• white cheese

Definition av förskjutet (i tid)

Nu får ni hjälpa mig överbevisa min man! Flört

Jag menar att "Resan blev förskjuten" kan innebära antingen att man åker lite tidigare eller lite senare. Han hävdar att man bara kan använda det om man senarelägger resan (dvs ungefär som "framskjuten"). 
    Jag har försökt googla fram bevis för min sak, men hittar inget riktigt konkret, bara exempel på "förskjuten betydelse", och det godtar maken inte. 

Så rösta nu - vad innebär det att något blir förskjutet i tid? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Definition av förskjutet (i tid)
  • tahira

Om någon hade sagt till mig att resan blivit förskjuten två dagar, hade jag absolut antagit att den skulle äga rum två dagar senare, och inte tidigare. 

Jag har aldrig hört någon använda det om att tidigarelägga någonting.  

• mindless

Jag får tillstå att jag inte ens visste om att man kunde använda förskjuten i denna betydelse, men Nordstedts Svensk ordbok menar att det går att använda som synonym till framskjuten, alltså senarelagd

• Purpurbräcka
    mindless skrev 2011-09-10 08:54:51 följande:
    Jag får tillstå att jag inte ens visste om att man kunde använda förskjuten i denna betydelse, men Nordstedts Svensk ordbok menar att det går att använda som synonym till framskjuten, alltså senarelagd. 
    Intressant! Jag trodde inte heller att man använde förskjuten på det viset.
  • Tecken

Jag skulle säga framskjuten alt. framflyttad. Förskjuten känns fel i sammanhanget, även om det tydligen funkar enligt Norstedts Svensk Ordbok

• tahira
    Tecken skrev 2011-09-10 20:38:23 följande:
    Jag skulle säga framskjuten alt. framflyttad. Förskjuten känns fel i sammanhanget, även om det tydligen funkar enligt Norstedts Svensk Ordbok
    Men det var ju inte riktigt frågeställningen. Eller?

De gånger det faktiskt används i det här sammanhanget, skulle du säga att det gäller både tidigarelagd och senarelagd?
  • white cheese

Attans! Menar ni alltså att maken har rätt? Det var ju inte bra... Skäms

Men vad ologiskt i så fall. Enligt Wiktionary betyder förskjuten "rubbad ur sitt läge", men då är det ju inte specifikt tidsangivelser som avses. 
    sv.wiktionary.org/wiki/förskjuta 

• Tecken
    tahira skrev 2011-09-10 21:13:19 följande:
    Men det var ju inte riktigt frågeställningen. Eller?

De gånger det faktiskt används i det här sammanhanget, skulle du säga att det gäller både tidigarelagd och senarelagd?

Nej, det var inte det som var frågan. Jag trodde jag var tydlig med att jag inte kan besvara frågan, då jag aldrig sett det ordet i den kontexten förut? Om inte, så hoppas jag att det framgår nu

För mig är framflytta/framskjuten = flytta framåt i tiden. Jag har aldrig att det ska gälla bakåt i tiden också.

Svar på tråden Definition av förskjutet (i tid)