johandra skrev 2011-09-12 08:12:53 följande:
Tja, han har väl delvis rätt..Det är mycket större RISK att ha kakel då tätskiktet under kan spricka vilket ni inte skulle upptäcka innan det var för sent isf...Allt beror ju på hur huset i fråga rör sig..
själva bor vi i en spånskive-låda a´la BPA från sent 70-tal där det inte finns en endaste liten spik eller skruv i hela huset utan allt är limmat. Enkelt och lättjobbat är det men på vissa ställen så rör sig huset galet mycket beroende på årstid. Här kan vi inte ha kakelbeklädnad på övervåningarna pga rörelserna...det är mååååånga i området som fått stora problem när dom kaklat badrummet där uppe. Så när vi renoverade våra badrum satte vi kakel/klinker på nedre plan och plastmatta på övre...då anar inte hur mycket jag önskar att vi satt plast här nere oxå!
Jag avskyr vårt kaklade badrum..Visst, det var jättefint när det var nygjort men herregud vilket arbete det är med alla dessa fogar som blir fula o missfärgade...det tar en evighet att städa där inne och då är det pyttelitet! På övre plan däremot behöver man bara torka av golvet precis som överallt annars. det är mjukt och skönt att gå på och som nån tidigare sa,det finns riktigt snygga mattor idag..
den dagen det blir dax att göra om här nere så blir det lätt plastmatta även här nere! Försök hålla sinnena öppna, man MÅSTE inte ha kakel bara för att det finns i alla inredningstidningar;)
Lycka till med huset iaf
Det kanske går bra med plastmatta också ? =) Det finns säkert fina nu för tiden, så det blir väl sånt, för jag pallar inte att göra om det eller få vattenskada eller så för att lilla jag absoluuut måste kakla .. :D