• Jossofräs

Svagheter att nämna på intervju?

Varje gång man varit på intervju så frågar ju arbetsgivaren om ens styrkor och svagheter. Jag har aldrig reflekterat särskilt mycket över vad jag svarat och det har gått bra ändå.

Nu står jag inför en otroligt viktigt intervju för en chefsposition och har börjat fundera över vad som är "does and don'ts" så att säga. Jag har redan varit i kontakt med personen som söker rekryteringen till den här tjänsten, hon var positiv till att jag valt att söka och bad mig fundera över mina styrkor och svagheter som förberedelse för intervjun.

Vilka svagheter bör man absolut INTE nämna, och vilka är helt okej att tala om utan att det kostar en chansen till tjänsten?

Givetvis förstår jag att det är olika beroende på vilken typ av tjänst det är man söker, men nu ställer jag min fråga rent generellt.

Vad tror du och vad säger dina egna erfarenheter?          

• Svar på tråden Svagheter att nämna på intervju?
  • MammaTillGuldklimpar

Du ska först o främst skriva upp dina svagheter och sen ska du hitta en synonym till egenskaperna som kan vara både positivt och negativt.
    Tex envis

• Liljeblomman

Jag tror du tjänar mest på att vara ärlig, men självklart vända det till din fördel så gott man nu kan.
    Tjänsten du söker, är den på ett annat företag eller på samma som du arbetar nu eller varit på tidigare?

• Liljeblomman

Jag tror dock att t.ex. konflikträdd generellt sett är ganska negativ när det kommer till chefspositioner. På vissa typer av tjänster kan det dock ses som en fördel.

• Chrome

Tja, svagheter i stil med "Jag brukar röka braj på onsdagkvällar med brudarna, så jag är lite seg på torsdagar." ska man väl generellt sett undvika.

Svagheter i stil med "Tidigare har jag haft lite svårt att avsluta uppgifter, men på mitt senaste jobb hade jag möjlighet att öva på det i och med [arbetsuppgift x], så jag har blivit betydligt bättre på det, även om jag fortfarande ibland behöver vara uppmärksam på den svagheten." är betydligt bättre.

Lycka till! =)

• Jossofräs
    Liljeblomman skrev 2011-09-10 12:10:56 följande:
    Jag tror du tjänar mest på att vara ärlig, men självklart vända det till din fördel så gott man nu kan.
    Tjänsten du söker, är den på ett annat företag eller på samma som du arbetar nu eller varit på tidigare?

Det är en tjänst som är på samma kontor som jag arbetar på nu så rekryteraren känner till mig rätt väl redan sen innan.

Jag tänker mig att jag borde nämna svagheter som kan vara relevanta för den sökta tjänsten men som samtidigt är något som går att arbeta med. Exempelvis tenderar jag att prioritera både jobb och andra människor väldigt högt, vilket i bland i vissa fall leder till att jag sätter mig själv åt sidan, något jag måste ha i åtanke i mitt arbete.  
  • Cia o krabaten
    Jossofräs skrev 2011-09-10 12:49:31 följande:
    Det är en tjänst som är på samma kontor som jag arbetar på nu så rekryteraren känner till mig rätt väl redan sen innan.

Jag tänker mig att jag borde nämna svagheter som kan vara relevanta för den sökta tjänsten men som samtidigt är något som går att arbeta med. Exempelvis tenderar jag att prioritera både jobb och andra människor väldigt högt, vilket i bland i vissa fall leder till att jag sätter mig själv åt sidan, något jag måste ha i åtanke i mitt arbete.  
    Det är väl en ganska bra svaghet att "välja" eftersom det ändå gynnar jobbet mer än det skadar (så länge du inte blir utbränd såklart!)

Men som någon sa är det ju dumt att berätta att man är konflikträdd när det handlar om just en chefsposition.

Sen har jag också förstått att det inte alltid är så himla bra att vrida och vända på det man säger för att få det till ngt bra istället, rutinerade rekryterare ser lätt igenom det.
    Bättre att vara ärlig, särskilt om personen redan känner dig lite.

Desto konstigare att denne bad dig fundera just på detta, är det verkligen det viktigaste att fråga någon som man redan känner??? 
  • Jossofräs

Jag började jobba där som sommarvikarie i maj och har fått min anställning förlängd och det fungerar bra. Nu är det en tjänst ledig som gruppchef som jag sökt.

Det är kontorschefen tillsammans med en personalansvarig från huvudkontoret som ansvarar för rekryteringen som i detta fallet kommer att vara intern så det är inte alls märkligt tycker jag.

Jag var in och diskuterade med henne om jag över huvud taget var behörig att söka tjänsten med tanke på min ålder och att jag är väldigt ny på företaget. Kontorschefen tyckte absolut att jag skulle söka och tyckte det var jätte kul att jag visade intresse och sa "du kan ju tänka lite på vad du har för styrkor och svagheter och om det är något du skulle behöva extra stöd i tills vi ses på intervjun"

• MammaTillGuldklimpar

Att "vrida och vända" för att få negativa egenskaper att även låta positivt lärde jag mig på en utbildning på arbetsförmedlingen.

• jaghopparhögt

Skulle jag få en sån fråga så hade jag bett dom att motivera varför jag skulle vilja arbeta på ett företag som inte ens klarar av att anstränga sig tillräckligt för att hålla vettiga anställningsintervjuar utan använder sig av gamla klyschor.

• Jossofräs
    jaghopparhögt skrev 2011-09-10 16:39:37 följande:
    Skulle jag få en sån fråga så hade jag bett dom att motivera varför jag skulle vilja arbeta på ett företag som inte ens klarar av att anstränga sig tillräckligt för att hålla vettiga anställningsintervjuar utan använder sig av gamla klyschor.

Det är väl klart att arbetsgivaren vill få reda på både ens för och nackdelar, jag ser inget som helst konstigt i det.

Jag är så spänd inför veckans intervju, det ska bli så roligt och spännande och jag HOPPAS verkligen att mina förberedelser gör mödan värd :)  
  • jaghopparhögt
    Jossofräs skrev 2011-09-11 07:42:01 följande:
    Det är väl klart att arbetsgivaren vill få reda på både ens för och nackdelar, jag ser inget som helst konstigt i det.

Jag är så spänd inför veckans intervju, det ska bli så roligt och spännande och jag HOPPAS verkligen att mina förberedelser gör mödan värd :)  
    Nej absolut inte om det vore ett sånt löjligt skådespel kring allt, jag ska nämna positiva saker och sen ska jag nämna negativa saker och få dom att låta positivt. De får ju inte ens reda på dina svaga sidor då. Herregud det blir ju bara trams av allt.
Svar på tråden Svagheter att nämna på intervju?