Förstår att det inte känns lika kul nu att ta det namnet, men om ni intehittar nåt annat och det är det enda namnet som känns rätt så kan det ju vara värt att fråga iaf..
    Ja, kanske det. Men det var menat mest som ett skämt. Vi brukar retas på det sättet syskon emellan i vanliga fall. Men jag känner mig bara lite irriterad för att folk tar andranamn åt sina barn för att dom "låter fint". Och på så sätt tar namn som någon annan hade kunnat ta åt sitt barn i tilltalsnamn. Personligen tycker jag att man ska ta andranamn efter någon i släkten eller dylikt. Som jag och min sambo har färdigt ett andranamn som är samma namn till sambons bästa vän som dog väldigt ung detta år. Men men .. 

Får hålla tummar och tår att vi får en liten tjej. Jag ger snart upp om ett pojknamn. 
  • pamilya

Du har gott om tid att hitta rätt namn. När vi fick sonen så hade vi flera alternativ som vi älskade men när han väl var ute så passade inget namn. Istället blev det ett namn som min bror lagt som förslag men som vi då hatade. Men när han var ute så var det perfekt.

• ninagirrl

I vår släkt "använder" vi om namn, 
    Så ibland  kan flera ha samma förnamn och efternamn , några har samma förnamn men olika efternamn.

Jag har förkortning på mitt namn från de äldre generationerna..

Svar på tråden Finns INGA fina pojknamn kvar!