• annahoj87

mjölkstockning - hjälp och råd!!

Behöver eran hjälp nu. Har haft lite ont i ena bröstet vid amning i två dagar. Sen slog det till med 40 graders feber i ett dygn för att sen lägga sig på straxt över 38 och där är jag nu. Är alltså inne på snart 4 dygn med smärtor. Jag har ont i hela kroppen, och i huvudet. Bröstet har blivit hårt och det är som klumpar i det, det är även svullet och jag har fått en rodnad på halva bröstet som kom i samband med febern. Pratade med 1177 förut, fick självklart rådet att ha värme och amma och pumpa så ofta jag kan. Men det kommer ingenting när jag pumpar och sonen vill knappt amma alls på det bröstet.  Ska tillägga att min son är 5 månader och att amningen alltid funkat utmärkt innan. 

Nu undrar jag självklart om ni har några tips? Ska jag nöja mig med det kvinnan på 1177 sa? Eller ska ja ringa igen och be att få hjälp att träffa någon?

Jag har nämligen kikat runt på nätet där det nämns flera gånger att man kan behöva antibiotika om det inte ger med sig..  

Hoppas verkligen att någon har något tips, känner mig lite vilsen.

//Johanna 

• Svar på tråden mjölkstockning - hjälp och råd!!
  • Torelia

Har också problem med mjölkstockning. Jag var på BVC idag (för att väga sonen som är en vecka gammal) och distriktssköterskan skrev ut en nässpray till mig som heter Syntocinon som ökar på flödet av mjölken så att det ska bli lättare att amma. Jag har bara använt den en gång men märkte faktiskt skillnad med att det blev lättare att få ur mjölken.

Annars sa sköterskan att man kan hyra en elektriskt pump på förlossningen som är bra på att tömma bröstet ordentligt. Annars är det att amma, amma, amma som gäller. Och massage i duschen med riktigt hett vatten har jag också testat.

Hoppas att det släpper för dig snart, det gör ju verkligen sjukt ont!

• Knubbe12

Jag fick samma råd; värme, amma/pumpa, massera. Jag fick också testa bröstmjölken på bvc för att kolla om det är bakterier i den och om jag behövde antibiotika. Om jag vore du skulle jag absolut kräva att få träffa en barnmorska eller en läkare. Hoppas att det löser sig!

• Alelin

Kan kanske vara bra och träffa en läkare och ta prover?!

Jag fick lika  och åkte in till gynakuten för jag mådde så dåligt och de gjorde sjukt ont och kom inte en droppe från ena bröstet.

De lyckades få ut nån droppe mjölk som de tog prov på och de visades sig vara bakterier i mjölken. Jag fick peniccilin i 10 dagar och min dotter fick inte dricka mjölken så länge som jag hade bakterier och åt medicin. Så kan vara värt att kolla upp hos en läkare...?

Hoppas det försvinner!          

• Gran1

Du har redan fått bra tips, men kolla så du inte har en vit plupp på bröstvårtan (typ som en liten finne). Jag fick det då och då och fick ta en nål (steril) och göra hål. Då sprutade mjölken ut och det lättade.
    Jag kom att tänka på det när du sa att det inte kom något när du pumpade.

Konstigt att de (sjukvården) inte vill att du ska komma in om du har haft 40C feber. Det är ju ganska högt och mjölkstockning kan bli farligt. Har haft en kompis som blivit inlagd  och fick stora problem. Jag hade nog hört mig för med dem en gång till alternativ åkt in. Speciellt när du har fått så hög feber och gått med det så länge.

Hoppas det släpper snart, Lycka till 

• FinaFamiljen

Värme, amma med barnets haka mot förhårdnaden, prova syntocinonspray. Men absoluta tipset, prova SPC-flingor från Apoteket (eller lecitin, har inte jag provat men många säger att de har enorm effekt av det också - googla). Gör att mjölken rinner lättare. Jag hade tokstora problem med trånga mjölkgångar när jag hade mer mjölk, med alla barnen, men flingorna räddade mig.

Lider med dig, it´s a bitch! =(

• WiJu

Jag har mjölkstockning för tredje gången nu på tre veckor. Jag har en pump, men tycker inte den hjälper så mycket. Det bästa är att amma. Jag har även nässprayen någon nämner. Dessutom äter jag en tablett som heter Lecithin som ska tunna ut fettet i mjölken. Plus nålar att göra hål på en prick jag har. Den som orsakar stoppet. Jag har ännu klarat mig från feber, men har kontakt med amningsmottagningen på mitt bb. Får komma mitt i natten om jag behöver hjälp. Ska ringa dit för att slippa sitta på akuten om jag blir dålig. Så mitt råd är att ringa ditt bb när du behöver hjälp. Ont mig har dom varit fantastiska. Hoppas du mår bättre nu. Lycka till!

• smulan16

Mitt absoluta råd är också att börja äta SPC-flingor som du kan köpa på Apoteket! gå och köp direkt!!

Svar på tråden mjölkstockning - hjälp och råd!!