Vattenpipa? Vad är det?
Hört att många ungdomar använder sig av vattenpipor,
vart givetvis nyfiken eftersom jag har tonåringar jag med..
Vad är det? Förklara?
Hört att många ungdomar använder sig av vattenpipor,
vart givetvis nyfiken eftersom jag har tonåringar jag med..
Vad är det? Förklara?
Det har blivit en innetrend att röka vattenpipa. Sådana finns tillgängliga på en del restauranger i Sverige och köps på Internet. Trenden har stärkts av föreställningen att det är mindre riskfyllt att röka vattenpipa än cigaretter, cigarrer och vanlig pipa. Orsaken skulle vara att röken passerar genom kylande vatten som finns i en behållare i pipan.
Undersökningar vid amerikanska universitetet i Beirut visar att vattnet inte är något bra filter. Forskarna har använt en maskin av den typ som gör det möjligt att mäta och analysera innehållet i tobaksröken. Analyserna visar att den huvudrök som rökaren andas in innehåller betydande mängder nikotin, tjära och tunga metaller som arsenik, krom och bly. Om vattenbehållaren töms bibehålls mängden nikotin samtidigt som kvantiteten övriga kemikalier ökar.
Vattenpipan har sitt ursprung i Kina och Indien och kom därifrån till Persien, Turkiet och övriga Mellanöstern där den har funnits i hundratals år. På senare tid har pipans popularitet ökat bland ungdomar och kvinnor. Det är bakgrunden till att Amerikanska universitetet i Beirut forskar i piprökandets risker.
Pipan består av ett piphuvud som vilar på ett till hälften vattenfyllt, tillslutet kärl. Ett rör leder från piphuvudet och mynnar ut i vattnet. Rökaren använder ett munstycke för att dra i sig röken genom en sugslang som också mynnar ut i vattenbehållaren, men ovanför vattenytan. När rökaren suger in luft från behållaren fylls luften i denna på i form av den tobaksrök som bubblar fram genom vattnet. Tobaken brinner genom att glödande kol placeras ovanpå den.
Man använder tobak från Mellanöstern som har olika smaker som körsbär, äpplen eller jordgubbar. Tobaken fuktas innan den tänds. Även andra torkade örter används.
Pipan kan se ut på många sätt och variera i storlek. Vattenbehållaren kan vara av allt från metall, glas eller keramik till plast eller bestå av skalet från en kokosnöt. Det senare används i enkla sammanhang och var också det vanligaste ursprungliga materialet. Det persiska ordet för kokosnöt är narghile som gett vattenpipan namn i många länder. Den kan också heta arghile, shisha, hookah, goza eller hubble bubble, beroende på region.
I samband med rökrestriktioner i offentliga lokaler förbjöd både Iran och Thailand rökning med vattenpipa på bl a kaféer från sommaren 2004.
Bruket av vattenpipa var på nedgång i Mellanöstern till och med 1980-talet, men började öka igen under 1990-talet. Mycket beroende på att det blev en trend bland yngre människor. Tidigare var det en huvudsakligen manlig vana, som man började med som vuxen efter 19 års ålder. Numera sker debuten betydligt längre ner i åldrarna, bland båda könen.
I Nordisk familjeboks Uggleupplaga, band 19 från 1914, ges den här beskrivningen av vattenpiprökning:
"Narghilen röks ej med läpparna, utan med lungorna, och genom inandningen av träkolsröken ådrager sig den rökande en lindrig koloxidförgiftning, som medverkar till att frambringa ett behagligt, lätt bedövat tillstånd".
Källa: www.tobaksfakta.org/view.asp
Bild finns här: www.vattenpipan.com/start.asp
Vattenpipa är vad det låter som... har du sett en sån någon gång?
Längst ner i glasbehållaren ska det finnas vatten och överst har man frukttobak och kol. Man andas in koldioxid. Det är inget beroendeframkallande, men på caféer är det i regel 18års gräns på vattenpipor.
Är det något annat du undrar över?
Oj då, våra inlägg kom visst samtidigt...
En bong kan också kallas för vattenpipa (bong är amerikanska för en speciell vattenpipa som man använder för att röka marijuana).
jag provade för många år sen. Det var med äppelsmak. Smakade gott men konstigt. Men jag är rökare i vanligare fall och det var nog därför jag tyckte om det.
ressiwresseB
Har jag aldrig hört talas om att man skulle kalla det för vattenpipa.
enda sambanden jag hört att folk använder vattenpipa är folk som knarkar, altså röker majja eller hasch. Men jag vet ju att man kan röka vanlig tobak/frukt tobak, men jag tänkte på justmysticas inlägg...
Som sagt, har aldrig stött på det. Inte ens när man blivit erbjuden att röka på.