• trollet83

Tips på lättare strykning!?

Har några gardiner som jag nu tänkt stryka men jättesvårt att få ut vecken..står på beskrivningen att man egentligen bara får ha 1 prick på strykjärnet men då får jag absolut inte ut rynkorna. Gardinerna är helt nya ur förpackning o jag har 6 längder som behöver strykas..pust känns helt hopplöst..

Någon som har nåt tips hur det blir lättare?

Har tidigare sett reklam om ångmaskin på tv-shop, någon som testat o vet om det fungerar?Sådan som man kan stryka plagg o gardiner direkt hängandes??

Tips mottages snarast!Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Tips på lättare strykning!?
  • misplacedname

Fuktat de ordentligt innan du stryker?

• Nyfiken gul

fukta gardinerna ordentligt och låt dom ligga och dra åt sig fukten - gärna i en plastpåse som är hopknuten

Du ska alltså inte bara dutta lite här och där utan våga stänk på ordentligt på vecken.

Stryk sen gardinerna och stryk gärna också med hjälp av en fuktad trasa och lägg ovanpå vekcen - som att du skulle göra pressveck på ett par byxor

Viktigt är att du INTE lägger gardinerna dubbelvikta - använd hela strykbrädan och stryk ordentligt från hörn till hörn.

Låt gardinerna torka när du hänger upp dom i gardinstången

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • knisse

tvätta gardinerna och häng upp dom blöta att hänga ut sig.

• trollet83
    Nyfiken gul skrev 2011-09-10 10:37:49 följande:

fukta gardinerna ordentligt och låt dom ligga och dra åt sig fukten - gärna i en plastpåse som är hopknuten

Du ska alltså inte bara dutta lite här och där utan våga stänk på ordentligt på vecken.

Stryk sen gardinerna och stryk gärna också med hjälp av en fuktad trasa och lägg ovanpå vekcen - som att du skulle göra pressveck på ett par byxor

Viktigt är att du INTE lägger gardinerna dubbelvikta - använd hela strykbrädan och stryk ordentligt från hörn till hörn.

Låt gardinerna torka när du hänger upp dom i gardinstången

Hmm..ok..olika material på tyget också kanske också gör att det försvåras..men känns ju helt hopplöst när man vet att man har så många kvar att stryka o jag just börjat med den första..funderar starkt på att skippa detta idag iaf..
    Jag har iaf inte lagt dem dubbelvikta det är ett rätt tjockt tyg..
    Får testa detta med plastpåsen sen då men ibland känns det som det bara blir värre när man har på mycket vatten o de svåraste vecken vill ändå inte försvinna..
    knisse skrev 2011-09-10 10:39:56 följande:
    Låter ju enkelt..men blir väl en del skrynklor när man tvättat dem också!?
  • knisse
    trollet83 skrev 2011-09-10 10:45:35 följande:
    Hmm..ok..olika material på tyget också kanske också gör att det försvåras..men känns ju helt hopplöst när man vet att man har så många kvar att stryka o jag just börjat med den första..funderar starkt på att skippa detta idag iaf..
    Jag har iaf inte lagt dem dubbelvikta det är ett rätt tjockt tyg..
    Får testa detta med plastpåsen sen då men ibland känns det som det bara blir värre när man har på mycket vatten o de svåraste vecken vill ändå inte försvinna..
    knisse skrev 2011-09-10 10:39:56 följande:
    Låter ju enkelt..men blir väl en del skrynklor när man tvättat dem också!?
    vist kan det bli det men du blir av med dom harda väcken. dra dom raka och lat dom torka sedan kan du stryka dom som vanligt om dom ser skrynkliga
  • trollet83
    knisse skrev 2011-09-10 10:47:54 följande:
    vist kan det bli det men du blir av med dom harda väcken. dra dom raka och lat dom torka sedan kan du stryka dom som vanligt om dom ser skrynkliga
    Ok, kanske tar o testar detta imorgon söndag..
  • Kodia

Eller så tvättar du dem, tar ut dem med en gång maskinenär klar, sträcker dem ordentligt (se till så någon annan är hemma då!), hänger dem provisoriskt över något, och börjar stryka dem med en gång. Häng upp dem i skenorna allt eftersom de blir färdigstrukna.

• Deiia

Gå tillbaka till affären och fråga!
    Dom får väl hjälpa dig om inte stryk instruktionen stämmer. Att man får "släta till" nya gardiner är väl Ok - men detta verkar ju vara ett jättejobb!

Inte ska man tvätta nya gardiner - dom blir aldrig lika fina som när dom är nya.  Tycker i alla fall jag. 

Svar på tråden Tips på lättare strykning!?